Az édesítőszerek feketelistája, ha fogyni akarsz: zsírrá alakítja a máj, és hizlalnak
Ezeket ne fogyaszd, akár fogyókúrázol, akár nem.

GettyImages-1150297854
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Életmódváltás miatt sokan cserélik le a cukrot édesítőszerekre, nem véletlen: a cukrok amellett, hogy sok kalóriát tartalmaznak, a gyorsan felszívódó szénhidrátok közé tartoznak. Ezek egyik tulajdonsága, hogy hirtelen megdobják a vércukorszintet, ami gyorsan leesik, így rövid időn belül sokkal éhesebb lesz az ember.

A WHO ajánlása szerint a cukrokból származó energiabevitel nem haladhatja meg a napi 25 grammnyi - hat teáskanálnyi - mennyiséget, ám korántsem mindegy, hogy ez milyen forrásból történik. 

Mit fogyassz, és mit ne a fogyókúra alatt?

A fogyókúra során, ha a cukrokat természetes anyagokkal helyettesíted, a vércukorszint leesése megelőzhető, használatukkal pedig sokkal egészségesebben is étkezhetsz. Ilyen az eritrit, a xilit, a stevia, a pálmacukor. Vannak azonban olyan édesítőszerek, amelyeknek kedvezőtlen hatása nemcsak a fogyókúrára, de az egészségre is rányomja a bélyeget, annak ellenére, hogy a legtöbb mesterséges édesítő kalóriaértéke alacsony. 

GettyImages-184655608

Fruktóz

A hozzáadott fruktózt - más néven gyümölcscukrot - tartalmazó élelmiszerek fogyasztása sokkal károsabb az egészségre nézve, mintha a fruktózt a természetben előforduló gyümölcsökből, zöldségekből venné magához az ember. Ha valakinek az étrendje sok gyümölcscukrot és kalóriát tartalmaz, akkor a fruktóz lebontásában szerepet játszó máj túlterhelődik, és azt közvetlenül zsírrá alakítja. A májban ez zsírlerakódásokhoz és veszélyes zsírmáj kialakulásához vezethet.

Patkányokon végzett kísérletek bebizonyították, hogy a fruktóz növeli az étvágyat, ami pluszkalóriák bevitelét eredményezi, egy másik, tízhetes kutatásban pedig megállapították, hogy lassítja az anyagcserét, azaz szabotálja a fogyást.

A cikk az ajánló után folytatódik

Izomalt

Egy szintetikusan, a répacukorból kémiailag előállított cukoralkoholról van szó, a benne található fruktóz ugyanolyan mennyiségű cukorpótló szorbitra és mannitra alakul át. Fogyasztása során elvonja a vizet a a bélfaltól, emiatt emésztési gondok, többek között hasmenés, puffadás léphet fel. Ha nem megfelelő az emésztőrendszer működése, az anyagcsere lelassul, ami hízást von maga után. 

Mannit

A mannit is cukoralkohol, amely a szervezetben lassan bomlik le, nagy mennyiségben fogyasztva hasmenést, görcsöket, hányást, légszomjat okozhat. 

GettyImages-509735862

Szorbit

A szorbit olyan cukorpótló, ami feleannyira édes, mint a répacukor, de energiatartalma a cukoréval azonos. Túladagolása során - napi 30 gramm - az egészséges emberek is tapasztalhatnak emésztőrendszeri problémákat. 

A legjobb természetes édesítőszerek

A természetes édesítőszereknek - amelyeket általában növényekből izolálnak - két csoportja van: a kalóriatartalommal rendelkezőek, amelyek ugyanakkor értékes tápanyagot tartalmaznak, és a kalóriamentes termékek. Mutatjuk, melyek azok, amelyek a mértékletességet betartva legjobban segítik a fogyókúrát.

Borító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük