A legsemmitmondóbb visszajelzések a főnöktől - Miért olyan demotiválóak?
A munkahelyeken szükség van a visszajelzésekre, de nagyon nem mindegy, hogyan tálalja a főnök a kritikát vagy a dicséretet.

fonok alkalmazott cover
Ez is érdekelhet
    • 29
    • 30
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • 21
    • 22
    • 23
    • 24
    • 25
    • 26
beauty and style
Top olvasott cikkek

Minden munkahelyen fontos, hogy a főnök néha értékelje alkalmazottjai munkáját, kiemelje a pozitívumokat és a negatívumokat a fejlődés érdekében. Egy egészséges munkakörnyezetben pedig a dicséret és az elismerés sem marad el.

A felettesek hajlamosak azonban elfeledkezni a jó szavakról, a vállveregetésről, és visszajelzéseket is gyakran csak homályosakat, semmitmondóakat adnak. Legyen szó jó vagy rossz visszacsatolásról, a következők biztosan nem válnak be. Ezért olyan demotiválóak.

„Nekem ez nem tetszik.”

Természetes, hogy a vezető kritikát fogalmaz meg, és az is, ha elmondja, miben nem ért egyet, mit szeretne másképp. Viszont ha csupán annyit mond valamire, hogy neki ez bizony nem tetszik, az borzasztóan zavaró és bosszantó lehet az alkalmazottak számára. Ezzel a szubjektív, homályos, semmitmondó mondattal igencsak meg tudja nehezíteni a beosztottak dolgát. Semmi irányt nem mutat ugyanis, a dolgozóknak fogalma sem lesz, min változtassanak, milyen irányba ötleteljenek, vagy épp mi volt a probléma, mert csak annyit tudnak meg, hogy a felettesüknek nem tetszett. Éppen ezért is olyan demotiváló amellett, hogy ellenszenvet is kiválthat az emberekben.

Sokkal jobb, ha az illető megindokolja szavait, kiemeli a jó és a rossz dolgokat, vagy tanácsot ad, milyen változtatásokat kellene eszközölni. Persze nem arról van szó, hogy minden megoldást tudnia kellene egy főnöknek, csupán arról, hogy a szubjektív vélemény mellett iránymutatásra és érvekre szintén szükség van, hogy segítse alkalmazottai munkáját és fejlődését, valamint az adott projektet is. Már az is óriási segítség, és már az is megváltoztatja a helyzetet, ha pár szóban kifejti, pontosan mi is az, ami nem tetszik neki.

„Annyira jól dolgozol. Megcsinálnád még XY feladatát is inkább te?”

Sok főnök esik abba a hibába, hogy azt a beosztottat dolgoztatja túl, akinek a legjobb a teljesítménye. Ha az elismeréssel együtt kérés, pluszmunka is jár, az valójában nem dicséret, és borzasztóan demotiváló. A munkavállaló ugyanis azt veszi majd észre, hogy minél jobban dolgozik, annál több feladatot kap, annál többször tolják rá mások teendőit, de honorárium vagy kompenzálás szinte sosem jár érte. Nem beszélve arról, hogy az alkalmazottnak fogalma sem lesz, hogy valódi-e a dicséret, vagy csak ki akarják használni. Ez a körforgás könnyen kiégéshez vezet, vagy éppen ahhoz, hogy az illető már ne is akarja kihozni magából a maximumot, hiszen csak még több feladat lesz érte a jutalom.

A cikk az ajánló után folytatódik

„Szép munka!”

A „szép munka” egy pozitív dicséret, így egyértelmű, hogy jólesik az embernek, a baj csak az vele, hogy annyira elterjedt, annyira általános, és annyira sablonos lett, hogy valójában szinte nem mond semmit. Főleg akkor, ha a vezető minden alkalmazottjának munkáját minden esetben csak így ismeri el. Ezzel nem ösztönöz, nem emel ki senkit, nem erősít meg pozitívumot, nem árulja el, miért volt olyan jó a teljesítmény. Persze a semminél ez is jobb, de igazából nem ad motivációt az alkalmazottnak. Sokkal hasznosabb, ha részleteket emel ki a vezető azzal kapcsolatban, hogy miért is dolgozott most olyan jól a beosztottja, vagy éppen az egész csapat.

„Változtatnod kellene a hozzáállásodon!”

Sok felettes a külső problémák helyett az illető személyére, személyes viselkedésére fókuszál, nem pedig a tevékenységére. De bármi is legyen a gond, a „Változtatnod kellene a hozzáállásodon!” mondat nem old meg semmit, csupán elveszi a dolgozó kedvét a munkától, és lerombolja az önbizalmát. Ez ellenszenvet érzékeltethet a főnök részéről, ami sosem vezet jóra, és gyakorlatilag az sem derül ki belőle, mi is okozza a problémát. Ezt a visszajelzést jobb elkerülni, és helyette részletesen elmondani, mi a gond az alkalmazottal kapcsolatban.

„Nem gondoltam volna, hogy te ezt ilyen jól megcsinálod!”

Az sem ritka, hogy a dicséretbe kritikát rejt a főnök, ezzel pedig tönkreteszi az egészet, és földbe döngöli az alkalmazott önbizalmát, vagy eléri, hogy órákig, napokig ezen a mondaton agyaljon. Ha valaki azt mondja, hogy „nem gondoltam volna, hogy te ezt ilyen jól megcsinálod”, azzal igazából azt jelenti ki, hogy nem tartotta képesnek a beosztottját a feladatra, nem gondolja, hogy olyan kiemelkedő munkaerő, és valószínűleg alábecsüli a teljesítményét. Egy ilyen mondat nemcsak demotiváló, hanem akár sértő is lehet a vezető szájából.

A mérgező főnök gyakori mondatai

Van néhány tipikus, szóban vagy üzenetben alkalmazott mondat, mely segít felismerni a toxikus felettest: ha a következőket mondja a beosztottjainak, érdemes odafigyelni rá, és tudatosan ellenállni a hatásának, nemet mondani neki.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük