Hiánya rákot okoz, és a magyarok kétharmada nem fogyaszt eleget belőle
Újabb kutatások szerint a vitamin segíti az immunműködést.

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

7 nyári ruhadarab, amit még nem kell elraknod: kora ősszel is szükséged lesz rájuk »

Házi gyorssegély a kimerült bőrnek és hajnak – Így tüntesd el a nátha nyomait »

New Yorkban is ez lesz a sikk: őszi fazonok magyar tervezőtől »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

November 2. a D-vitamin napja. A létfontosságú zsírban oldódó vitamin számára azért neveztek ki világnapot, hogy ezzel is felhívják a figyelmet a hiánya okozta egészségügyi kockázatokra.

Sajnos ősztől tavaszig sokan élnek meg fényhiányos napokat, hiszen reggel, a munkába menet még épphogy felkelt a nap, este, hazafelé pedig már sötétség van.

A D-vitamin szerepe

A D-vitamint a szervezet egyrészt az elfogyasztott táplálékból veszi fel, másrészt a bőrt ért napsugárzás segítségével állítja elő.

Elsősorban a csontanyagcserében játszik szerepet, ám az utóbbi években felismerték immunfolyamatokban betöltött funkcióját is.

Mennyi a napi D-vitaminra szükséglet?

  • Csecsemők: 400-1000 NE
  • Gyermekek - 1-6 év: 600-1000 NE
  • Gyermekek - 6 év felett: 600-1000 NE
  • Serdülők: 800-1000 NE
  • Felnőttek: 1500-2000 NE
  • Elhízott felnőttek: 3000-4000 NE
  • Várandós nők: 1500-2000 NE

A D-vitamin-hiány következményei

Régóta ismert, hogy a D-vitamin-hiány csontritkulást, illetve gyerekek esetében angolkórt okoz. A közelmúltban azonban olyan betegségek kialakulásával is összefüggésbe hozták a hiányát, mint szív- és érrendszeri problémák, a rák, a cukorbetegség, illetve az influenza. Ahogy Szendi Gábor nyilatkozott, legalább 16 féle rák esetében komoly rizikófaktorként szerepel a D-vitamin-hiány. Vele készült interjúnkat ide kattintva olvashatod el.

D-vitamin-hiányos magyarok

Egy korábbi kutatás szerint hazánkban a D-vitamin-hiány népegészségügyi probléma. A magyarok a szükségesnek tartott D-vitamin mindössze 2-4%-ához jutnak hozzá, tél végére pedig a lakosság kétharmadánál D-vitamin-hiány mutatható ki. Erről a témáról bővebben olvashatsz korábbi cikkünkben. Mivel a magyar konyha alapvetően nem bővelkedik D-vitaminban gazdag ételekben, ezért fontos, hogy minél több időt tölts a napon, valamint szükség esetén D-vitamin-készítményt szedj.

A szolárium segít?

Ha azt gondolod, hogy az esti pár perces szolárium megoldja a problémát, sajnos csalódnod kell. Bár hangulatjavító hatással bír, ám mivel döntően UV-A sugarakat tartalmaz, a D-vitamin előállításához pedig UV-B sugarak szükségesek, így a szoláriummal nem pótolhatod a napfényt.

Ezt is szeretjük