Számold ki most! Hány perccel rövidíted meg az életedet naponta?
Spiegelhalter tanulmánya rámutat a dohányzás és a vöröshús-fogyasztás következményeire.

Ez is érdekelhet

Téged is vár a Lasselsberger-Knauf virtuális családi háza! (x)

Téli álomesküvő a Rosinante Fogadóban*** (x)

Vásárolj a neten is kényelmesen! (x)

Legyen mindannyiunk szívügye a fejlődés! (x)

beauty and style

Milyen típusú a hajad? Ez a fajta hajgumi illik hozzá a legjobban »

Kate Moss húga is gyönyörű: a 20 éves Lottie-ról különleges képek készültek »

Ezt a hajfestést bárki kipróbálhatja: ha nem tetszik, pár mozdulattal eltüntethető »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Bizonyára tisztában vagy vele, hogy a dohányzással, a túlzott alkoholfogyasztással, a rendszeres vöröshús-fogyasztással megrövidíted az életedet. Azt azonban nem tudhatod, hogy egészségtelen szokásaid pontosan hány perc mínuszt jelentenek.

A Cambridge-i Egyetem professzora, David Spiegelhalter statisztikus nemrégiben megadta a választ erre a kérdésre. Tanulmánya a British Medical Journal című szaklapban jelent meg.

Hány perccel rövidíted meg az életedet naponta?

David Spiegelhalter korábbi vizsgálatok eredményeit használta fel annak megállapítására, hogy a különböző magatartásformák mennyivel rövidítik meg az életed. Hogy számításait kellően érzékletessé tegye, egy napra levetítve adta meg az eredményt.

Vagyis a statisztikaprofesszor tanulmánya megmutatja, hogy hány perccel rövidíted meg az életedet minden egyes nap az alábbi egészségtelen szokásokkal.

Napi 30 perc mínuszt jelent

  • Kétórányi tévénézés.
  • Két szál cigaretta elszívása.
  • Egy adag vörös hús elfogyasztása.
  • Két extra alkoholegység elfogyasztása.

Több mint négy órát tévézünk naponta

A Nielsen Közönségmérés adatai szerint az átlag magyar ember naponta több mint négy órát tölt a televízió előtt. Ez az időtartam nagyjából a szabadidő felét teszi ki. Vagyis, ha David Spiegelhalter számításait vesszük alapul, az inaktív tevékenységgel napi egy órával rövidíti meg az életét a magyar átlag.

Legközelebb, mikor időhiányra hivatkozva hanyagolod a sportot, érdemes ezen elgondolkodnod. Már csak azért is, mert a Cambridge-i Egyetem professzora arra is rámutatott, hogy napi 20 perc testmozgással akár egy egész órával hosszabbíthatod meg az életed.

Ezért tedd le a cigit!

Napi két szál cigaretta nem sok, gondolhatnád. Ám a statisztika mást mutat: már ennyi is elég ahhoz, hogy naponta fél órával rövidítsd meg az életed. Ha szeretnél leszokni a dohányzásról, de csak odáig jutottál, hogy kevesebbet szívsz, talán itt az ideje, hogy végleg letedd. Korábbi cikkünkből megismerheted azokat a pozitív hatásokat, melyekkel számolhatsz az utolsó cigi elnyomását követő időszakban.

Egyél, vagy ne egyél vörös húst?

A vörös húsok sok vasat és B-vitamint tartalmaznak, fontos fehérje- és zsírforrást jelentenek a szervezet számára. Épp ezért nem szükséges teljes egészében kiiktatnod őket az életedből, de fogyasztásukat érdemes minimalizálnod.

A Harvard Egyetem Közegészségügyi Intézetének kutatói vizsgálataik eredményei alapján arra mutattak rá, hogy hetente maximum 28 dekagramm vörös hús fogyasztása tekinthető egészségesek. A rendszeres, nagy mennyiségű fogyasztás ugyanis fokozza a szív- és érrendszeri megbetegedések, valamint a rák kialakulásának kockázatát. A Cambridge Egyetemen végzett tanulmány szerint a vörös húsokkal szemben a rostban gazdag zöldségek és gyümölcsök fogyasztása rendkívül fontos. Ha ugyanis naponta öt adaggal fogyasztasz belőlük, két órával hosszabbítod meg az életed.

Helyes táplálkozás

Ha szeretnél többet tudni az egészséges táplálkozásról, kattints az alábbi videóra, és hallgasd meg dietetikus szakértőnk tanácsait.

Mennyi alkoholt iszol?

Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint 20 év feletti felnőttek esetében a napi elfogadható alkoholfogyasztás felső határa 40 gramm tiszta szesz. Ez azonban maximalizált értek, vagyis ennél inkább kevesebbet fogyassz.

A minőségi vörösbor mértékletes fogyasztása véd a keringési rendszert érintő megbetegedésektől, valamint a ráktól. A sör ugyancsak óvhat a szívbetegségektől, ráadásul B-vitamin-tartalmának köszönhetően a bőrt is szépíti. Mértéket tartani azonban rendkívül fontos.

David Spiegelhalter eredményei szerint napi egy egység alkohol - ez egy deciliter bort, egy pohár sört vagy 2 centiliter tömény italt jelent - elfogyasztásával plusz 30 percet nyersz, ám ha két extra alkoholegység is lecsúszik, az már 30 perc mínuszt jelent. Ugyanakkor érdemes hetente két alkoholmentes napot is tartanod.

Statisztika és valóság

Természetesen ezek az adatok statisztikai átlagok, melyek a valóságtól sok esetben eltérnek: befolyásolhatja őket például az életkor és meglévő betegségek. Ahhoz azonban hozzásegíthet a Cambridge-i Egyetem tanulmánya, hogy megértsd, egy-egy egészségtelen szokás milyen mértékben károsítja az egészségedet.

Ezt is szeretjük