A 4 legjobb májvédő zöldség: csökkentik a gyulladást, segítenek a szerv zsírosodásának megelőzésében
Az egész szervezet nyer a fogyasztásukból, a méregtelenítés legfőbb szerveként működő máj pedig különösen hálás lesz értük.

brokkoli
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A máj a méregtelenítésben és az anyagcsere működésében nélkülözhetetlen szerv. Épségét, állapotát a genetikán és a különböző vírusfertőzéseken túl az életmód is befolyásolhatja.

Bár képes a regenerációra, egy ponton túl visszafordíthatatlan elváltozások keletkezhetnek benne. Az étel- és italválasztás a mindennapok során szerepet játszhat a megóvásában vagy épp ellenkezőleg, a károsításában is. Szerencsére akadnak olyan táplálékok, például zöldségek, amelyek támogathatják a máj egészségét. 

A legjobb májvédő zöldségek

Közismert tény, hogy a túlzásba vitt alkoholfogyasztás nem tesz jót a májnak, a szerv elzsírosodásához, majd idővel akár a zsugorodásához is vezethet. Napjainkban egyre gyakoribb azonban a nem alkoholos zsírmáj is, amely egyebek mellett metabolikus szindróma, elhízás, magas koleszterinszint és 2-es típusú cukorbetegség talaján alakulhat ki, illetve bizonyos élelmiszerek is fokozhatják a valószínűségét. Ide tartoznak például a magas zsír- vagy cukortartalmú feldolgozott termékek. 

A zöldségekkel jóformán lehetetlen félrenyúlni, ha az egészséges táplálkozásról van szó, ez a máj esetében sincs másként, akadnak azonban olyan növények is, amelyek még a többinél is hasznosabbnak bizonyulhatnak - már ami a kérdéses szerv védelmét illeti. 

Brokkoli

A keresztesvirágúak közé tartozó brokkoli bővelkedik a szervezet számára fontos hatóanyagokban, vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban, kifejezetten jó C-vitamin-forrás. A szulforafán nevű vegyület előanyagát tartalmazza, ami hozzájárulhat a koleszterinszint csökkentéséhez és a vércukorértékek javításához. Ezekkel már közvetetten hozzájárulhat a máj egészségének megőrzéséhez, mindemellett pedig gyulladáscsökkentő összetevőket is tartalmaz. Egy 2016-os állatkísérlet szerint a máj daganatos elváltozása, illetve a zsírmáj rizikójának csökkentésében is segíthet. 

Kelbimbó

A kelbimbó szintén a keresztesvirágú zöldségekhez tartozik, és mint ilyen, a legegészségesebb táplálékok egyike. A kalóriatartalma alacsony, ellenben vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, hozzájárulhat többek között a szív- és érrendszer védelméhez, támogathatja az emésztést és csökkentheti a vércukorszintet. Egy egereken végzett kísérlet kimutatta, hogy fogyasztása növelheti a méregtelenítő enzimek szintjét a májban és a tüdőben. 

Cékla

A karakteres ízű cékla sütve, savanyúságként és még smoothie-ként is ízletes és rendkívül egészséges gyökérzöldség. C- és B6-vitamint, káliumot, magnéziumot és vasat is tartalmaz. Többek között a magas vérnyomással élők profitálhatnak a fogyasztásából, hiszen segíthet mérsékelni az értékeket. Színanyaga, a betalain erős antioxidáns-hatású vegyület, amely védi a sejteket a szabad gyökök káros hatásaitól, rákellenes és gyulladáscsökkentő tulajdonságairól ismert. Májvédő hatását kutatások is alátámasztották, a céklapor alkalmazása például csökkentette az emelkedett májenzimértékeket, és javította a zsírháztartás paramétereit. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A máj védelmében

A Máj állapotfelmérő gyorsteszt a megemelkedett transzamináz (mind ALT és AST) szint mérésére szolgáló gyorsteszt, melynek sikeres használatához elegendő egy csepp ujjbegyből vett vérminta.

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

Spenót

A zöld leveles zöldségekből, például a spenótból sosem elég, amellett, hogy segíthetnek leküzdeni a nem alkoholos zsírmáj egyik legfőbb rizikófaktorát, az elhízást, különösen gazdagok antioxidáns-hatású vegyületekben. Egy 2021-es tanulmány ráadásul kimutatta, hogy a nyers spenót fogyasztása összefüggésbe hozható a nem alkoholos zsírmáj alacsonyabb valószínűségével. A zöldség nem csak főzelékként élvezhető, salátában, smoothie-ban nyersen is tökéletesen megállja a helyét.

8 gyógyító étel nem alkoholos zsírmáj esetére

A nem alkoholos zsírmáj esetében a kezelés és a megelőzés legfontosabb pillére az életmódváltás, a testsúly, a vérzsírértékek és a vércukorszint optimalizálása, mindebben pedig a rendszeres testmozgás mellett a helyesen összeállított étrend is döntő szerepet játszik. 

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük