5 reggeli szokás, amire esküsznek az alvásszakértők: javítják az éjszakai pihenés minőségét
A napi ritmusod az éjszakai alvásod minőségét is jócskán befolyásolhatja.

reggel
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ahhoz, hogy az ember el tudja látni a mindennapos feladatait, helytálljon a munkájában és a magánéletében egyaránt, nélkülözhetetlen a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás.

Az éjszakai pihenés vitathatatlanul befolyásolja a nappali teljesítményt, azonban ez fordítva is igaz: az, hogy mit csinálsz napközben, hatással van az alvásodra is. Szakértők szerint már a reggeli rutint is érdemes úgy alakítani, hogy az ember szem előtt tartja az esti pihenést. 

Alvástámogató reggeli szokások

Napjainkban sokan küzdenek különféle alvászavarokkal. Jellemző az álomba szenderülés nehezítettsége, és az éjszakai mikroébredések is gyakoriak. Az, hogy mennyi koffeint fogyasztasz, mennyire folytatsz aktív életmódot, mennyire stresszes a munkád, mind-mind befolyásolhatják az alvásminőséged. A lefekvés előtti tevékenységek szintén lényegesek: a relaxáció, a képernyő kerülése, illetve vacsorára a nehéz, zsíros fogások mellőzése sokat segíthetnek.

Alvásszakértők szerint ugyanakkor már reggel is ajánlott olyan szokásokat kialakítani, amelyek egyrészt lendületes napkezdést biztosítanak, másrészt támogathatják a nyugodt éjszakai pihenést. Ilyenek lehetnek például a következők:

Kelj fel mindennap ugyanakkor!

Az ember alvás-ébrenléti ciklusát bonyolult belső folyamatok, hormonális működések szabályozzák. A szervezet belső óráját segíti, ha valaki mindennap, beleértve a hétvégéket is, ugyanabban az időpontban kel fel. Ébredés után körülbelül 14 órával álmosodik el az ember, ebben a melatonin nevű hormon felszabadulása játszik szerepet. Amennyiben nincs egy kialakult rutin, például hétvégente jóval később kelsz és később is fekszel le, mint hétköznap, a vasárnap éjszakai pihenésed sokkal rövidebb lehet a kelleténél. 

Felejtsd el a szundit!

Csörög az ébresztőd, de újabb és újabb öt percekért ácsingózol, halogatod a kikelést az ágyból? Kevés dolog ássa jobban alá az energikus napkezdést, mint az egyébként egyáltalán nem pihentető szundizás. 

Engedj be világosságot!

Miután kikeltél az ágyból, a legjobb, amit tehetsz, hogy elhúzod a sötétítőfüggönyt, felhúzod a redőnyt, beengeded a szobába a reggeli fényeket. Ez segít a szervezetednek valóban ráhangolódni az ébrenlétre. A cirkadián ritmust erőteljesen befolyásolja a fény és a sötétség váltakozása, ha ébredés után nem sokkal erős fény ér, jóval éberebbnek érezheted magad. Este viszont lefekvés előtt 1-2 órával hasonló okok miatt már inkább a besötétítésre érdemes törekedni, illetve a digitális eszközök által kibocsátott kék fény kerülésére. 

Ha teheted, mozogj reggel

A rendszeres testmozgás kulcsfontosságú az egészségmegőrzés szempontjából. A fizikai aktivitás fokozhatja az alvásminőséget, de amennyiben az edzés kifejezetten intenzív, és este történik, nehezítheti az álomba merülést. Ébredés után viszont jól jön, hogy feltölt energiával, így ha belefér a napkezdő rutinodba, érdemes ekkor végezned. Ha reggel nem érzed még magadban az erőt az erős igénybevétellel járó edzésekre, végezz légző- vagy nyújtó gyakorlatokat, menj el sétálni. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Ne hagyd ki a reggelit!

Bármennyire is rohanósak lehetnek a reggelek, a nap első étkezését nem érdemes kihagyni. A reggeli hozzájárulhat az egyenletes vércukorszinthez, és javítja a koncentrációt is. Azok, akik már reggel egészségtudatos döntéseket hoznak, jó eséllyel a további étkezéseik során is így tesznek majd. Ráadásul célszerűbb a nagyobb étkezéseket nem a nap végére, a lefekvés időpontja előttre időzíteni, az ugyanis nehezítheti az elalvást. 

A 4 legrosszabb reggeli, amit sokan fogyasztanak

A legnépszerűbb reggelik között számos olyan opció szerepel, ami valójában nem ideális választás a napkezdéshez, ugyanis gyorsan megemeli a vércukorszintet, és nem lát el kellő mennyiségű energiával sem.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük