Ma éjjel kell átállítani az órát! Így hat majd a szervezetedre
Holnap reggel a megszokottnál egy órával korábban kelsz. Milyen negatív hatással jár az óraátállítás?

Ez is érdekelhet

Folyton eltapsolja gyermeked a zsebpénzét? Van megoldás! (x)

Hosszabbítsd meg a nyarat SZÉP-kártyával! (x)

Bemutatták a Tháliában a világ leghíresebb krimijét (x)

beauty and style

Aktiválja a kollagéntermelést, segíti a sejtmegújulást: a peptides kezelés regenerálódásra készteti a bőrt »

Madonna lánya egyre dögösebb: a 23 éves Lourdes úgy pózol, mint a profi modellek »

7 trükk, ami megkönnyíti a magassarkú viselését: így nem fájnak majd a lábak »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A tavaszi óraátállításkor azt szoktuk mondani: 60 percet veszítünk - melyet majd csak ősszel kapunk vissza. A nyári időszámítás minden évben március utolsó vasárnapjától október utolsó vasárnapjáig tart.

2013-ban március 31-én, vasárnap hajnali két órakor kell előreállítanod az órát három órára. Mi értelme az óraátállításnak, és miként hat a változás a szervezetedre?

Mi értelme van az óraátállításnak?

Az óraátállítás célja az energiamegtakarítás: a nyári időszámítás bevezetésével azt érjük el, hogy a nappalok nagyobb mértékben fedik egymást az emberek ébrenléti idejével - így kevesebb mesterséges világítást kell használni.

Először 1976-ban, Franciaországban vezették be a nyári időszámítást - három évvel az első olajárrobbanást követően. Úgy számolták az illetékesek, hogy ezzel a lépéssel 300 ezer tonna kőolajnak megfelelő energiát takaríthatnak meg.

Magyarországon

Hazánkban 1980 óta állítják át az órákat évi kétszer. Számítások szerint Magyarországon a nyári időszámításnak köszönhetően évente mintegy 120 GWh energiát takarítunk meg - ez a mennyiség körülbelül 30-40 ezer háztartás éves fogyasztásának felel meg.

Ugyanakkor többen megkérdőjelezték az elmúlt években az óraátállítás értelmét, mivel az energiafogyasztási szokásaink nagymértékű változáson estek át 1980 óta. Ám az átállásnak köszönhetően egy átlagos család ma is nagyjából egy napi áramfogyasztást spórolhat meg.

Így hat a szervezetedre az óraátállítás!

Bár a villanyszámlán spórolhatsz ily módon, az óraátállítás negatív hatással van a közérzetedre. Az ezzel járó időeltolódáshoz ugyanis hozzá kell szoknia a szervezetednek, ami nem megy máról holnapra. A mesterséges beavatkozással biológiai órád csak lassan tud megbirkózni, zavar támad a felkelés és az elalvás ritmusában - hiszen a belső és a külső óra összhangja megváltozik.

Az óraátállítást követő egy-két hétben nő a reakcióidőd, fáradtabbnak érzed magad, fejfájás gyötörhet, és jó eséllyel tapasztalni fogod stressztűrő képességed csökkenését is. Különösen a gyerekek és az idősek szervezete adaptálódik nehezen a megváltozott időszámításhoz.

A nyugodt alvás záloga

A mandarin-, narancs esszencia, kamilla-, levendula-, és szantál illóolaj keveréke gondoskodik arról, hogy lágy, nyugodt hangulat uralkodjon a hálószobában, vagy akár a babaszobában is.

További információkat itt találsz.

 

Promóció

Mit tehetsz a negatív hatások ellen?

Sokat segítenek az óraátállítással járó feszültség enyhítésében a különböző relaxációs technikák, de egy forró fürdő - nyugtató hatású levendula- vagy mandarinolajjal - is csillapítja az idegrendszert, segíti az alvást. Ha szoktál délutánonként aludni, az óraátállítást követő egy hétben lehetőleg mondj le róla. Így ugyanis könnyebben átáll biológiai órád az új időszámításra, éjszaka jobban alszol majd, reggel pedig kipihentebb leszel.

Tavaszi fáradtság ellen

A tavaszi fáradságot tetézheti az óraátállítás. Kattints az alábbi videóra, és tudd meg, mit tehetsz ellene.

Fontos, hogy a lefekvést megelőző néhány órában már ne egyél olyasmit, ami nagyon megterheli a gyomrodat. Ne nézz olyan filmeket, amelyek felzaklatnak, és lehetőség szerint kerüld a vitákat is.

A reggeli, szabadban végzett sportok - kocogás, kerékpározás vagy akár egy tempós séta - segítik az agyban a szerotoninhormon előállítását, aminek hatására javul a közérzet, gyorsabban állsz át az új időszámításra.

Ezt is szeretjük