Miért emeli a só a vérnyomást? Ennyi lenne a napi megengedett mennyiség
A só fontos ásványi anyagokat tartalmaz, és elengedhetetlen az egészséges táplálkozáshoz. Azonban a mennyiséggel sokaknak gondjuk akad.

vérnyomás-4
Ez is érdekelhet

Konzervzöldség a konyhatitok nyitja? (x)

Üde illatokkal a kánikula ellen (x)

Hip-hop sztárok és underground DJ-k a Soundon (x)

A Z-generáció leghűbb társa (x)

Napi 8 órában ülőmunkát végzel? 3 tipp, ami a segítségedre lehet! (x)

beauty and style

Überszexi melltartók mélyen dekoltált ruhákhoz: nem rontja el a képet a kilógó pánt »

Frissítő, hidratáló turmix: egész nyáron ragyogni fog a bőröd, ha ezt iszod »

Védelmet nyújt a bőrnek, és a barnulást is segíti: napozókrémet teszteltünk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A magas vérnyomás kialakulása számos okra visszavezethető, melyek közül jó néhány döntés kérdése.

Az egyik ilyen a sófogyasztás, melynek visszaszorítására dr. Kapocsi Judit PhD, a KardioKözpont magasvérnyomás- és érkockázat-specialistája hívta fel a figyelmet.  

Asztali sózás

A só a benne lévő nátrium miatt emeli a vérnyomást. A sófogyasztás olyan fontos kérdés a magas vérnyomás tekintetében, hogy az Egészségügyi Világszervezet is hangsúlyozza a sóbevitel visszaszorításának fontosságát. Ez ugyanis az egyik legegyszerűbb módja a magas vérnyomás és ezáltal a stroke, az érelmeszesedés, valamint a szív- és vesebetegség kockázatának mérséklésére.

só sózás étel sós (1)

A sóbevitel 5 gramm/nap alá történő redukálása - ami körülbelül egy teáskanálnyi mennyiség - a stroke kockázatát 23%-kal, a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját 17%-kal csökkenti. A magasvérnyomás-betegeknél az ajánlott napi nátriumbevitel 2-3,5 mg. A magyar lakosság sófogyasztása azonban jelentősen meghaladja az ajánlott értékeket, jelenleg a férfiak átlagosan 17,2 gramm, a nők mintegy 12 gramm sót fogyasztanak naponta, ami 3-3,5-szerese az ajánlottnak.

Fontos tudni, hogy nemcsak az asztali sózást kellene visszaszorítani. Elsődlegesen a főzésnél ajánlatos kevés és nátriumszegény sót használni, másodsorban jóval kevesebbet kellene fogyasztani a magasabb sótartalmú élelmiszerekből, mint a húskészítmények, a készételek, a reggeli gabonafélék, a chipsek és a sós rágcsálnivalók, a szószok és az ételízesítők. 

Vérnyomásmérés tünetmentesen

Magyarországon a felnőttek közel ötöde, a hatvan éven felüliek több mint fele magasvérnyomás-betegségben szenved. A néma gyilkosnak is nevezett népbetegségre nagy figyelmet kell fordítani, mert sokáig tünetmentes maradhat, ám a szövődményeinek kialakulásakor már maradandó károsodással kell számolni. Ugyanakkor van néhány tünet, elsősorban hipertenziós krízis esetén, melynek megjelenésekor kardiológushoz kell fordulni. Ezek az alábbiak:

  • reggelente jelentkező fejfájás,
  • tompa fájdalom a tarkóban, halántékban, ami lehajláskor fokozódik,
  • romló koncentráció, egyensúlyérzék,
  • verejtékezés,
  • múló látászavar. 

Szintén fontos lenne a rendszeres otthoni mérés és az alkalmankénti orvosi ellenőrzés, ha a családban már előfordult magasvérnyomás-betegség, ugyanis a betegségre való hajlam örökölhető. Természetesen azzal is tisztában kell lenni, hogy a magas vérnyomás kialakulását az életmód is nagymértékben befolyásolja. 

só sózás étel sós (2)

Először az életmód, aztán a gyógyszer

- A magas vérnyomást feltétlenül kezelni kell a komoly szövődmények elkerülése végett. A sikeres kezeléshez pedig a pontosan beállított gyógyszerek szedésén kívül az életmódon is változtatni kell, akár egy profi életmódprogram segítségével - hangsúlyozza dr. Kapocsi Judit PhD, a KardioKözpont magasvérnyomás- és érkockázat-specialistája.

- Az életmódnak ugyanis önmagában is gyógyító hatása van. Kutatások bizonyítják, hogy a testsúly normalizálása, a sóbevitel, az alkoholfogyasztás mérséklése és a fizikai aktivitás fokozása, a dohányzás elhagyása jelentős vérnyomáscsökkenést eredményez. Sokan ajánlják a DASH-diétát, melynek lényege a naponta négyszeri gyümölcs, zöldség, két-három alkalommal sovány tejtermék fogyasztása, a rendszeres halevés és a fehér húsok előtérbe helyezése. A nem gyógyszeres kezelési formák közül a túlsúly esetén alkalmazott testsúlycsökkentés a leghatékonyabb: 10 kg fogyás a szisztolés vérnyomásértéket 5-15 Hgmm-rel mérsékli. Amennyiben tehát bárki a legkisebb tünetet érzékeli magán - mint például gyengeség, légszomj, mellkasi szorítás vagy akár csak diszkomfort, szédülés, rendetlenkedő szívverés -, vagy többször mér emelkedett vérnyomásértéket, vegye komolyan a jeleket, és forduljon kardiológushoz! 

A cikk az ajánló után folytatódik

(Képek: Unsplash, Pixabay, Getty Images Hungary.)

Szíverősítő ételek

A szíverősítő táplálékok hasznosak a vérkeringésnek, és még finomak is.

Ezt is szeretjük