4 tipp, ha állandóan felriad a gyerek
Űzd el a rémálmokat!
Éjszaka egy falevél is ijesztő szörnnyé változhat a gyerekszobában. Tudd meg, hogyan győzheted le a rémeket!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az éjszakai ébredés leggyakoribb fajtája, amikor valamilyen rossz álom miatt riad fel a gyerek. Azt nem tudhatod, hogy mit álmodik, gondol vagy lát, amikor alszik, ha azonban keservesen felsír éjszaka, az ő kétségbeesése valószínűleg rád is átragad majd. Aggodalomra azonban nincs okod, még akkor sem, ha egy időben rendszeressé válnak az éjszakai ébredések: varázsold nyugodttá az éjszakákat tippjeinkkel!

Azonnali beavatkozás

Van olyan gyerek, aki egy ideig éjszakánként többször is rémülten felsír, aztán hónapokig egyszer sem fordul elő vele ilyesmi. Mások minden héten három-négy alkalommal felébrednek, és ez akár rendszeressé is válhat.

Lehet, hogy úgy kel fel porontyod, hogy azonnal eluralkodik rajta a pánik, és ott ül a kiságyban rémült arccal, amikor benyitsz hozzá. Máskor úgy tűnik, mintha valami nagy bánat érné a rossz alvó gyereket, és félálomban keservesen sír.

Bármelyikről van szó, ha elég hamar megérkezel, a dráma fél percen belül lezajlik: csak egy pillantást kell vetnie az ismerős alakra, egy kedves simogatás, és már alszik is. Reggel már nem emlékszik a zaklatott éjszakára. Ha azonban nem érsz oda hozzá azonnal, másképp alakulnak a dolgok. Amikor a gyerek hallja saját rémült sírását az éjszaka csendjében, egyre jobban kétségbeesik, és hamarosan reszket a zokogástól. Hasonló helyzetben már nem tudod egyetlen simogatással megnyugtatni: 15-30 percig is eltarthat, amíg a dajkálgatás és hangod annyira ellazítja, hogy ismét leteheted aludni.

Ha a gyerek meggyőződött arról, hogy mumus van az ágya alatt, akkor ne mondd, hogy azok nem léteznek, mert ezzel nem segítesz. Inkább nézz be az ágy alá, mondd, hogy már elment, és hagyj égve egy kis lámpát, aminek a fénye elűzi a manókat és egyebeket.

Mit kezdj a rémálmokkal?

Ha gyermeked időszakosan vagy rendszeresen hasonló problémákkal küszködik, a tennivaló egyszerű: amint meghallod, hogy sír a gyerek, amilyen gyorsan csak tudsz, menj be hozzá. A lidérces álmokat megelőzni sokkal nehezebb, ha azonban már számos egymást követő éjszakán ki kellett ugranod az ágyból, hogy csemetédhez rohanj, érdemes fontolóra venned, hogy milyen megoldással enyhíthetnéd éjjeli kínjait.

Fogadd fenntartásokkal azokat a tanácsokat, hogy napközben alaposan fáraszd ki a gyereket, vagy adj neki többet enni vacsorára. Ha túlzottan kimerül, vagy nagyon sokat eszik, sokkal inkább arra számíthatsz, hogy nyugtalanul alszik majd, nem pedig mélyen és zavartalanul.

Kezeld a szorongást!

Pontosan nem tudni, mi okozza a rémálmokat, az viszont nyilvánvaló, hogy a szorongással állnak kapcsolatban. Ha a tipegő életét valamilyen komoly feszültség terheli, próbálj meg könnyíteni nehézségein, és a lidérces álmok is ritkábban jelentkeznek. Amint porontyod jobban érzi magát, fokozatosan az éjszakák is nyugodtabbak lesznek.

Természetesen nem egyszerű nyugodt körülményeket biztosítani csemetédnek, amikor a te mindennapjaid sem feszültségmentesek, de próbálj meg utánajárni, mi lehet a szorongás forrása. Nemrég kistestvér született, vagy esetleg várod, hogy megszülessen? Mostanában mentél vissza dolgozni, és valaki más vigyáz rá? Ezek tipikus konfliktusforrások lehetnek, ahogy az új közösség is az ovis számára. Emellett azonban bármilyen más jellegű nagyobb változás is szorongásokat kelthet benne, függetlenül attól, hogy látszik-e rajta napközben, vagy sem.

Türelmes szeretet

Akkor is segíthetsz a picinek, ha nem tudod megszüntetni a feszültség okát. Bánj vele fokozott szeretettel és türelemmel, és talán az is jót tesz, ha megpróbálsz vele az érzéseiről beszélni. Ha ő maga nem is használ sok szót, akkor is eleget ért a felnőttek mondataiból és főleg a hangszínből ahhoz, hogy megértse. Az érzés, hogy pontosan tudod, mi zajlik benne, és miért van zaklatott állapotban, máris higgadtabbá varázsolja zűrös lelkét.

A tévé - és főleg a számítógép - nem gyereknek való. Hiába nem figyel oda a Híradóra, a fejében megmaradnak a hangok és a kellemetlen érzet. Rajzfilm helyett olvass neki. Több pszichológiai teszt is bebizonyította, hogy a mesék, még a félelmetesek is, mint amilyen mondjuk a Hófehérke, segítenek abban, hogy a gyerek feldolgozza a napi történéseket.

Legyél lágyszívű!

Épp mostanában vívod vele harcaidat az evés, a szobatisztaság vagy általában önállósodási törekvései miatt? Bármilyen szívósan ellenáll nappal, ne feledd, hogy él még benne a baba is, akit meglehetősen aggasztanak ezek az összeütközések. Könnyen lehet, hogy időnként nem biztos benne, hogy a nagy ellenkezést megengedheti-e magának veled szemben. Gondold végig, hol lazíthatnál az esetlegesen túl szigorú követelményeken. Ha emellett folyamatosan a tudtára adod a kényes helyzetekben, hogy viselkedése rossz, de ennek ellenére szereted őt, kisebb nyomás nehezedik majd rá.

Szeresd babaként, de beszélj felnőttesen!

Ezek a tanácsok tulajdonképpen egyetlen elv különféle alkalmazási módjai. Ez az elv pedig, hogy, ha a tipegő rendszeresen lidérces álmoktól szenved, jó, ha egy ideig úgy bánsz vele, mintha kicsit fiatalabb lenne a koránál. Ha valami aggasztja, és képtelenné teszi arra, hogy az élet vele támasztott követelményeivel megbirkózzon, lazíts kicsit a gyeplőn.

Fontos azonban, hogy ne szavakkal, hanem törődéseddel add meg neki a kicsiknek járó biztonságot.

A nyugodt alvás záloga

A mandarin-, narancs esszencia, kamilla-, levendula-, és szantál illóolaj keveréke gondoskodik arról, hogy lágy, nyugodt hangulat uralkodjon a hálószobában, vagy akár a babaszobában is.

További információkat itt találsz.

 

Promóció

Ahhoz, hogy kellemetlen érzelmeivel és az éjjeli rémképekkel megbirkózhasson, elengedhetetlen, hogy felnőttként beszélj vele, és hagyd, hogy élményeiről beszámoljon, melyekre adj komoly és felelősségteljes válaszokat.

Cikkünk Penelope Leach Picik és kicsik című könyvének segítségével készült.

Ezt is szeretjük