Hogyan lehetnek egészséges fogai a gyereknek? 5 dolog, amiről ne feledkezz el
A megfelelő szájhigiénia elsajátítása gyerekkorban kezdődik.

Ez is érdekelhet

Nemzetközi ízélményekkel vár a budapesti ÁRKÁD (x)

Az élet és szerelem diadala - egy rendkívüli, igaz történet Párizsból (x)

Mozdony Matiné, a mozdonyok fesztiválja (x)

beauty and style

Elfogadásra nevel a Barbie baba: sosem volt ennél fontosabb küldetése »

Műtét nélkül megemelkednek a lógó cicik: mellizomtorna otthon »

Elképesztően stílusos az 50 éves divatblogger: visszafogottan nőies, mégsem észrevétlen »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az, hogy egy felnőttnek mennyire jó a szájhigiéniája, nagyban függ attól, hogy gyerekként hogyan ápolta a fogait.

Természetesen itt a szülőn is nagy a felelősség, hiszen a fogmosás önmagában nem elég, az étrendet és a körülményeket is úgy kell alakítani, hogy azok a gyerek érdekeit szolgálják. Segítünk, hogy ne feledkezz meg semmiről!

Reggeli-esti fogmosás

Nyilvánvalóan a tejfogak esetében még nincs akkora jelentősége a fogmosás elbliccelésének, mint felnőttkorban, már állandó fogakkal, de ha nem szeretnétek gyakran látott vendégek lenni a fogászaton, akkor jó, ha a reggeli és esti fogmosást sem hanyagoljátok el.

Mivel a gyerekek nem szívesen kezdenek bele ebbe a rituáléba, érdemes lehet a fogmosást közös programmá szervezni, így egyrészt a kicsiknek nincs lehetőségük elsumákolni a dolgot, másrészt ha látják, hogy ezt te is mindig megteszed, akkor idővel az ő életükben is rutinná válik a sikálás.

Megfelelő kefe

Nagyban függ a fogmosás élménye attól, hogy milyen fogkeféje van a kicsinek. A durva sörték könnyen felsérthetik az ínyt, ami egy életre meghatározhatja a gyerkőc fogmosáshoz való viszonyát. Érdemes tehát a legpuhább sörtéket választani, ezek sokkal jobban tisztítanak, mert a fogközökbe is behatolnak, ráadásul gyengéden távolítják el a lepedéket, így akkor sem lehet baj, ha a gyerkőc finommotorikája még nem annyira fejlett.

Szűrés

Évente egyszer a gyerekeknek is szükségük van arra, hogy fogorvosi vizsgálaton essenek át, még akkor is, ha látszólag nincs baj a fogaikkal. A korai kezeléssel nemcsak a szuvas és lyukas fogak szűrhetőek ki, hanem a fogazati rendellenességek is, amelyeket csak fogszabályzóval lehet helyrehozni. Az pedig szintén nem hátrány, ha ilyen korán megtanulják, hogy a fogorvosi vizsgálat milyen fontos, így talán felnőttként sem fogják ezt elhanyagolni.

Táplálkozás

Nem mindegy, hogy a gyerek étrendje miből áll össze. A vitaminok, ásványi anyagok és fehérjék nagy jelentőséggel bírnak a fogazat egészségében, de nem elhanyagolható a tejtermékek és egyéb kalciumban gazdag ételek szerepe sem, amelyek a csontképzésért felelősek. Tehát érdemes minél több zöldséggel, gyümölccsel gazdagítani a mindennapi táplálkozást, ezen kívül az élőflórás joghurtokat, sajtokat és egyéb tejtermékeket is bele kell építeni a napi menübe, hogy a fogak egészsége ne lehessen kérdés. Ez egyébként a felnőttkori fogazatot is nagyban meghatározza.

Édességet csak mértékkel

Nem egyszerű az élet azzal a gyerekkel, aki jóformán csak az édességet hajlandó megenni, de tudnod kell, hogy ez nemcsak a fogait roncsolja, hanem az egészségének is árt. Persze nem állítjuk, hogy minden csokit és cukorkát meg kell vonni a kicsitől, nem is nagyon lehetne ezt kivitelezni, de érdemes bizonyos szabályokat betartani a cukros ételek kapcsán.

Egyrészt azt, hogy hányszor és milyen mennyiségben kaphat csokit, sütit, cukorkát egy nap a gyerek - itt jó, ha anya és apa is következetesen ugyanazt vallja. Másrészt azt, hogy fogmosás után már nem jár semmi, különösen cukrozott tea nem, szomjoltónak maximum vizet kaphat. Illetve - és ez már csak rajtad áll -, ha felelős szülő akarsz lenni, akkor ne tegyél a főzelékekbe, egyéb sós ételekbe ízfokozóként cukrot, mert hosszú távon ezzel is sokat árthatsz.

Ezt is szeretjük