A gyulladáscsökkentő és gyomorgyógyító dió 7 áldásos egészségügyi hatása: igazi antioxidáns-forrás
A dió nem csak a sütemények isteni összetevője, rengeteg jótékony egészségügyi hatása is van.

dió hatása
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A diót sokan alábecsülik, pedig tápanyagokban, rostokban, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag csonthéjas.

Az elmúlt ötven évben rengeteg tanulmány látott napvilágot vele kapcsolatban, egyre több jótékony tulajdonságát fedezték fel az évek alatt. Sokan még nem ismerik ezeket, és nem is sejtik, milyen jót tesz a termés rendszeres fogyasztása.

Igazi antioxidáns-forrás

A dió igen magas antioxidáns-tartalommal rendelkezik, bővelkedik E-vitaminban és polifenolban, amik a rajta található külső, vékony hártyában koncentrált mennyiségben vannak jelen.

GettyImages-1208583027
Fotó: ollo / Getty Images Hungary

Egy tanulmányban egészséges felnőtteknél vizsgálták a dióban gazdag étrend hatását, és kiderült, hogy az megakadályozza az LDL-koleszterin okozta oxidatív károsodást. A rossz koleszterinként is ismert LDL felelős többek között az artériákban létrejövő eltömődésekért, plakkok kialakulásáért. 

Gyomorvédő

Több ízben is bizonyították, hogy a gyomor mikrobiomjában élő jótékony baktériumok magas aránya nem csak az emésztőrendszer egészségét segíti elő, hanem az egész szervezetre hatással van. Egy 2018-as kutatás során 194 egészséges felnőttnél figyelték meg nyolc héten keresztül, milyen hatással van bélflórájukra, ha naponta 43 gramm diót fogyasztanak. A kísérlet végén mindegyikük szervezetében kimutatták a jótékony baktériumok növekedését, amik közül az egyik butirát nevű zsírsavat termel, mely bizonyítottan gyomorvédő hatással bír.

A jótékony gyulladáscsökkentő

A gyulladások sok betegség táptalaját jelentik, mint a szívbetegség, kettes típusú diabétesz, Alzheimer-kór, rák, de ezeket az oxidatív stressz is okozhatja. A dióban található polifenolok segítenek harcolni mindkettő ellen.

A bélben található jótékony baktériumfaj egyike az ellagitannin polifenolt képes átalakítani urolithinsá, ami segít megelőzni a gyulladások kialakulását. Omega-3-, magnézium- és arginin aminosav-tartamának köszönhetően szintén csökkenti a gyulladások kialakulását.

Csökkentheti a rák kialakulásának kockázatát

Több klinikai kísérlet bizonyítja, hogy a dió fogyasztásával emlő-, prosztata- és vastagbélrák kialakulása előzhető meg. A jótékony bélbaktérium által termelt urolithin gyulladáscsökkentő hatása megvédhet a vastagbélrák kialakulása ellen.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ezenkívül az urolithin bizonyítottan még hormonszerű tulajdonságokkal is rendelkezik, kontrollálja a hormonreceptorokat, amivel csökkenthető a hormonalapú megbetegedések kockázata, mint az emlő- és a prosztatarák kialakulása.

Omega-3-ban gazdag

A diót magas omega-3-tartalma miatt is érdemes fogyasztani. A növényi eredetű omega-3 zsírt alfa-linolec, röviden ALA savnak hívják. Ez egy esszenciális zsírsav, amit nem termel a szervezet, csak az étrendbe illesztve lehet bevinni. Kutatások bizonyították, hogy az ALA napi fogyasztása csökkenti a szív-érrendszeri megbetegedések kockázatát 10%-kal.

Kettes típusú diabétesz ellen

A kettes típusú diabétesz megelőzésében is segíthet, mivel testsúlykontrolláló hatással bír. Előnyös ezen tulajdonsága, hiszen a túlsúly megnöveli a magas vérnyomás és a cukorbetegség kialakulását.

GettyImages-71417934
Fotó: Jose Luis Pelaez Inc / Getty Images Hungary

100 főből álló tanulmányban kettes típusú diabéteszben szenvedő résztvevőket vizsgáltak három hónapon keresztül. A kísérlet alatt mindennap egy kanál hidegen sajtolt dióolajat ettek, miközben ugyanúgy szedték a gyógyszereiket és folytatták a diétájukat, és 8%-kal csökkent a vércukorszintjük.

Az agyi funkciók támogatója 

Talán véletlen egybeesés lenne, hogy a dió alakja olyannyira hasonlít az agyra? Ténylegesen van korreláció közöttük, mivel az egészséges csonthéjas bizonyítottan támogatja az agyműködést. Klinikai kutatások bizonyították, hogy a dióban található tápanyagok, mint a többszörösen telítetlen zsír, polifenol és az E-vitamin segítenek csökkenteni az oxidatív károsodást és a gyulladásokat az agyban.

GettyImages-1167604509
Fotó: bbbrrn / Getty Images Hungary

Átfogó tanulmányt végeztek 2014-ben idősebb participánsok között, és kapcsolatot fedeztek fel a dió fogyasztása és a javuló agyi funkciók között, gyorsaság, flexibilitás és memória tekintetében is. 

A dió ezerféleképpen illeszthető az étrendbe, egyszerűen a reggeli müzlihez is adhatsz pár szemet, vagy megszórhatod vele a tésztát, esetleg a salátát, határ a csillagos ég. Érdemes minél gyakrabban fogyasztani a jótékony olajos magvat.

Az olajos magvak segíthetnek a fogyásban: ennyit kell enni belőlük, hogy támogassák

Az olajos magvak kalóriaértéke kifejezetten magas, ezért ritkán említik őket a fogyókúrás ételek között. Azonban a diéta során legalább olyan fontos az ételek minősége, mint a mennyisége.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük