Rákmegelőző és emésztésserkentő hatással bírnak: a dió és a mák kiemelkedő rostforrás
Az élelmi rostok a szervezet egészséges működésének nélkülözhetetlen tápanyagai, és a dió és a mák is bővelkedik bennük.

mák és dió
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az élelmi rostokról máig sem tudunk mindent, pedig azok kedvező élettani hatása szinte felmérhetetlenül összetett - állítja Soltész Erzsébet dietetikus, aki egy hazai független laboratóriummal együtt ismeretterjesztő sorozatot indított. Első alkalommal a mák és a dió élelmirost-tartalmát vizsgálták meg a WESSLING Tudásközpontban.

Fogyókúrában hasznosak, segítik az emésztést, megelőzhetik a daganatokat - hangzik legtöbbször a válasz az élelmi rostokkal kapcsolatban. Hogy emellett még mérsékelhetik az étkezés utáni vércukorszint-emelkedést, szabályozhatják a koleszterinszintet, hozzájárulnak a gyulladásos folyamatok megelőzéséhez, támogatják a bélflóra egészséges összetételét - ezeket az előnyöket már kevesebben tudják.

Mik azok az élelmi rostok?

Nos, a kérdés nem is olyan egyszerű, még az elmúlt években is változott, hogy mi tartozik pontosan a rostok közé. Kezdjük rögtön egy igazán fontos vizsgálati eredménnyel. Egy adag tisztított dióbél- és egy másik adag étkezésimák-minta élelmirost-tartalmát kiemelkedően magasnak találták.

GettyImages-168849860
Fotó: Emely / Getty Images Hungary
  • Tisztított dióbél: 9,9 g / 100 g (≈10%),
  • Étkezési mák: 17,5 g / 100 g (17%)

Összehasonlításként íme a mértékadó szakirodalmi forrásból származó adatok az étkezési mákra és a tisztított dióbélre vonatkozóan.

  • Tisztított dióbél: 9,63 g /100 g
  • Étkezési mák: 10,79 g /100 g

Miért nem egyeznek az értékek?

A két forrásból származó értékeket összehasonlítva látható, hogy a tisztított dióbél élelmirost-tartalma mintegy 10%, azonban a mák hasonló jellemzőjét a WESSLING Tudásközpont laboratóriuma számottevően nagyobbnak mérte a tápanyagtáblázatban találhatónál. A különbség a mák esetében az évjáratból, a termőhelyi sajátosságokból és természetesen a mák fajtakülönbségeiből is adódhat, de az élelmirost-tartalom meghatározásának mérési bizonytalanságából is eredhet. Ezenkívül egyes szakirodalmi források azonos élelmiszercsoportokra nézve gyakran számottevően eltérő élelmirost-tartalmat adnak meg.  

A cikk az ajánló után folytatódik

Egyvalami azonban biztos: egészség megőrzését támogatjuk a rosttudatos, változatos és mértékletes táplálkozással, rostban gazdag alapanyagok használatával. Ahogy az étkezési mák és a tisztított dióbél esetében láttuk, a karácsonyi csemegékhez használt ínycsiklandozó töltelékanyagok szerencsénkre pont ilyen élelmiszer-összetevők.

A tejnél 10-szer több kalciumot tartalmaz: 10 étel a csonterősítő hatású mákból

 Miközben egy deciliter tehéntej 100-120 milligrammot tartalmaz, a mák 100 grammonként 1400 milligrammot, ami laktóz- és tejfehérje-érzékenyeknek is fontos adat.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük