A biotinhiány 8 látható jele a testen: a hajhullás, korpásodás csak a kezdeti tünet
A biotin, azaz a B7- vagy H-vitamin hiánya számos problémát okozhat. Többek közt a haj, a bőr és a köröm is mutatja, ha nincs belőle elég a szervezetben.

hajhullas
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A vitaminokból és ásványi anyagokból optimális esetben elegendő kerül a szervezetbe a táplálkozással, azonban a nem megfelelő ételek, az egyoldalú étkezés vagy különböző betegségek, felszívódási zavarok hatására hiányállapotok alakulhatnak ki.

Ha valamiből túlságosan kevés van a testben, azt sokszor nemcsak belső, hanem külső tünetek is jelzik. A biotinhiány például a hajon, a bőrön és a körmökön is megmutatkozik.

A biotinhiány tünetei

A B7- vagy H-vitamin egy vízoldékony vitamin, szükséges a sejtek zsír- és aminosav-anyagcseréjéhez, valamint fontos szerepe van a zsírsavak szintézisében. Többek között hozzájárul a bőr egészségéhez, segít szabályozni a koleszterin, illetve a vércukor szintjét. Mivel a szervezet csak rövid ideig képes tárolni, nélkülözhetetlen a rendszeres pótlása étkezéssel vagy étrend-kiegészítőkkel. Hiányának ugyanis számos kellemetlen, komoly mellékhatása is lehet.

hairclinic oszi hajhullas prcikk kep 02.png

A következő külső tünetek a legjellemzőbbek biotinhiány esetén:

  • hajhullás, ami idővel egyre fokozódik
  • száraz, töredező haj
  • a száraz korpa megjelenése
  • a szemöldök és a szempillák megritkulása
  • gyenge, elvékonyodott, töredező körmök
  • száraz, pikkelyes bőr
  • vörös kiütések főleg az orrok, a szem és a száj környékén
  • a szájzug berepedezése

A cikk az ajánló után folytatódik

Mindezek mellett persze egyéb problémák is megjelenhetnek, például szemszárazság, fáradékonyság, alvási nehézségek, hányinger, étvágytalanság, izomfájdalmak, járási nehézségek, zsibbadás, idegrendszeri rendellenességek vagy depresszió is. 

Miben van biotin, mennyi az optimális?

Nagyobb mennyiségben tartalmaz biotint többek között a máj, a lazac, a tojássárgája, a tej, a mandula, a dió, a karfiol, a banán vagy az édesburgonya is. Egy átlagos felnőtt számára az ideális napi beviteli érték körülbelül 50 mikrogramm.

Hasonló tünetek észlelése esetén érdemes több B7-vitaminban gazdag ételt fogyasztani, esetleg tartani egy étrendkiegészítő-kúrát. Utóbbi esetben fontos, hogy jó minőségű terméket válassz, így érdemes a patikában vásárolni, esetleg kikérni a patikus véleményét is.

Az A-vitamin-hiány külső tünetei

Ha vitaminpótlásról van szó, a legtöbbször a C- és a D-vitaminra helyeződik a legnagyobb hangsúly, pedig más anyagok hiányára is érdemes gondolni, ugyanis ezek is komoly problémákat okozhatnak. Az alacsony A-vitamin-szint például a farkasvakságon és a szemproblémákon kívül bőrtüneteket egyaránt eredményezhet.

Ezt is szeretjük