Kiderült, mi történik az agyban álmatlanság idején: furcsa módszerrel gyógyítják
Kínai kutatók vizsgálták az álmatlanság és az agyi idegsejtek kapcsolatát.

alvaszavar 1
Ez is érdekelhet

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Színésznők, akiket az egész ország imád (x)

Egyedülálló szolgáltatásokat kínáló, újépítésű lakások a XIII. kerületben: Idén extra kedvezménnyel! (x)

Tudod már, hol egyél október 8. és 13. között?

beauty and style

A kockás szoknya a szezon nagybetűs kedvence: bitang jól variálható, és mindig stílusos »

Ashley Benson új bob frizurája hozza az ősz hangulatát: érdemes lemásolni »

5 perces kalóriaégető edzés: hatékony segítség őszi elhízás ellen »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Napjainkban egyre többen küzdenek alvási nehézségekkel vagy gyakori éjszakai ébredéssel, ami napközben koncentrációs zavart, fáradtságot és a teljesítőképesség romlását eredményezheti.

A kínai Kanton városában működő Provincial People's kórház orvosai tanulmányuk során megállapították, hogy az álmatlanság bizonyos típusának kialakulását a fehérállomány, azaz a belső információáramlásért felelős szövet elváltozása okozhatja.

Az álmatlanság és az agy kapcsolata

Kísérletük során 23 beteg, illetve 30 egészséges felnőtt fehérállományát vizsgálták MRI-vel, pontosabban egy úgynevezett diffúziós tenziós képalkotással. Kiderült, hogy az inszomniával kezelt páciensek esetében a fehérállomány integritása drasztikusan lecsökkent az agy egyes részein, például az alvásért felelős talamuszban vagy az agy féltekeit összekötő kéregtestben.

Shumei Li, a kutatás vezető szerzője szerint, bár a jelenlegi eredmények alapján nem lehet megjósolni a folyamat visszafordíthatóságát, érdekes kérdés, hogy vajon az álmatlanság orvoslása a sérült fehérjeállományon is segítene-e. Az orvos úgy véli, további kísérletek után idővel erre is válasz születhet.

A Radiology szaklapban megjelent tanulmányban Li és munkatársai részletesen kifejtik, hogy a fehérállomány idegsejtjeiből álló rostok kötik össze a két agyféltekét, ha pedig valamilyen probléma adódik - inszomnia vagy más rendellenesség -, a régiók közötti kommunikáció nehézkessé válik. 

Alvásmegvonással jobb lehet az alvás?

Elég valószínűtlennek hangzik, hogy az ember még inkább elvágja magát a várva várt pihentető alvástól, az alvásmegvonás azonban egyike a betegség pszichológiai kezelési módjainak. A kognitív viselkedésterápiás módszer lényege, hogy korlátozni kell az alvással töltött időt a kielégítő alvás érdekében.

A cikk az ajánló után folytatódik

A kezelés alatt a betegek alvásnaplót vezetnek, majd ez alapján megbecsülik, hogy összesen menyi időt töltenek alvással. Ezután arra kell törekedni, hogy az ágyban töltött idő egyenlő legyen a becsült alvásidővel, de minimum öt óra hosszáig tartson, és az ébredést is következetesen mindig ugyanarra az időpontra kell ütemezni.

Az alváshatékonyság ugyanis a teljes alváshossz és az ágyban töltött idő hányadosának a százszorosa. A számítást hetente meg kell ismételni, és ha az alváshatékonyság eléri vagy meghaladja a 90%-ot, a beteg 15-20 perccel többet lehet ágyban, míg el nem éri a hét-nyolc órás időkeretet.

Az Annals of Internal szaklapban kutatók egy alkalommal húsz különböző tanulmányt hasonlítottak össze, mivel a kognitív viselkedési terápiák eredményességét vizsgálták inszomniás betegeknél a gyógyszeres kezelésekkel szemben. Kiderült, hogy az előbbi éppen olyan hatásos lehet, mint a gyógyszeres terápia.

Az alváskutatók hozzátették, hogy a kognitív viselkedésterápia kifejezetten azoknak hasznos, akik nem szívesen élnének más kezeléssel. Ellenben, ha a probléma akut, vagy esetleg valamelyik tünet azonnali enyhítést igényel, gyógyszeres terápia javasolt.

Alvászavart okozó vacsorák

Az alvás minőségét hétköznapi rossz szokások és a szoba nem megfelelő adottságai is érezhetően rontják, de az étkezés szerepe is óriási. Míg egyes ételek és italok, mint a tej, a dió vagy a csicseriborsó, bizonyítottan segítenek álomba szenderülni, mások lehetetlenné teszik a gyors és mély alvást. Nem ajánlott közvetlenül lefekvés előtt belakmározni belőlük.

Képek: Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük