A reggeli nyakfájás gyakori okai: nem csak a rossz alvás miatt jelentkezhet
A reggeli elaludt, beállt nyakat több dolog is okozhatja.

nyakfájás reggelente
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ha egy reggel úgy ébredünk, hogy elaludtuk a nyakunkat, az nemcsak enyhe fájdalmat, de akár komoly mozgáskorlátozottságot is jelenthet.

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa a reggeli nyakfájdalom magyarázatára és a kivizsgálás jelentőségére hívta fel a figyelmet. 

Enyhe esetben a masszázs és a nyújtás is segíthet 

Amikor valaki reggeli nyakfájással kel ki az ágyból, annak többek közt oka lehet, hogy kényelmetlen szögben helyezkedett el a nyaka és a feje alvás közben. Ez megfeszítheti és túlterhelheti az izmokat, ízületeket és ínszalagokat, ami fájdalmat okozhat. Az is előfordulhat, hogy alvás közben – akár egy álom hatására – hirtelen mozdulatot tett, ami miatt megrándult a nyaka, de az sem ritka, hogy egy már létező sérülés miatt tartja mereven éjszaka a nyakát, ami tovább ront a helyzeten.

reggeli nyakfájás 1
Fotó: demaerre / Getty Images Hungary

- Enyhébb esetben, egy egyszerű „elalvásnál” nem szükséges orvosi ellátás. Egy finom önmasszázs és a nyak kimozgatása sokat segít a helyzeten. Nem kell megijedni, ha a nyakat nem tudjuk teljes mozgástartományában mozgatni, a cél, hogy lassan, finoman növeljük a flexibilitást. Egy meleg zuhany vagy egy melegítőpárna is ellazíthatja a merev izmokat, könnyebbé teheti a fej forgatását – mondja Arnold doktor.

– Amennyiben a nyakfájdalom és merevség megengedi, fontos a mozgás, a szokásos napi tevékenység folytatása is, az ágynyugalom ugyanis csak fenntarthatja a mozgáskorlátozottságot és fájdalmas érzést. Fontos figyelni arra is, hogy a beteg kerülje az úgynevezett protractiós fejtartást, magyarul a teknősbéka nyakat a számítógép előtt, és az aszimetrikus terheléseket is.

A nyak elalvása helyes alváspozícióval elkerülhető

Ha hason alszunk, az nagyobb nyomást helyez a nyaki gerincre, hiszen valamelyik oldalra kell fordítanunk a fejet. A nyak szempontjából sokkal biztonságosabb a háton vagy oldalt fekvés.

reggeli nyakfájás 2
Fotó: jhorrocks / Getty Images Hungary

Segít a megfelelő párna

Mindenkinek személyre szabottan kell megtalálnia az optimális párnát. Háton alvóknak megfelelhet akár egy összetekert törölköző vagy egy anatómiai párna a nyak alatt. Akik oldalt alszanak, jól teszik, ha egy vékonyabb párnát helyeznek a térdeik közé, ami megkönnyíti a gerinc helyes pozíciójának megtartását.

Érdemes kerülni a huzatot

Sokan azért ébrednek nyakfájással, mert a ventilátor, a légkondi vagy akár csak a nyitott ablakból érkező hideg levegő éppen a nyakukat éri – ezen mindenképpen érdemes változtatni.

Húzódás és porckorongprobléma is okozhat nyakfájdalmat

Az esetek többségében a merevség és a fájdalom néhány nap, egy hét alatt elmúlik. Természetesen ezen idő alatt is szükség lehet vény nélküli fájdalomcsillapításra, hideg-meleg borogatásokra, de mindenkinél egyéni, mennyire viseli a fájdalmat, mennyire befolyásolja a panasz az életét. 

A cikk az ajánló után folytatódik

- Ha azonban nem múlik el a panasz egy hét alatt, esetleg fokozódik is, vagy már többedszer jelentkezik, feltétlenül ajánlott a kivizsgálás, hiszen előfordulhat, hogy degeneratív porckorongbetegség vagy porckopás okozza a nyak fájdalmát – ismerteti dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa.

- Ha a gyakori okok egyike áll a háttérben, akut esetben gyors segítséget jelenthet a helyi, célzott gyulladáscsökkentő injekció. Hosszú távon pedig jó hatású lehet a természetes hatású lökéshullám-terápia, az orvosikollagén-injekció, illetve prevenciós hatása miatt is feltétlenül ajánlott a funkcionális gyógytorna és gyógymasszázs. Bizonyos esetekben jó megoldás lehet a neurálterápia, amely megfelelő technikával végezve akut és krónikus fájdalmaknál, gyulladásoknál, gócos hátterű és reumás betegségeknél, gerincbetegségeknél, neuralgiáknál is képes segíteni.

10 hatásos gyakorlat állandó nyakfájás ellen: azonnal enyhül tőlük a fájdalom

Az egyszerű nyújtó gyakorlatok akár ébredés után vagy bármikor a nap folyamán elvégezhetők, és rengeteget segítenek a nyaki fájdalmak elmulasztásában, ráadásul a stresszt is érezhetően csökkentik.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük