Így lehetsz biztos benne, hogy tényleg környezetbarát terméket vásárolsz: sok a megtévesztő logó

Fontos dolgokra hívták fel a figyelmet.

EU-ökocímke
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Jelentősen nőtt az ökocímke (EU Ecolabel) ismertsége az elmúlt 5 évben a magyar fogyasztók körében, derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének friss kutatási adataiból. Itthon 32% ismerik a minősítést, míg az európai uniós átlag 30% körül mozog.

Legutóbb arról adott hírt az egyesület, hogy az ökotisztítószerek piaca töretlenül nő itthon, a hiteles minősítések ismertségének növekedése pedig annyiban biztató, hogy az önjelölt, minősítés nélküli „zöld” szerek jobban háttérbe szorulhatnak.   

EU-ökocímke

Az országos reprezentatív mintán végzet kutatás szerint a válaszadók mintegy 32 százaléka ismeri az Európai Unió környezetbarát termék minősítését, míg 2019-ben ez az arány csak 17 százalék volt. A gyermekesek körében ez az arány még magasabb, 45 százalék, ami nem is csoda, hiszen a magyarok 88 százaléka aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87 százalékuk pedig a környezeti hatásuk miatt, és ezen belül is a gyerekek szervezete a legérzékenyebbek a durva kemikáliákra. A kutatásból az is kiderül, hogy ismertségtől függetlenül a válaszadók 77 százaléka meg is bízik az EU-ökocímke által nyújtott környezetvédelmi garanciában.  

Terjed a zöldtakarítás, de a zöldre festés is 

A zöldcímkék gomba módra elszaporodtak, mára közel 500 környezetbarát címke és megszámlálhatatlan önjelölt, azaz független minősítés nélküli, ellenőrizetlen tartalmú „zöld” címke van használatban világszerte. A gyártók igyekeznek felülni a zöldhullámra, hiszen a fogyasztói kereslet növekszik a környezetkímélő szerek iránt. Így itthon is tavaly 16 százalékkal nőtt az ökotisztítószerek piaca, a növekedés 80 százalékát azonban a hiteles ökominősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek tudhatják magukénak.

A gyártók előszeretettel emelnek ki olyan tényeket a termékeikkel kapcsolatban, amelyek pozitív környezeti hatást jelentenek ugyan (pl. újrahasznosítható csomagolás, természetes illatanyag), de közben elterelik a figyelmet a termék tényleges, sokszor káros összetevőiről. Ha ezzel egy zöldlogó vagy egy harmadik fél által nem hitelesített címke is társul, könnyen azt a benyomást keltik magukról, hogy ökoszerrel áll szemben a vásárló. 

GettyImages-514771903
Fotó: 97 / Getty Images Hungary

Itt lépnek a képbe a harmadik fél által hitelesített tanúsítványok, melyek közül a Tudatos Vásárlók az EU Ecolabelt tartják a legerősebbnek. A védjegyek lényege, hogy a piaci előnyben részesülhessenek azok a termékek vagy szolgáltatások, melyek bizonyítottan kisebb mértékű terhelést jelentenek környezetükre, mint riválisaik (pl. újrahasznosított, újratölthető, csökkentetterőforrás-felhasználású, nincs veszélyesanyag-tartalma).

Az európai uniós ökocímkét az Európai Bizottság és a tagállamok alakították ki. Egyike azoknak a címkéknek, amelyeket mind az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC), mind az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) hitelesnek tart. Az EU-ökocímkét, az EU Ecolabelt azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

Az Európai Unió piacára törekvő cégek saját elhatározásukból jelentkezhetnek a tanúsítási eljárásra, hogy megszerezzék és használhassák a virágos uniós ökocímkét egy adott termékkategória legkiválóbb termékein. Magyar termékek és magyarországi gyártók is jelentkezhetnek a minősítési eljárásra. 

Miben bízzon a fogyasztó? 

Nincs könnyű dolga a vásárlóknak, ha egyszerűen csak tiszta, higiénikus és káros vegyszerektől mentes környezetet szeretnének. A boltok polcain termékek tömkelege kínálja magát „zöld”-nek hihető tulajdonságokkal,  nehéz kiválasztani azt a pár terméket, ami nemcsak hatékony, de nem marad utána káros szer a tárgyakon. Ez utóbbira garancia, ha EU-ökocímkével jelzett terméket választanak, a hatékonyságukat pedig ellenőrzik a Tudatos Vásárlók ingyenes terméktesztjeiben, amelyek már elérhetők mosógélekre, mosókapszulákra, kézi mosogatószerekre, gépi mosogatószerekre, valamint WC-tisztítókra is. Ezekben sorra dobogós helyen szerepelnek az ökocímkés termékek, így senkinek sem kell kompromisszumot kötnie hatékonyság és környezettudatosság között. 

Így ismerheted fel, ha csak marketingfogás az ökotudatos termék: nagyon nehéz kiszűrni, de nem lehetetlen

Az ökotudatosság hangzatos hívószó, de gyakran egy egyszerű marketingfogásról, a zöldre festésről van csak szó.

Így ismerheted fel, ha csak marketingfogás az ökotudatos termék: nagyon nehéz kiszűrni, de nem lehetetlen

Az ökotudatosság hangzatos hívószó, de gyakran egy egyszerű marketingfogásról, a zöldre festésről van csak szó.

Elolvasom

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük