Meddig fogsz élni? 5 szokás, amiken évek múlnak a kutatók szerint
Néhány szokás csak rövidíti az életet, mások segítenek, hogy sokáig és egészségben élj.

turazas
Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Azt hitték, megszaladt a Photoshop a Balmain reklámjában: pedig ennél nagyobb csavar van benne »

Álomszép esküvői ruhák 2019-re: vad tájak inspirálták a magyar tervezőt »

Zsírgyilkos kardió edzés: csak 30 perc, de van olyan hatékony, mint a futás »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Sokan keresik a hosszú és egészséges élet titkát: számos jó példát találni szerte a világon, és az egészségügyi kutatások eredményei is elérhetők bárki számára. Bár egyetlen könnyű és biztos recept aligha létezik, az életmód kulcsfontosságú az élet meghosszabbításában.

Talán mindenki szeretne hosszú, boldog életet, látni az unokákat és a dédunokákat, mindezt kicsattanó egészséggel. Néhány általános érvényű, tudományosan bizonyított életvezetési szabály betartása nagyban növeli az esélyét ennek, ráadásul az életminőséget is javítja.

Egészséges testtömeg

A kutatások rendre hangsúlyozzák az egészséges súly fontosságát, az elhízás ugyanis megnöveli többek közt a kardiovaszkuláris megbetegedések, a cukorbetegség, sőt, a daganatok kialakulásának valószínűségét is. 

Az ideális szám kiszámításában segítség lehet a BMI, vagyis a testtömegindex ismerete, legfeljebb 24,9-es értéket javasolt fenntartani, ami a normál kategória felső határértéke. Ez azt jelenti, hogy egy 170 centiméter magas nőnek körülbelül 72 kilogramm alatti testtömeg elérése és fenntartása javasolt.

A The Lancet Diabetes and Endocrinology című szaklapban közölt kutatás szerint az egészséges, de 25-ösnél magasabb testtömegindexű nőknél 20%-kal, a 30-as érték felett pedig 39%-kal valószívűbbek a szív- és érrendszeri betegségek.

Az ideális testtömeg fenntartásában nagy segítséget jelenthetnek a helyes táplálkozási szokások, a megfelelő diéta kiválasztása. Jó példa erre a mediterrán diéta, de néhány ötletet érdemes meríteni a legidősebb emberek lakta Kék Zónák táplálékaiból is.

Testmozgás hatása

A mozgás szintén segít megelőzni az elhízást, valamint a szív- és érrendszeri betegségeket, a cukorbetegséget, a daganatokat és a légúti megbetegedéseket. Helyreállítja a vérnyomást, és még a mentális egészség fenntartásában is hasznos szokást jelent. 

A minimálisan szükséges testmozgásmennyiséget is régóta próbálják számszerűsíteni a kutatók. Egy kutatás szerint már heti 90 perc vagy napi 15 perc közepesen intenzív mozgás csökkenti a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát, és több évvel meghosszabbítja az életet.

A cikk az ajánló után folytatódik

Káros dohányzás

A dohányzás évekkel rövidítheti meg az életet, légzőszervi és szívkoszorúér-betegségekhez vezethet, növeli a rák és a stroke kockázatát. A leszokás gyakorlatilag életmentő lehet a statisztikák szerint: tíz évvel az abbahagyást követően felére csökken a tüdőrák kockázata.

Néhány hét alatt javulni kezd a vérkeringés és a légzésfunkció, a koszorúér-betegség kockázata már egy év után a felére csökken, 15 év után a sosem dohányzókéval lesz megegyező, 5-15 év alatt pedig az agyvérzés kockázata is a nemdohányzókéval lesz egyenlő.

Alkohol kiiktatása

A legújabb kutatások tanúsága szerint nincs biztonsággal elfogyasztható alkoholmennyiség. A Lancet című brit szaklapban közzétett tanulmány szerint hiába derült ki, hogy egy-egy pohár bor véd a szívbetegséggel szemben, más betegségek rizikófaktorát növeli már a kis mennyiség is.

Bár a legjobb tehát az új adatok szerint az alkohol teljes száműzése lenne, amennyiben az ember nem mondana le néhány pohárka italról, a tudósok azt javasolják, tartsa be a maximum 14 egységnyi alkohol határát hetente. Egy egységnyi alkohol 80-90 milliliter bort, 2 deciliter sört jelent vagy egy kicsi röviditalt.

Káros a légszennyezettség

A légszennyezettségen ugyan nem igazán lehet változtatni, de fontos megjegyezni, hogy az európai statisztikák szerint 10 ezer ember idő előtti halálát okozza az autók nitrogén-oxid-kibocsátása. A halálesetek túlnyomórészt a szállópor által okozott, súlyos szív- és érrendszeri betegségekből erednek.

Más kutatások ráadásul arra is rávilágítottak, hogy a szennyezett levegőnek kitett emberek körében sokkal nagyobb az Alzheimer-kór kockázata is, tehát a korai halálozás mellett a súlyos betegség miatt is érdemes lehetőség szerint minél többször kerülni a forgalmas városközpontokat, és figyelni kell a magas szállópor-koncentrációt jelző felhívásokat is.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük