Így felismerheted, ha csak marketingtrükk az ökotudatosság: nem könnyű kiszűrni, de nagyon megéri

Terjed a greenwashing jelenség.

Zöldre festés felismerése
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

További 16 százalékkal bővült 2022-ben a környezetbarátként árult tisztítószerek piaca, ezzel az elmúlt 3 évben mintegy kétszeresére nőtt a teljes forgalmuk, ami tavaly közel 8,4 milliárd forintot tett ki - derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének friss piacméréséből.

Az eredmények jól mutatják, hogy a gyártók gyorsan reagálnak a vásárlói igényekre, de sajnos nemcsak a hiteles minősítéssel rendelkező kínálat bővült: tarolnak a sokszor ellenőrizhetetlen állításokkal zöldre festett termékek is. 

Zöldre festés felismerése

Egyre több a környezetbarátként árult termék, és a vásárlók is keresik ezeket. Nem csoda, hiszen a magyarok 88%-a aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87%-uk pedig a környezeti hatásuk miatt. 

Ám ha jobban a piaci számok mögé nézünk, nincs okunk az örömre, mivel a növekedés 80 százalékát 2022-ben a hiteles ökominősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek tudhatják magukénak. Míg a hiteles tanúsítvánnyal rendelkező termékek piaci részesedése második éve 1,9 százalékon stagnál, a magukat környezetbarátnak beállító termékek szegmense már 4,8 százalékát teszi ki a piacnak. 

Mindenki próbál felülni a zöldhullámra

A Tudatos Vásárlók Egyesülete utánajárt a piaci trendeknek, illetve annak, hogy mire érdemes figyelniük azoknak, akik valódi ökotisztítószert szeretnének hazavinni a boltból. 

GettyImages-1371056002
Fotó: Carol Yepes / Getty Images Hungary

Pozitív hír, hogy 2022-ben szinte minden termékkategóriában a „zöld” termékek növekedése áll a teljes piac bővülése mögött, ezenbelül viszont sokszor a nem alátámasztott, sugalmazó képi vagy szöveges üzenetekkel operáló termékek húzták a piacot.

Tavaly a legnagyobb forgalmi növekedés a mosogatószerek és az ablaktisztító ökoszerek piacán volt érzékelhető, ezekre 22-26%-kal többet költöttek a fogyasztók 2021-hez képest. Igaz, a magát ökonak nevező termékekre több pénzt fordítottak a vásárlók, mint a hiteles ökocímkével rendelkező társaikra, előbbiek forgalmi növekedése a 25%-30%-ot is elérte. 

Hasonló, 21 százalékos növekedést mutatott a konyhai tisztítószerek szegmense is, de itt még inkább tarolnak az álökoszerek, amelyek mintegy 58 százalékkal növelték forgalmukat, míg a hiteles minősítésű társaik 13 százalékot veszítettek forgalmukból. 

- Rendkívül aggályos, hogy a környezetbarát tulajdonságokra utaló szavakkal, képi megjelenítéssel kelletik magukat a tisztítószerek. Ezeket az állításokat ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel minősítést. A független tanúsítvánnyal nem rendelkező cégek kihasználják a fogyasztók környezetvédelmi érzékenységét, de nem igazolják, hogy valóban rászolgáltak erre a bizalomra, sok esetben kifejezetten megtévesztve a fogyasztókat - kommentálja az eredményeket Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. 

Mit lát a vásárló? 

A független minősítés nélküli zöldtisztítószerek leggyakrabban a növényi összetevőket és az újrahasznosított csomagolást emelik ki a címkén, de találunk köztük „lebomló illatanyagra” vagy „100% komposztálhatóságra” hivatkozó termékeket is. Ezek könnyen elhitethetik, hogy ökotermékkel van dolgunk, azonban az állítások legfeljebb egy résztulajdonságra vonatkoznak - szemben az ökocímkével minősített termékekkel. A vizuális benyomás (például zöld csomagolás, növények szerepeltetése a logón vagy a csomagoláson) könnyen elvonja a fogyasztók figyelmét a környezeti hatást legjobban befolyásoló tényezőktől.   

GettyImages-97612634
Fotó: PhotoAlto/James Hardy / Getty Images Hungary

Az EU Ecolabel, azaz az EU ökocímke előnyeit egyre több nagy gyártó ismerte fel, és minősíttette jobbik esetben egy-egy márkáját, de sokszor csak a márka egy variánsát. Így megint csak a vásárlóra hárul a feladat, hogy kellő éberséggel válasszon az azonos márkanevű és hasonló, természetességet sugalló csomagolású termékek között, és a hiteles  ökovariánst tegye a kosarába. 

A kereskedelmi láncok sajátmárkás termékei közt is akadnak ökoszínezetűek, de kevésnek van ökominősítése, leggyakrabban például az újrahasznosított csomagolásra hivatkozva sorolják magukat a zöld-termékválasztékba, és kihasználva helyzetelőnyüket, az ökominősítéssel rendelkező versenytársak mellé helyezik őket a polcon. 

Igazolt zöldtulajdonságok: EU ökocímke 

Az EU ökocímkét, az EU Ecolabelt azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel. 

Éppen ezért a kritériumrendszer szigorú, és az „álzöld” termékek egy része nem tud vagy nem akar ezeknek megfelelni, így a gyártók különböző trükkökkel, többek közt álökoismérvek kiemelésével, a csomagolás „zöldítésével” vagy akár ökocímkére hasonlító ikonokkal próbálják ökoterméknek beállítani a kínálatukat.  

Mire figyeljen az, aki valódi ökoterméket keres?

Az EU korábban közölt vizsgálati eredményei szerint a zöldre festés vagy zöldre mosás (angolul greenwashing) gyakorlata észrevehetően megugrott az utóbbi években. A vizsgált esetek 42%-ában találtak olyan „zöld” állításokat termékeken, amelyeknek vélhetően nem volt valós háttere, vagy túlzóak, esetleg félrevezetőek a fogyasztó számára. A magyar piaci trendek is alátámasztják ezt, lássuk hát, mikor érdemes gyanút fognunk: 

  • Szinte mindegyik öko- vagy annak nevezett tisztítószer csomagolása részben vagy teljesen újrahasznosított, és ezt soha nem mulasztják el kiemelni a gyártók. Ez jár ugyan környezeti előnyökkel, de semmit sem mond el magáról a tartalomról, ezért ne dőljünk be, és mindenképp keresgéljünk tovább a címkén ökominősítésre utaló információ után. 
  • További jellegzetessége az álökotermékeknek, hogy természetes vagy biológiailag lebomló összetevőkre hivatkoznak rajtuk. Sokszor azonban nem ezek az összetevők adják a termék lényeges környezeti hatását. 
  • Egyre több tisztítószeren is látható a vegán felirat. A hivatalos vegán logó eredetileg azt jelzi, hogy a termék nem tartalmaz állati eredetű összetevőt, sem állati mellékterméket, és nem tesztelték állatokon. A minősített, hiteles vegán logók listája itt látható. A terméken legújabban megjelenő vegán logók mögött azonban gyakran nincs hiteles minősítés, így például nincs külön megemlítve, hogy a fejlesztés/gyártás során nem tesztelték-e a terméket állatokon. És természetesen ez a minősítés sem árulja el, hogy alapvetően környezetbarát-e a termék. 
  • A bővülő piacon egyre nehezebb kitűnni, ezért találkozhatunk olyan címkékkel is, hogy „napenergiával gyártva" vagy „környezetbarát termék”. Ha nincs mellettük hiteles címke, ne higgyük el, hogy teljes mértékben környezetkímélőek, csak akkor vegyük meg őket, ha megelégszünk a fenti tulajdonságokkal. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

A fenti jelzők mindig a termék egy-egy tulajdonságát emelik ki, azonban semmit nem mondanak arról, hogy az egész termék összességében környezetbarátabb-e, mint a többi. A hivatalos EU Ecolabel minősítéssel rendelkező termékeknél bizonyított ez az előny. 

A hiteles ökotermékek hatékonyságban is megállják a helyüket

És miért érdemes minősített ökotermékeket választani? Gyakori tévhit, hogy az ökotermékek nem annyira hatékonyak, mint a kommersz versenytársaik. Erre cáfolnak rá a Tudatos Vásárlók Egyesületének laboratóriumi terméktesztjei, amelyekben sorra a legjobban közt végeztek az EU Ecolabel minősítéssel rendelkező márkák mosószer, mosogatószer, általános felülettisztító kategóriákban. Ez a minősítés garancia a magas hatékonyságra is, ezért kevésbé csalódhatunk, ha ilyet választunk a boltban.

Pofonegyszerű a ruhamosás ezzel az új módszerrel - A környezetet és a bőröd is véded vele

A mosószerek legújabb változata a mosólap, amivel nemcsak helyet spórolhatsz, de szemetet sem termelsz.

Pofonegyszerű a ruhamosás ezzel az új módszerrel - A környezetet és a bőröd is véded vele

A mosószerek legújabb változata a mosólap, amivel nemcsak helyet spórolhatsz, de szemetet sem termelsz.

Elolvasom

Képek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük