Az iskolás gyerek has- és fejfájása az első komoly tünet: ilyenkor nem színlel, tényleg retteg a sulitól

Komoly oka lehet, ha a gyerek rendszeresen nem akar iskolába menni.

Iskolától szorongó gyerek
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Bizonyára veled is előfordult gyerekként, hogy semmi kedved nem volt iskolába menni - mert például tartottál az aznapi dolgozattól -, és inkább bepróbálkoztál a szüleidnél, csak hogy egy-két napig otthon lehess. Nincs azzal probléma, ha alkalomadtán a gyerekednél is előfordul az, hogy nem akar iskolába menni, és unalomból vagy lázadásból kifogásokat keres, csak hogy otthon pihenjen.

Amennyiben állandóan, már-már napi szinten kibúvókat keres, és hasfájásra, fejfájásra, émelygésre is panaszkodik, nagyobb lehet a gond, mint azt a szülő gondolná.

Az iskolától szorongó gyerek

A szakirodalom didaskaleinophobiának nevezi a jelenséget, amikor egy gyerek iskolakerülő, iskolától szorongó. Ha kedvetlenül vagy idegeskedve, sírva tiltakozik reggelente, ha minden próbálkozás agressziót vagy dührohamot vált ki belőle, esetleg éjjelente nem tud aludni, mert szorong a másnap miatt, akkor érdemes elgondolkodni a lehetséges okokon. 

Egy tanár, egy diáktárs vagy az iskolai kihívások miatti szorongás egy idő után fizikai tüneteket is produkálhat, az érintett gyereknek gyakran fáj a hasa, a feje, és sokszor émelygés is megfigyelhető náluk, de a lázuk is felszökhet, ami a délelőtti órákban váratlanul megszűnik. Ideális esetben a gyermek-szülő kapcsolatnak olyannak kell lennie, hogy a kicsi őszintén elmondhassa, mi bántja őt, de sok esetben - főként kisiskolásoknál - ő maga nem ismeri fel, mitől van ez a fajta szorongás benne, így ezt megfogalmazni sem tudja.

Okok, ami miatt szoronghat a gyerek

Az "iskolaundor" hátterében gyakran tanulási zavarok állnak, például olvasási és számolási nehézségek megléte, amik miatt az órai és házi feladatok során a gyerek nehezen boldogul. Az iskolai követelményrendszer, a tanulók felé támasztott hatalmas elvárások kudarcokat, valamint sorozatos szégyenérzést szülhetnek, ami olyan magatartásformákat alakíthat ki, amelyek révén ördögi kör alakulhat ki. Ha a gyerek túl sokat marad otthon, és a tanulás helyett olyan kellemes tevékenységeket végez, mint például a tévénézés vagy zenehallgatás, az tovább erősíti majd az iskola iránti szorongását, és egyre kevésbé szeretne odamenni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Kiút a társfüggőségből - Hogyan szabadulj meg a mérgező kapcsolatoktól?

Knapek Éva klinikai szakpszichológus, tabuk nélkül beszél a társfüggőség jellemzőiről, és bemutatja a kialakulásának okait, a kapcsolati dinamikákat, és a felismeréshez vezető jeleket a saját életünkben, közeli kapcsolatainkban. A Femina Klub januári előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz hogyan léphetsz ki ezekből a helyzetekből, és hogyan alakíthatsz ki egészséges, egyenrangú kapcsolatokat. 

További részletek: feminaklub.hu/

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2025. január 7. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Az is hátráltató tényező, ha valaki kevésbé szociális, és nehezen teremt új kapcsolatokat, de előfordulhat az is, hogy a társai kirekesztik, csúfolják vagy cikizik. Rosszabb esetben az iskola falain belül szexuális zaklatás is érheti, aminek egyéb jelei is lehetnek, ezekről korábbi cikkünkben írtunk. A mumus egy kevésbé kedvelt tanár is lehet, aki nyilvánosan megalázza a diákot a többiek előtt, vagy gyakrabban kiabál az óráin, mert, mondjuk, türelmetlenebb típus. 

Mi lehet a megoldás?

Jó megoldás, ha a tanuló szorongásoldó és izomlazító technikákat sajátít el: az autogén tréning például egy ismert relaxációs módszer, amelynek célja a szorongás testi és lelki tüneteinek megszüntetése. A gyakorlatokat szakember mutathatja meg, és napi szinten pár percet vesz igénybe, így könnyen beiktatható a gyermek napi rutinjába.

GettyImages-1223613946

A probléma kibeszélése is sokat segít abban, hogy a szülő és gyermek együtt, közös erővel megoldást találjon a kialakult helyzetre. A szülő próbálja meg átgondolni, mit érezhet, mit gondolhat a gyermeke, akár lépésről lépésre is át lehet venni vele, mit tenne, ha, mondjuk, bántja az egyik diáktársa őt, vagy ha, mondjuk, nem találja a tornazsákját.

Ha a gond már a tanulmányi eredményen is megmutatkozik, és van iskolai korrepetálás, akkor érdemes a gyereknek is részt vennie rajta. Még többet jelenthet - amennyiben a család büdzséje megengedi -, hogy különtanárt fogadjanak, aki segíthet a felzárkózásban, vagy amíg nem normalizálódik a helyzet, magántanulóként is folytathassa.

Amennyiben a gyerekből kitartó próbálkozás ellenére sem lehet kiszedni, mi nyomasztja, és pár hét alatt változás nem látszik a viselkedésében, elkélhet egy gyermekpszichológus segítsége.

Mit tesz az iskola a gyerekkel? Gyerekfotók a nap kezdetén és végén

Az első osztályba való lépés igazi kaland, de fel kell készíteni a gyereket a változásokra is, arra, hogy az iskolában merőben más tanulni, mint az óvodában gondtalanul játszani. Az alábbi gyerkőcök lehet, hogy ezekre a változásokra nem voltak felkészülve, és az első ilyen iskolai nap tapasztalata után kiábrándulva, fáradtan, csapzottan tértek haza.

Mit tesz az iskola a gyerekkel? Gyerekfotók a nap kezdetén és végén

Nézegess képeket!

Elolvasom

Borító- és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük