Csökkentheti az Alzheimer-kór kockázatát, ha így iszod a folyadékot: nem csak a cukros üdítők elhagyása segíthet

Az idegrendszeri betegség kockázatának csökkentésében az életmód is szerepet játszhat.

Alzheimer-kór és folyadékfogyasztás
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Retikül
Top olvasott cikkek

Az Alzheimer-kór egy fokozatos állapotromlást előidéző idegrendszeri megbetegedés, a demencia leggyakoribb oka, amely az agysejtek pusztulásával és az agy zsugorodásával jár. Kezdetben az időben közeli beszélgetések, történések felidézésének nehézsége a jellemző, később viszont súlyos memóriazavar lép fel, a leghétköznapibb feladatok elvégzése is gondot jelenthet az érintettek számára, és a személyiségük is jócskán megváltozhat, amit a hozzájuk közel állóknak sem könnyű elfogadniuk. 

A kórkép pontos okai nem tisztázottak, a szakemberek szerint a kialakulásában a genetikai és környezeti faktorok mellett életmódbeli tényezők is szerepet játszhatnak. Az utóbbiak közé tartoznak olyan tényezők, amelyeken némi elhatározással változtatni lehet, ide sorolható például a folyadékfogyasztás és -választás átgondolása is. 

Az életmód is számít

A kutatások azt mutatják, hogy bizonyos életmódbeli tényezők, amelyek a szívbetegségek rizikófaktorai között szerepelnek, az Alzheimer-kór megjelenésében is szerepet tölthetnek be. Ilyenek például az elhízás, a magas vérnyomás, a magas koleszterinszint, az elhanyagolt 2-es típusú cukorbetegség, a mozgás és a pihentető alvás hiánya, a túlzott alkoholfogyasztás, illetve a dohányzás is. Az ezeken való változtatás hozzájárulhat a betegség valószínűségének csökkentésében - de nem jelent százszázalékos garanciát az elkerülésére.

A táplálkozás a fenti problémák megelőzésében kulcsfontosságú, a friss, teljes értékű alapanyagokból készülő, szívbarát ételek jót tesznek a szervezetnek. Az egészséges olajokban, rostdús zöldségekben gazdag, telített zsírokban viszont szegény mediterrán diéta a szellemi frissesség megőrzésében is segíthet. Ilyen célból született egyébként a mediterrán és a DASH-diétát elegyítő MIND-diéta is, ami meghatároz tíz olyan élelmiszert, amelyből érdemes többet enni, valamint kerülendő elemeket is kijelöl. Az étkezés mellett viszont a folyadékfogyasztásra is oda kell figyelni. 

Folyadékfogyasztás és Alzheimer-kór

A folyadékfogyasztásnál az elsődleges szempont, amire ügyelni kell, az a mennyiség. Gyakori hiba, hogy valaki a nap folyamán nem iszik eleget, a dehidratáció pedig a szellemi teljesítményre is negatív hatással van. A folyadékhiány stressz a sejtek számára, időskorban, amikor egyébként is hajlamosak kevesebbet inni a szükségesnél az emberek, fokozhatja a kognitív hanyatlás mértékét. 

A folyadék típusának megválasztása szintén lényeges. Az alkoholfogyasztás során mindenképp mértékletességre kell törekedni, a túlzásba vitt ivás idővel károsíthatja az agyat, és növelheti a demencia kialakulásának valószínűségét. A mértékletesség nők esetében a nemzetközi ajánlások szerint 1-14 egység/hét, férfiaknál 1-21 egység/hét. Egy egységnek számít például 25 milliliter rövidital, két egységnek egy pohár - 175 milliliter - bor és hasonlóképp két egység egy korsó 3,6 százalékos sör. Az italok alkoholtartalma döntő jelentőségű az egységek meghatározásában. 

Az alkohol mellett a cukros üdítőitalokkal sem árt vigyázni. Ezek az édes italok jócskán hozzájárulnak a kalóriabevitelhez, az elhízás, a cukorbetegség, illetve a szív- és érrendszeri megbetegedések rizikóját is fokozzák, amelyek mind szerepet játszhatnak az Alzheimer-kór kialakulásában. Kutatások szerint a rendszeresen cukros üdítőket fogyasztók körében magasabb a betegség előfordulása, mint azoknál, akik kerülik az ilyen frissítőket. 

A víz a legjobb szomjoltó, ám a változatosság érdekében más, az agy egészségét támogató italokat is be lehet építeni az étrendbe. A valódi teák, például a fekete és a zöld tea segíthetnek a szellemi frissesség megőrzésében, a neurokognitív zavarok elkerülésében, ez a feltételezések szerint a levelekben található flavonoidoknak köszönhető, amelyek gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatásúak. A teát sem ajánlott cukorral édesíteni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Lehangoltság? Nyerd vissza az életkedved!

Ha tartósan lehangoltnak, fásultnak, kedvetlennek érezzük magunkat, és nem tudunk úrrá lenni rosszkedvünkön, segít az orbáncfű kivonatát tartalmazó Remotiv extra. Ez a patikában, vény nélkül kapható növényi gyógyszer javítja a hangulatot, fokozza a motivációt és csökkenti az enyhe depresszió további tüneteit.

A Remotiv extra vény nélkül kapható, orbáncfűkivonat-tartalmú gyógyszer.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Promóció

A mostanában nagy népszerűségnek örvendő zöld turmixok és smoothie-k szintén jó választást jelenthetnek, spenóttal és káposztával is készíthetők, amelyek a MIND-diétában az ajánlott táplálékok között szerepelnek. Ezek a zöldségek szintén gazdagok flavonoidokban, így flavonolokban is, amelyek fogyasztása csökkenheti a demenciák rizikóját. Mi kerüljön még a smoothie-ba? A gyümölcsös íz kedvéért a MIND-diéta által javasolt bogyós gyümölcsöket, málnát, áfonyát, szedret lehet érdemes becsempészni az italokba. 

7 tipp a szellemi frissesség megőrzésére

Bár a legtöbben az élet természetes velejárójaként tekintenek a szellemi hanyatlásra, valójában viszont nem törvényszerű, hogy az életkor előrehaladtával a mentális képességeknek romlaniuk kell.

7 tipp, amivel sokáig megőrizhető a szellemi frissesség: a demencia egyes rizikófaktorai kikerülhetők

Ezekre az ajánlásokra már fiatalabb korban is érdemes figyelmet fordítani, hiszen a prevenció a demencia esetén is kulcsfontosságú.

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük