Erre figyelj, ha egészségesen szeretnél reggelizni: a cukorbetegség is megelőzhető így
Az egészséges reggeli a diabétesz kivédésében is segít. Ez a nap legfontosabb étkezése, de nem mindegy, milyen ételeket fogyasztunk ilyenkor.

reggeli-cukorbetegség3
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A reggelit nem véletlenül tartják a nap legfontosabb étkezésének, hiszen kihagyása 55%-kal növelheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

Ráadásul a viszonylag korán, 8:30 előtt fogyasztott reggeli csökkenti a vércukorszintet és az inzulinrezisztencia valószínűségét is.

Egészséges reggelivel a diabétesz ellen

Noha a mondás „reggelizz úgy, mint egy király” valószínűleg mindenkinek ismerősen cseng, mégis sokan hajlamosak kiadós étkezés helyett, ilyen vagy olyan megfontolásból, mindössze egy csésze kávéval indítani a napot. Pedig egy jól összeállított, tartalmas reggeli rövid és hosszú távon egyaránt meghatározó, hiszen amellett, hogy feltölti az energiaraktárakat, frissebbnek érezzük magunkat tőle, segít a koleszterinszint normalizálásában, a szükséges vitamin- és ásványianyag-bevitel elérésében, az anyagcsere-problémák elkerülésében, valamint a megfelelő testsúly megőrzésében is.

reggeli-cukorbetegség4
Fotó: Maryna Terletska / Getty Images Hungary

Gyakori kihagyása számos hosszú távú egészségügyi probléma, így például magas koleszterinszintből adódó szív- és érrendszeri betegségek, elhízás, diabétesz forrása is lehet. Nem véletlen, hogy a nap legelső étkezését egyben a legfontosabbnak is tartják. De mi a helyzet abban az esetben, ha valakinél már kialakult cukorbetegség?

Reggeli diabétesszel

A diabétesz vagy cukorbetegség egy immár népbetegségnek számító krónikus megbetegedés, mely évről évre egyre több ember mindennapjait nehezíti meg. A legfrissebb adatok szerint világszerte mintegy 537 millió felnőtt él diabétesszel, Magyarországon több mint 1,1 millió felnőtt és több mint ötezer gyermek. A diabétesznek két fő típusát különböztetjük meg, az érintettek több mint 90%-a 2-es típusú cukorbetegségben szenved, annak ellenére, hogy ez nagyrészt a túlsúly és a fizikai inaktivitás eredménye, és az 1-es típusúval ellentétben életmódváltással megelőzhető lenne.  

reggeli-cukorbetegség1
Fotó: BakiBG / Getty Images Hungary

A megelőzésben és a már kialakult cukorbetegség kezelésében is kiemelten fontos szerepet játszik a rendszeres testmozgás mellett a megfelelő, változatos étrend összeállítása, beleértve a napindító reggelit. Ez elsőre kicsit időigényesnek és nehéznek tűnhet, lévén, hogy cukorbetegség esetén az egyik elsődleges cél a szénhidrátfogyasztás mérséklésével a vércukorszint szabályozása, a legnépszerűbb reggelik pedig meglehetősen magas szénhidráttartalommal rendelkeznek.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mégis megéri időt szakítani egy fehérjében és rostban gazdag, egészséges zsírokat és közepes mennyiségű szénhidrátot tartalmazó étkezés megkomponálására, hiszen cukorbetegként a reggeli elhagyása, a napközbeni nassolás, rossz ételválasztás miatt ebéd és vacsora után túlzott vércukorszint emelkedéshez, az anyagcsere-folyamatok felborulásához vezethet. 

Erre érdemes odafigyelni

  • A fehér kenyeret javasolt teljes kiőrlésű, többmagvas változatra cserélni, ezek ugyanis amellett, hogy egészségesebbek, laktatóbbak is.
  • Lekvár helyett érdemes kipróbálni a pépesített banánt, de jó választás lehet még valamilyen alacsony zsírtartalmú sajt, néhány apróra vágott, friss datolyával kevert túró vagy a dióvaj is.
  • Mérsékelni kell a péksütemények fogyasztását.
  • Sütés közben fontos az olaj mennyiségének korlátozása, vaj helyett inkább növényi olajokat, napraforgó-, olíva- vagy repceolajat használjunk.
  • A rostbevitel növelése érdekében a gabonapelyhet érdemes gyümölccsel vagy zöldséggel keverni. 
  • A vörös és feldolgozott húsok helyett javasolt fehér húst vagy halat fogyasztani. 
  • Még a 100%-os gyümölcslevek és turmixok is tartalmaznak szabad cukrokat, így könnyű akaratlanul is túlzásba esni. Célszerűbb a friss gyümölcsök fogyasztása, de ha mégis ital formájában preferáljuk, az adagot korlátozzuk napi 150 ml-re, és lehetőleg magunk készítsük el.
  • A „tányérmodell” használata segítséget ad annak eldöntésében, hogy miből mennyit egyen. Ez egy egyszerű módszer az adagnagyságok megtanulásához. Képzelj el egy tányért. Ezt oszd három részre. Ezekbe a részekbe más-más élelmiszercsoportból teszünk. A tányér egyharmadára kerüljön keményítő tartalmú köret (például burgonya, rizs, bulgur); egyharmadára zöldség vagy saláta; a harmadik harmad helyére pedig hús vagy más fehérjetartalmú élelmiszer (például hal, tojás).
reggeli-cukorbetegség2
Fotó: dzm1try / Getty Images Hungary

Bár egy jól megtervezett, változatos étrend a 2-es típusú diabétesz megelőzésében, valamint a már kialakult betegség szinten tartásában szerencsére egyaránt sokat segíthet, fontos, hogy a legjelentéktelenebbnek tűnő tünetek - például gyakori szomjúságérzet, lassan gyógyuló sebek, homályos látás, bőrelváltozások - jelentkezése esetén is konzultáljon kezelőorvosával, hiszen a betegség korai felismerése és a megfelelő kezelési mód meghatározása jelentősen hozzájárul a maradandó egészségkárosodás elkerüléséhez!

8 finom reggeli, ami sokáig jóllakottá tesz

Fehérjében és rostokban gazdag, egészséges reggelik a lendületes napkezdéshez.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük