Fontos a mozgás cukorbetegség esetén is, de nem mindegy, hogyan: ezekre kell figyelni
A cukorbetegeknek különösen fontos, hogy rendszeresen mozogjanak, de érdemes néhány tanácsot megfogadni edzés előtt.

GettyImages-514105502
Ez is érdekelhet

Folyton eltapsolja gyermeked a zsebpénzét? Van megoldás! (x)

Hosszabbítsd meg a nyarat SZÉP-kártyával! (x)

Bemutatták a Tháliában a világ leghíresebb krimijét (x)

beauty and style

Julianne Moore hajszíne ellenállhatatlan: 6 nő, aki nem a szőke mellett döntött, és pont ezzel tűnt ki »

Jó néhány plusz kiló van rajta, és nem fél megmutatni: Barbie Ferreira büszke nőies vonalaira »

Nőies lesz, és nem szélesít a bőrnadrág, ha így viseled: nem kell nádszálvékonynak lenni hozzá »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A cukorbetegek egyik legnagyobb kihívása, hogy megfelelő értékek között tartsák vércukorszintjüket. Ezt ugyanis számos tényező befolyásolja, ezért kell tisztában lenni az alapvető szabályokkal és az életmód döntő szerepével.

Dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa segít a tájékozódásban. 

A mozgás csökkenti az inzulinszükségletet

Diabétesz esetében a kezelés alapja a megfelelő étrend és a rendszeres, személyre szabott mozgás. A sport és a táplálkozás célja kiegyensúlyozni, ideális szinten tartani a vércukorszintet. A megfelelő mennyiségű és minőségű szénhidrátbevitel képes javítani a szervezet anyagcsere-állapotán és tévedés, hogy a fizikai aktivitás veszélyt jelentene erre az állapotra. Mindössze be kell tartani az alapvető szabályokat.

GettyImages-1206448711
Fotó: filmstudio / Getty Images Hungary

A rendszeres mozgás karbantartja a testsúlyt, az izmokat, és hat a stressz ellen, bizonyítottan mérsékli a vércukorszintet, a vérnyomást, a vérzsírok szintjét, a szövődmények kialakulásának kockázatát, valamint csökken az inzulinszükséglet is. Ez utóbbi magyarázata, hogy amikor az izmok dolgoznak, üzemanyagként jelentős mennyiségű cukrot képesek magukhoz venni. Minél rendszeresebb a mindennapi tevékenységen felül végzett mozgás, a cukorbeteg - és az egészséges ember is - annál több előnyét élvezheti a javuló egészségi állapotnak.

A cikk az ajánló után folytatódik

Különbséget kell tenni a rendszeres mozgás és edzés között. A mozgás mindenki számára szükséges, előnyös és egyéni igények szerint változtatható fizikai aktivitás. Az edzés olyan tudatosan végzett, rendszeresen ismétlődő mozgássorozat, mellyel bizonyos célokat szeretne mindenki elérni, izomcsoportokat, állóképességet erősíteni, esetleg szakember igénybevételével. A mozgásukban korlátozott emberek gyógytornászok segítségével építhetik fel és végezhetik a mindennapi plusz mozgásokat.

Fontos ismerni a legfőbb szabályokat

Egyeztetés a diabetológussal

- A legfontosabb, hogy a cukorbeteg egyeztessen a diabetológussal a rendszeres mozgás típusáról, módjáról, tartamáról, intenzitásáról, illetve az edzés felépítéséről, hatásairól, hiszen az ő véleményére később már egy személyi edző, egy mozgásterapeuta a teljes edzéstervet alapozhatja. Ha egy cukorbeteg soha nem mozgott korábban, fontos egy megelőző, komplett állapotfelmérés.

GettyImages-914575448
Fotó: AzmanJaka / Getty Images Hungary

A legfontosabb azt egyeztetni az orvossal, mi az optimális vércukorszint az edzések elkezdésénél, és milyen hosszan, milyen intenzitással javasolt a mozgások végzése. Általánosságban igaz, hogy a hét legtöbb napján végzett, legalább 30 perces mozgás már hatással van az egészségi állapotra, különösen, ha úgynevezett aerob típusú, vagyis oxigén felhasználásával járó, és izomfejlesztő gyakorlatokat is tartalmaz, de minden esetben tekintetbe kell venni az adott páciens alapállapotát, céljait, lehetőségeit és természetesen betegségének szintjét, kezelését.

Érdemes összehangolni a mozgást és az edzést a napirenddel

Ajánlott megkérdezni az orvost, mikor optimális beilleszteni az edzést a napirendbe, az étkezésekhez és a gyógyszereléshez hangolva.

A vércukorszint kontrollálása is fontos

Mozgás előtt és alatt is ellenőrizni kell a vércukorszintet. Tervezett fizikai aktivitás és edzés előtt, hosszabb időtartam esetén közben is, és természetesen utána is ellenőrizni kell a vércukorszintet, különösen inzulinnal kezelt betegeknél. Fő cél, hogy elkerülje a cukorbeteg a vércukorszint kórosan alacsony szintre történő esését, vagyis a hypoglikémiát. A hosszabban tartó mozgás és az edzés ugyanis még órákkal a fizikai aktivitás után is csökkentheti a vércukorszintet, különösen, ha új vagy túl intenzív, túl hosszú a mozgásforma.

GettyImages-488848670
Fotó: ratmaner / Getty Images Hungary

Figyelni kell a hypoglikémia jeleire, a gyengeségre, remegésre, szédülésre, a zavartságra. Alacsony vércukorszint esetén nem szabad elkezdeni a mozgást, hanem előbb rendezni kell a vércukorszintet elérve legalább a 7 mmol/l szintet. Ilyen esetben edzés előtt érdemes enni gyorsan felszívódó és részben lassabban is felszívódó szénhidrátot, például egy szelet puffasztott rizst pár falat almával vagy egy pohár joghurtot 1-2 szelet Abonett-tel. Szükség esetére jó, ha a táskában lapul egy cukros üdítő vagy szőlőcukor.

Fontos a kellő mennyiségű víz bevitele

Érdemes vizet kortyolgatni az edzések alatt is, ugyanis a vér besűrűsödése emeli a vércukorszintet.

Tudatosan ajánlott belekezdeni a mozgásba

Ha a vércukorszint eléri vagy meghaladja a 15 mmol/l értéket, akkor nem szabad hozzákezdeni intenzív mozgáshoz, hanem csökkenteni szükséges a vércukorszintet és csak 12 mmol/l vagy ez alatti érték esetén lehet elkezdeni a tervezett mozgást.

Szükség esetén korrigálható a mozgás és az edzésterv vagy a gyógyszerelés

Inzulinkezelés esetén előfordulhat, hogy csökkenteni kell az inzulinadagot edzés előtt, vagy várni kell egy kicsit mozgás után, az inzulin beadása előtt. Mivel a mozgás hosszú távon is hatással van a cukorbetegségre, rendszeresen egyeztetni kell a diabetológussal a szükséges változtatásokról.

9 gyógynövény, ami jó hatással van a vércukorszintre: cukorbetegek is fogyaszthatják

Néhány szuper gyógytea rendbe teszi, és stabilan tartja a vércukorszintet, így cukorbetegeknek is ajánlott.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük