Rákkeltő hatásúak, mégis eszik a gyerekek: ezeket a húsokat jobb kerülni
A WHO álláspontja szerint jobb az óvatosság a feldolgozott húsokkal.

GettyImages-1215481733
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egy hosszú, fárasztó nap után az embernek nincs mindig ideje és kedve főzőcskézni, ezért gyakran kerülnek a kosarakba félkész és készételek, feldolgozott húskészítmények. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) álláspontja szerint azonban nem árt velük vigyázni.

Bár azzal valószínűleg sokan tisztában vannak, hogy a virsli, a szalámi vagy a kolbász, szalonna nem tartozik a legegészségesebb élelmiszerek közé, mégis több otthonban naponta kerül belőle a gyerekek tányérjára is. Az egészségügyi kockázatok pedig jelentősek számukra.

Rákkeltő feldolgozott húsok

A WHO több mint nyolcszáz tanulmány eredményét összegző jelentése alapján már napi 50 gramm feldolgozott hús elfogyasztása számottevően növelheti a vastagbél- és végbéldaganat rizikóját, de a hasnyálmirigy-, a prosztata- és a mellrák kockázatával is összefüggésbe hozták ezeket az élelmiszereket.

A WHO rákkutató intézetének (IARC) listáján 1. kategóriába sorolt karcinogénként szerepel a feldolgozott húsáru, amelybe beletartozik minden tartósítás vagy ízfokozás céljából pácolt és kezelt, füstölt, érlelt termék, így a felvágottak, a sonka vagy a virsli.

Bár nem teljesen világos, mi okozza az élelmiszerek rákkeltő hatását, abban felelőssé teszik a nitrittartalmat is. A tartósításhoz és ízesítéshez használatos pácsókeverék kálium- vagy nátrium-nitritet tartalmaz, a belőlük keletkező nitróz-aminok sejtkárosító hatással bírnak, rontják a máj működését, de akár alvászavarhoz is vezethetnek nagyobb mennyiségben.

A feldolgozott húsokra jellemző a magas nátriumtartalom is, a feldolgozott élelmiszerekben bővelkedő étrenddel jóval többet visz be az ember a szervezetébe, mint amire szüksége lenne. A túl magas sófogyasztás, különösen alacsony káliumbevitellel kiegészülve, vérnyomásproblémákhoz is vezethet.

A kutatások nem mondják ki azt, hogy mennyi feldolgozott hús elfogyasztása számít biztonságosnak felnőttek vagy gyerekek számára, ám az egészen biztos, hogy mérsékelni javasolt a bevitelüket, mivel a mennyiség növekedésével mind jobban nő a krónikus betegségek kockázata is. Ha alkalmanként kerül csak a tányérra, nem járhat következménnyel.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

A feldolgozott húsételeket gyakran reggelire vagy gyors vacsora gyanánt eszik, egy kis tudatossággal, kreativitással azonban remekül helyettesíthetők tápanyagban gazdag alternatívákkal. Szendvicsfeltétnek megfelelők a sült vagy grillezett csirke- esetleg pulykaszeletek, de darált húsból házilag is készíthető ízletes felvágott. A keménytojás és az olajos halak is ideálisak reggelire, a fehérjeszükségletet a hummusz, a babpástétomok, a mogyoró- vagy mandulavaj is segítenek fedezni, mind-mind laktató fogást jelent a nap kezdéséhez vagy zárásához.

Gyors reggeliötletek

Egy hazai kutatás szerint három magyar gyerekből egy üres hassal indul óvodába, iskolába. Pedig a kiegyensúlyozott vércukorszint a megfelelő fizikai és szellemi teljesítőképesség érdekében rendkívül fontos. Mutatunk néhány gyors reggelit.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük