Segíti a tüdő kitisztítását, átszellőztetését ez a 4 légzőgyakorlat: erősítik, támogatják is a szervet
A nap mint nap végzett légzőgyakorlatokkal felkészítheted a tüdőd egy esetleges légzőszervi megbetegedés hatékonyabb leküzdésére is.

relaxáció
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A légzésére az ember normális körülmények között nem figyel, viszont mihelyst az nehezebbé válik, megváltozik a megszokott működés, másra sem tud koncentrálni.

A tüdő a mindennapok során a legkülönfélébb támadásoknak van kitéve, a légzőszervi megbetegedések, a szmog, az aktív és passzív dohányzás, a szennyező anyagok bejutása gyulladáshoz, a váladék felszaporodásához vezethet benne, ami idővel akadályozhatja az öntisztulását is. A modern életformával igen gyakran együtt járó rossz testtartás szintén megnehezíti a működését. A légzőgyakorlatok támogathatják a tisztulását, erősíthetik a légzőizmokat, de az ellazulásban, stresszcsökkentésben is a segítségedre lehetnek. 

Légzőgyakorlatok otthonra

A jól működő, erős légzőizmok elengedhetetlenek a mély be- és kilégzéshez, valamint az erőteljes köhögéshez is, így aztán kulcsfontosságúak a tüdő tisztulási folyamataiban. A mozgásszegény életmód jelentősen rontja a légzés hatékonyságát, ennek elkerüléséhez ajánlott például a napi rendszeres, tempós séta.

Hasi légzés

Az optimális levegőcserét leginkább a hasi légzés biztosítja, mégis elterjedtebbé vált a felületes, kissé kapkodó mellkasi légzés. Férfiaknál gyakoribb a hasi légzés előfordulása, de mindkét nemnek érdemes próbálkoznia vele.

  • Kényelmesen, egyenes háttal ülj, a tenyereid helyezd a köldökön fölé a hasadra! (Ha szeretnéd, a másik kezed a mellkasodra is teheted kontroll gyanánt.)
  • Orron át vegyél mély levegőt, közben a kezeiddel érezned kell, ahogy tágul a hasfalad. 
  • Szájon át fújd ki a levegőt, ekkor a tenyereid alatt süllyed a hasad.
  • Ismételd meg néhányszor!

Ülve fontos, hogy a vállaid lent maradjanak a légzőgyakorlatok közben. A hasi légzést háton fekve, kényelmesen elhelyezkedve is gyakorolhatod. Érdemes naponta néhányszor elvégezni, illetve tudatosan koncentrálni arra, hogy így történjen a légzés, ne pedig felületesen, csak a mellkas emelkedésével és süllyedésével.

 Oldalra hajlással

A különböző testhelyzetekben végzett, nyújtózásokkal egybekötött légzőgyakorlatok a tüdő más és más területeinek fokozottabb átszellőztetését teszik lehetővé. Oldalra hajlásnál például a mozgás irányával ellentétes oldalét.

  • Ülj egyenesen, két lábad a talajon pihen. Két kezed tedd a tarkódra, könyökeid oldalra néznek. 
  • Hajolj jobbra, közben orron át lélegezz be!
  • Szájon át lélegezz ki, közben egyenesedj vissza a kiindulóhelyzetbe!
  • Ismételd meg a másik oldalra is!

Ajakcsücsörítéses légzés

Az ajakcsücsörítéses légzést asztmás személyekkel, légszomjjal küzdőkkel, illetve túl szapora légzéssel élőkkel is gyakoroltatni szokták a terápia során. Az egyszerű technika lassítja a légzés ütemét, javítja a tüdő szellőzését, koncentrációt és az átlagosnál nagyobb izommunkát is kíván. 

  • Ülj egyenesen, két lábad a talajon pihen, kezeid az öledben. Lazítsd el a nyak- és vállizmaidat!
  • Az orrodon keresztül vegyél levegőt, mialatt kettőt számolsz!
  • Csücsörítsd a szád, mintha gyertyát fújnál el!
  •  Négy számolás alatt fújd ki a levegőt!

Fontos, hogy a kilégzés hosszabb legyen, mint a belégzés. Végezd el egymás után néhányszor, ha jólesik.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szívószállal légzés

A keskeny átmérőjű csövön történő légzés edzi a légzésben részt vevő izmokat. Megfelel erre a célra például egy szívószál. A gyakorlatot ülve, egyenes háttal célszerű végezni, a be- és a kilégzés is a szívószálon keresztül történjen. Az erőteljes, mély belégzést hosszú kifújás követi, utána tarts egy kis szünetet, és ismételd meg a gyakorlatot. Amennyiben nem kellemetlen, egymás után legalább ötször ajánlott kivitelezni.

A légzőgyakorlatokat nap mint nap érdemes elvégezni, kiegészítve olyan mozgásformákkal, amelyek picit megszuszogtatják az embert. A karbantartott tüdő, az erős légzőizmok a légzőszervi megbetegedések könnyebb, hatékonyabb leküzdésében is segíthetnek. 

10 gyógytea influenza és köhögés ellen

Néhány szupererős, vitaminban és nyomelemekben gazdag gyógynövényt érdemes még a megfázási szezon előtt beszerezni a házi patikába, és roborálási céllal fogyasztani, de akkor is nagy segítséget jelentenek, ha már utolérte az embert a nátha.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük