4 népszerű étel, ami pszichés zavarokat okoz
Álmatlanság és depresszió
A genetikán és a környezeti hatásokon kívül a gyerek étrendje is szerepet játszik kialakulásukban.

Ez is érdekelhet

Oda a kontroll, oda az önbizalom: mi állhat a gyakori vizelési inger mögött? (x)

Fontos ügy mellé állt a Tesco: Nézd meg, kik a támogatott szervezetek! (x)

Egy kattintás, és kész a bevásárlás: csak 1 forint a kiszállítás (x)

beauty and style

Egyszerű, pezsgőszínű smink minden alkalomra: ezt készítsd el, ha a természetesség híve vagy »

Meghan Markle saját ruhakollekciója év végén érkezik: minden eladott fillér jótékonysági célra megy »

Karnyújtásnyira volt, mégsem tudtunk róla: ásványvizes arcmosás az új szépségtrend »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az olyan tipikus civilizációs problémák, mint a depresszió, a lehangoltság vagy az álmatlanság, a felnőttek mellett a gyerekeket is mind nagyobb számban érintik. Kialakulásukért jellemzően a környezeti hatásokat, netán a genetikát okoljuk. A fenti tényezőkön túlmenően azonban az étrendje is befolyással van a kicsi kedélyállapotára, illetve alvásminőségére is.

Mostanra több kutatás kétséget kizáróan bebizonyította az egyes táplálékok fogyasztása és az idegrendszer működése közötti egyértelmű összefüggést. Tudd meg, melyek azok az ételféleségek, melyek rendszeres bevitele pszichés zavarokhoz vezethet.

Fehér liszt és fehér cukor

Köztudott, hogy a vízben oldódó B-vitamin-komplex - azon túlmenően, hogy alapvető fontosságú a szénhidrátok glükózzá és a táplálék energiává alakításában, azaz végső soron az emésztésben - az idegrendszer egészséges működését is biztosítja.

Egyes finomított élelmiszerek, különösen a fehér liszt és a fehér cukor azonban nemhogy nem tartalmazzák ezeket, hanem rendszeres fogyasztásuk egyenesen sóvárgást okozhat a B-vitaminok után, felesleges szorongást keltve ezzel a kicsiben, illetve felerősítve a már esetlegesen meglévő aggodalmait, félelmeit.

A fehér cukor a fentieken túl vércukorszint-ingadozást is okoz, ami indokolatlanul hullámzóvá teheti a gyerek kedélyállapotát.

Ínycsiklandozó nasik - nátriumglutamáttal

Bár bizonyos adalékanyagok alkalmazása tilos a bébi- és gyermekételek esetében, használatuk elterjedt más - az apróságok körében kedvelt - élelmiszerekben. Így aztán nehéz meggátolnod, hogy porontyod ne fogyassza őket valamilyen formában. Vásárlás előtt mégis érdemes alaposan áttanulmányozni egy-egy termék címkéjét, egyes összetevők ugyanis az allergia, a látás romlása és a gyomorbántalmak mellett a gyerek kedélyállapotának romlását okozhatják.

Az egyik fő bűnös a nátriumglutamát, mely angol elnevezése, a monosodium glutamát után MSG, illetve E-621 fedőnéven szerepel jó néhány ételféleség csomagolásán. Előfordulhat az is, hogy hidrolizált szójafehérjeként, autolizált élesztőként vagy nátrium-kazeinátként tüntetik fel.

Ezt a szójából nyert anyagot az élelmiszeripar előszeretettel használja ízfokozóként egyes húskészítmények, fűszerek és leveskockák mellett a chipsekben, de sok más rágcsálnivalóban is fellelhető. Ha csemetéd gyakran nassol ilyesmit, idővel ok nélkül feszültté válhat, illetve mindenféle alapot nélkülöző szorongások és félelmek gyötörhetik. Rosszabb esetben a nátriumglutamát akár a pánikbetegség kialakulásához is hozzájárulhat.

A nélkülözhetetlennek hitt tej

A legújabb kutatások szerint a laktózintolerancia és az idegrendszer működése között is összefüggés mutatható ki. A laktóz, magyarul tejcukor egy, a tejben előforduló kettős cukor, az arra való érzékenységet pedig a laktáz nevű, bélben termelő enzim hiánya okozza, mely a laktóz lebontására lenne hivatott. Ez esetben a gyerek szervezete nem képes megemészteni a laktózt, melyet így a bélflóra baktériumai használnak fel, és a gáztermelés miatt puffadás, fájdalom, illetve hasmenés jelentkezik. A vastagbélből felszívódó hidrogén pedig a vérkeringéssel eljuthat az idegrendszerhez is, és a szorongás, lehangoltság, alvászavarok mellett koncentrációhiányhoz és feledékenységhez is vezethet.

Így előzd meg!

Első lépésben érdemes fokozatosan csökkentened a fenti ételféleségek arányát gyermeked étrendjében, ezzel párhuzamosan pedig növelni a B-vitaminban bővelkedő élelmek bevitelét. Ilyenek egyebek mellett a gabonafélék - különös tekintettel a kölesre és a barna rizsre -, a zöld leveles zöldségek és a halak. Ez utóbbiak részben vagy akár teljes egészében is kiválhatják a vörös húsokat, melyek megterhelik az emésztőrendszert, ezáltal pedig közvetetten a kicsi mindenkori kedélyállapotára is negatívan hatnak.

Javasolt továbbá a fokozott magnéziumbevitel - ez a létfontosságú nyomelem bőségesen fellelhető a zöldségekben és gyümölcsökben, az olajos magvakban, de a teljes kiőrlésű gabonákban, illetve a már említett halféleségekben is. Iktasd be csemetéd táplálkozásába a kedélyállapot javítására és a depresszió megelőzésére szolgáló omega-3 zsírsavakat is, melyek elsődleges forrásai a hidegen sajtolt növényi olajok.

Cikkünk Amanda Cross Egészséges étrend kicsiknek című könyve alapján íródott, mely az Alexandra Kiadó gondozásában jelent meg.

Ezt is szeretjük