Nemcsak a rákot segít megelőzni, ha jól szeded: a D-vitamin jótékony hatásai
A D-vitamin a szervezet létfontosságú vegyülete, ezért pótlása elengedhetetlen a hosszú távú egészség fenntartásához.

d-vitamin 1
Ez is érdekelhet

Konzervzöldség a konyhatitok nyitja? (x)

Üde illatokkal a kánikula ellen (x)

Hip-hop sztárok és underground DJ-k a Soundon (x)

A Z-generáció leghűbb társa (x)

Napi 8 órában ülőmunkát végzel? 3 tipp, ami a segítségedre lehet! (x)

beauty and style

Védelmet nyújt a bőrnek, és a barnulást is segíti: napozókrémet teszteltünk »

Megvan a nyári szezon kedvenc divatszíne: így viseld a hűs kéket »

Így lehetsz elegáns az esküvőn, ha tombol a hőség: a legnőiesebb alkalmi ruhák nyárra »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az orvosok gyakran hangoztatják a D-vitamin bevitelének fontosságát, nem véletlenül. A létfontosságú vitamin ugyanis segíti a kalcium és foszfor beépülését a csontokba, rákmegelőző hatású, fokozza a hormontermelést, méregteleníti a májat, illetve hozzájárul az idegrendszer, az immunrendszer és a közérzet javításához, valamint a megfelelő izomműködéshez.

Ősztől tavaszig azonban, amikor az ember kénytelen tetőtől talpig beöltözni, és a napsütéses órák száma is igen csekély, a szervezet D-vitamin-raktárai jelentősen megcsappannak. Olyannyira, hogy a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság felmérése szerint a magyarok 95%-ának D-vitamin-szintje elmarad a kívánatostól a tél végére, és így a lakosság mintegy kétharmada kritikus vitaminhiányban szenved kortól, nemtől és lakóhelytől függetlenül.

Pontosan hogyan hasznosítja a szervezet?

D-vitamin a bőrben képződik, majd a belekből felszívódva a májba kerül, ahol a májsejtekben található enzimek átalakítják és aktiválják. Felszívódását nagyban segíti az A-vitamin. 

A D-vitamin voltaképpen egy hormon előanyaga, és, bár gyakran hívják napfényvitaminnak, bizonyos élelmiszerekben is megtalálható. Illetve a szakemberek gyakran használják a kalciferol gyűjtőnevet, ami magába foglalja a D1-, D2-, vagyis ergokalciferol és D3-vitamint - kolekalciferol. 

Utóbbi a legaktívabb és a leghasznosabb a szervezetnek, mivel hatásosabban növeli a vér D-vitamin-szintjét a D1- és D2-vegyületeknél. Érdekesség, hogy D2-vitamint állati eredetű élelmiszerekből, gombafélékből és napfénnyel egyaránt nyerhet a szervezet.

Kinek mekkora dózist kell szedni? 

Nemzetközi meghatározás szerint a felnőttek számára napi 1500-2000 mg D-vitamin bevitele ajánlott, télen elsősorban táplálékkiegészítők útján. Időseknél és súlyfelesleggel küzdőknél ez az érték magasabb lehet, mert ilyenkor a szervezet termelőképessége lecsökken. Ezenkívül a szervezetbe kerülő nehézfémek, mint az ólom, szintén veszélyeztethetik a normál D-vitamin-szintet.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szoptatós kismamáknak, különösen, ha az anya szervezetében alapból alacsony a D-vitamin-szint, indokolt lehet a pótlás. Magyarországi ajánlások alapján minden második hetet betöltött kisbaba naponta kaphat D-vitamint tartalmazó cseppet, egészen egyéves kor végéig.

Sokan azt gondolják, hogy a nyári hónapokban nem feltétlenül kell mesterségesen pótolni a D-vitamint, csecsemők és idősek, illetve irodában dolgozók esetében ez azonban nem igaz, mivel ők ilyenkor sem töltenek elég időt a napon.

A D-vitamin legjobb forrásai a halolajok és a zsíros tengeri halak, de a tojássárgája, a tejtermékek és margarinok, valamint bizonyos rákfélék és teljes kiőrlésű gabonák is bőségesen tartalmaznak D-vitamint. 

Bőrszépítő, anyagcsere- és keringésjavító

A kutatókat régóta foglalkoztatja a D-vitamin, sokuk szerint pedig jelentősége jóval több a csontfejlődésben betöltött szerepénél, ezért egy átfogó kutatás keretében tanulmányozták a vitamin más szervekre kifejtett hatását.

A kezdeményezés az amerikai Endokrin Társaságtól indult, az eredményeket pedig az Endocrine Reviews szaklapban közölték. Kiderült, hogy D-vitaminnal hatékonyan kezelhető a pikkelysömör, bár a pontos adag meghatározásához további kutatások kellenek. 

Szintén további vizsgálatokat igényel, de az eddigi feltevések alapján a D-vitamin csökkentheti a vastag- és végbéldaganat kialakulásának kockázatát, és bizonyos mértékig védelmet nyújthat a szív- és érrendszeri betegségek ellen is.

A fentiek alapján jól látszik, hogy a D-vitamin felszívódását többek közt befolyásolja a BMI-index, az életkor, a dohányzás, illetve számos betegség és szteroidtartalmú gyógyszer. Ezért, mielőtt valaki D-vitamin-kúrába kezd, mindenekelőtt érdemes konzultálni háziorvossal, dietetikussal, aki egyszerű vérvétellel megállapíthatja a lehetséges vitaminhiányt, és felírhatja a megfelelő dózist.

D-vitamin-pótlás

A D-vitamin pótlásához elsődleges fontosságú a napfény, de ennek hiányában kapszulás formában is bevihető a szükséges mennyiség. A napi javasolt beviteli érték 1500-2000 Nemzetközi Egység, de a tanulmányok azt bizonyítják, hogy túladagolás napi 50 ezer nemzetközi egység fölött vagy hiperkalcémia esetén fordul csak elő. Az étrendből származó D-vitaminnál ettől biztosan nem kell tartani, ráadásul az étel a zsírban oldódó vitamin felszívódásához is optimális feltételeket biztosít.

Képek forrása: Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük