Borzalmas, amit a mobilozás a gerinccel csinál: te is így nézed meg az okostelefont?
Az okostelefonozás súlyos gerincfájdalmakat okozhat a jövőben.

okostelefon-telefonozik-sms-rossz-testtartas
Ez is érdekelhet

Hogyan hasznosul pontosan a kalcium? Ez a vitamin elengedhetetlen hozzá (x)

Sztárokkal teli luxushajó indul Szegeden: igazi álomvilágba csöppenhetsz (x)

Ez a mézes csoki újrafogalmazza a csokoládét: édesség helyett próbáld ki ezt! (x)

Igazi kis gyöngyszem az alpesi panorámaút: szépsége mindenkit elvarázsol (x)

Nagy méretű burkolólapok ragasztása: így sokáig gyönyörködhetsz a végeredményben (x)

Megújul a városligeti Gyermeknap: új helyszínek és programok várnak (x)

Így töltsd fel a nyári energiakészleteket! (x)

beauty and style

A 42 éves Diane Kruger szuper formában van: hamar visszanyerte a szülés előtti alakját »

Egyszerű, otthoni gyakorlatok mellizomra: feszesítő edzés pár lépésben »

Így lesz tökéletes a highlighter, és mégsem harsány: tippek a visszafogott csillogáshoz »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Köztudott, hogy a gyakori mobilozás elvonja a figyelmet, a szemnek sem tesz jót, és az alvásminőséget is rontja, ám nemcsak ebben rejlik a veszélye: a gerinc egészségét is tönkreteheti, ezért egyáltalán nem mindegy, milyen pozícióban nézi valaki a telefont.

Az SMS-nyaknak is nevezett tünetegyüttes valóban létező egészségügyi probléma, egyfajta gerincdeformitást jelent, melyet elsősorban a mobilozás közben fellépő rossz testtartás okoz, éppen ezért főként a fiatalabbakat érinti.

Óriási súly a gerincen

A mobilozás közben ugyanis hatalmas súly nehezedik a gerincre. A magyarázat a fejben keresendő: egy felnőtt ember feje nagyjából 5 kilogramm tömegű. A fej elfordítása vagy lehajtása során a nyaki gerincizmok, az inak és a szalagok tartják statikusan azt, a rájuk kifejtett erő ugyanakkor többszörösére növekedhet attól függően, hány fokot zár be a nyak a függőleges pozícióhoz képest.

Kenneth K. Hansraj, MD, a New York Spine Surgery and Rehabilitation Medicine egészségügyi intézmény gerincsebészeti vezetője egy, a Surgical Technology International című szaklapban megjelent tanulmányában számítógéppel modellezte, majd bemutatta, milyen erő nehezedik a gerincre a rossz tartásban.

27 kilogramm is lehet a fej

Az eredmények megdöbbentők: 15 fokos dőlésszögű előrehajlásnál a fej 12 kilogrammnak felel meg, 30 foknál azonban ez a szám már 18 kilogramm. Minél nagyobb a szög, annál durvább a nyakban levő feszültség, a 45 fokos előrehajlásnál olyan, mintha 22 kilogrammot, 60 foknál pedig mintha már 27 kilogrammot kellene a nyaknak megtartania.

Dr. Hansraj szerint egy átlagos személlyel számolva napi kettő-négy órás tabletezés vagy telefonozás esetén is látványos ez a hatás, a tizenévesek ugyanakkor még több időt töltenek a készülékekkel. További problémát jelent a gerincre nézve, hogy a telefonozáskor nemcsak a fej dől előre, de a vállak is előrehajolnak. 

Ezek összességében hozzájárulnak a nyak, a felső és a háti gerincszakasz kopásához, a gerinc deformitásához, fejfájást és neurológiai problémákat, de akár tartós károsodást is okozhatnak a gerinc görbületében, hosszabb távon pedig műtétet is szükségessé tehetnek. Súlyos esetben, kezeletlenül akár korai arthritis, tüdőmennyiség-vesztés és gyomor-bélrendszeri problémák is kialakulhatnak a tartáshiba következtében.

A cikk az ajánló után folytatódik

Elkerülhető a nagyobb baj

Az eredmények tükrében elmondható, hogy minél kevesebb előredőléssel nézi valaki a telefonját, annál kevesebb a nyaki pozíciós stressz és a gerincre nehezedő nyomás. A legfontosabb ezért a tudatosság a testtartásban is: a gerinc kímélése érdekében, ahányszor csak lehet, figyelni kell rá, hogy a nyak erőteljes előredöntése helyett inkább a szem mozogjon.

Sokat segíthet még a mobilozásra fordított idő korlátozása, illetve közben szünetek beiktatása, esetleg átmozgató, nyújtó gyakorlatokkal színesítve. A napvégi jógagyakorlatok is hozzájárulnak a gerinc egészségéhez, melyek ülőmunka esetén is nagyon ajánlottak. Annak pedig, aki hajlamos mégis elkényelmesedni, és rossz pozíciót felvenni, manapság már hátra erősíthető testtartásjavító pántok is léteznek, érdemes lehet ilyeneket beszerezni. Sőt, okostelefonra köthető testtartásfigyelő szerkezeteket is piacra dobtak már, bár ezek még csak külföldi webshopokból szerezhetők be.

Az alváspóz is okozhat hátfájást

Ha reggel gyakran kialvatlanul, hátfájással és nyakmerevséggel ébredsz, jó, ha tudod, a rosszul megválasztott alvópóz is okozhatja. Szerencsére a legtöbbnél elég egy kis módosítás, hogy megszűnjenek a panaszok.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük