Ezt állítsd be, mielőtt lezárod az online rendelést: több okból is jól jársz vele

Sokan nem is gondolnák, hogy milyen jót tesznek a környezettel, ha a kiszállítási lehetőségeknél a csomagautomata használatát állítják be.

Csomagautomata használata
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A budapesti Corvinus Egyetem egyik legújabb tanulmánya a hazai csomagküldő megoldások károsanyag-kibocsátását vetette össze. A szakértők megállapították, hogy az egy küldeményre jutó széndioxid-kibocsátás a csomagautomatás kézbesítés esetében a legalacsonyabb, 0,42kg CO2e/csomag.

Ezzel szemben a házhoz történő csomagkézbesítés átlagban a legmegterhelőbb a környezetre, 0.823kg CO2e/csomag. A CO2e a carbon dioxide equivalent, vagyis széndioxid-egyenérték rövidítése, az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérésére szolgáló mértékegység. 

A házhoz szállítás nagyon megterheli a környezetet

- A csomagküldési megoldások használatának újragondolása azért is rendkívül fontos, mert a szállítási és raktározási ágazat szén-dioxid-kibocsátása a magyar gazdaság összkibocsátásának 12%-át adja - mondta Diófási-Kovács Orsolya, a Corvinus Egyetem adjunktusa. A tanulmány felhívja a figyelmet arra is, hogy a legtöbb csomagküldő cég háztól házig szolgáltatást nyújt, akár többször is megismételve a kiszállítást abban az esetben, ha a címzett nem tudja átvenni a csomagot, ezzel tovább terhelve környezetünket.

- Azon túl, hogy a környezetet sem terheli fölöslegesen mérgező gázokkal, a csomagautomata további előnye felhasználói szempontból, hogy a használata sokkal jobban illeszkedik a nagyvárosi ember  életviteléhez, hiszen nem kell időpontot egyeztetni a futárokkal és órákon át várni rájuk, hanem a saját időbeosztásunknak megfelelően adhatjuk fel és vehetjük át a küldeményeinket az általunk kiválasztott fix pontokon - nyilatkozta Bengyel Ádám, a hazai piacvezető automatacsomagpont-üzemeltető, a Foxpost vezérigazgatója.

Egyre többen használják a csomagautomatákat

- A csomagautomatás szolgáltatást alapvetően a fiatalabb, urbánusabb és környezettudatosabb közönség használja, de egyre népszerűbb a negyven év felettiek körében is - ismertette Timár Szabolcs, a GKI Digital Kft. - GKID - ügyvezetője. Egy, a GKID által idén végzett kutatás azt mutatja, hogy bár az automatát sokan még mindig csak a webáruházas rendelésük átvételére használják, összességében több automatába kerülő csomag származik a magánszemélyek közti csomagküldésből, mint a netes rendelésekből.

A netes rendelések automatás átvétele inkább a fővárosiak körében meghatározóbb, míg a vidéki városokban és a megyei jogú városokban a magánszemélyek közötti csomagküldés aránya jelenik meg átlagon felül.

A kutatásból látszik, hogy csomagküldés esetén az automatás átvétel az átlagosnál is magasabb népszerűségnek örvend a 25-29 évesek - 18% - és a 40-49 évesek - 17% - körében. A szokványosnál magasabb arányban használták már a csomagautomatákat internetes rendelések átvételére a 25-39 éves online vásárlók - 35-37% -, a megyei jogú városokban élők - 42% -, valamint a tanulók - 36% - és a kisgyerekkel otthon maradók - 52% - is. Ezek éppen azok a demográfiai csoportok, akik az átlagosnál magasabb arányban ismerik a csomagautomatás megoldást.

50 millió kézbesített csomag

Magyarországon közel ezer cég tevékenykedik CEP-területen. A CEP egy angol nyelvű mozaikszó, a courier, express, parcel szavakból tevődik össze, magyarul ez annyit tesz: futár, expressz, csomag. Itthon 50 millióra tehető a kézbesített csomagok száma a tanulmányban vizsgált szolgáltatók adatai alapján.

Összességében elmondható, hogy ezen cégek mind törekednek a zöldebb megoldásokra: igyekeznek digitalizálni a folyamatokat a beszállítástól kezdve a raktározáson át a kiszállításig. Csökkentik a csomagolóanyagokat, papírmentessé tennék a működéshez szükséges dokumentumokat, illetve ha szükséges, újrahasznosított papírt használnának, és idővel elektromos autóra cserélnék már meglévő járműveiket.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

Az iparág éves árbevétele hatvan milliárd forint fölött van, és ennek, valamint a forgalomnak több mint kétharmadát a három legnagyobb szereplő teszi ki. A CEP-piac értéke világszinten 277 milliárd amerikai dollár volt a kalkulációk szerint 2018-ban. A szektor évről évre átlagosan 6%-os növekedésnek néz elébe, melynek egyik legfontosabb húzóereje az e-kereskedelem térnyerése.

Ezzel összhangban nem csak a szolgáltatások értéke nő, hanem a feladott csomagok száma is: 2016-ról 2017-re 17%-kal növekedett világszinten a csomagszám: 2016-ban 64 milliárd csomagot kézbesítettek, 2017- ben már 75 milliárdot. Ha ez a tendencia a jövőben töretlenül folytatódik, úgy 2020-ra a globális csomagszám meg fogja haladni az évi 100 milliárd csomagot.

Fotók: Getty Images

Félresikerült internetes rendelések

Sajnos internetes rendelésnél könnyen előfordulhat, hogy egészen mást kapsz, mint amit vártál. Igaz, sok terméket jobb áron kínálnak a webáruházak, és a csomagolás is csábító lehet, de vigyázat, nem minden arany, ami fénylik!

Cuki maszkot rendelt a neten, horrorálarcot kapott: nem egészen ez volt a képen

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük