Sokan nem várják meg a teltségérzetet: innen tudható, mikor kell letenni a villát
Rengeteg tényező befolyásolja a teltségérzetet.

teltseg-erzet
Ez is érdekelhet

Nyarat varázsol a nappalidba a technológia (x)

Oda a kontroll, oda az önbizalom: mi állhat a gyakori vizelési inger mögött? (x)

Fontos ügy mellé állt a Tesco: Nézd meg, kik a támogatott szervezetek! (x)

Egy kattintás, és kész a bevásárlás: csak 1 forint a kiszállítás (x)

beauty and style

Házi, heggyógyító olajkeverék striák és pattanásfoltok ellen: nyomuk sem marad »

Piszkosul szexi a 49 éves Naomi Campbell és a 22 éves Bella Hadid az új Calvin Klein kampányban: nem látszik a korkülönbség »

20 perces reggeli jóga: tónusos testet, energiát és boldogságot ad »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A teltségérzet az a jóllakottság, amit az ember evés után érez, és ami hosszabb-rövidebb időn át elkíséri a nap folyamán. Ez dönti el, mikor nyúl a legközelebb étel után, és mennyit vesz magához.

Ha egy étkezés eltelíti az embert, akkor később éhezik meg, és kevesebbet fog enni, míg ha nem telíti el, hamarabb jön az éhség, nagyobb lesz az étvágy, és könnyebben iktat be egészségtelen nassolnivalókat az étkezések között. Így a teltségérzet fokozása kulcsfontosságú a fogyókúra során.

Mi történik a testben, amikor jóllakunk?

A teltségérzethez számtalan érzékszervi adat és biológiai folyamat hozzájárul. Az is fontos, hogy előzetesen mit gondol az ember az ételről. Például, ha tudja, hogy valami tápláló, akkor azt könnyebben érzi eltelítőnek is. Ugyanígy fontos az íz, a szag és textúra is. 

tuleves-teltseg-nass

Amikor az étel a gyomorba kerül, az agy érzékeli a gyomor tágulását, amikor pedig a vékonybélbe, különböző hormonok szabadulnak fel, melyek jelzik a jóllakottságot. Azonban beletelik némi időbe, amíg ezek a jelzések mind elérik az agyat, így gyakran előfordulhat, hogy az ember túleszi magát. Nagyjából húsz percre becsülik azt az időt, amelyre az agynak szüksége van ahhoz, hogy feldolgozza az impulzusokat, és regisztrálja a jóllakottságot. Ennyi idő alatt azonban valójában sokkal több ételt is el lehet fogyasztani, mint amennyire a szervezetnek szüksége van.

Sokszor egyéb tényezők is befolyásolják a jóllakottságérzetet, ilyenek például, hogy mennyi örömet okoz az étel elfogyasztása, milyen a lelkiállapota az embernek, milyen a környezete, milyen a szociális szituáció. Könnyebben eszi túl magát valaki egy olyan ételből, amelyet szeret. Bizonyos érzelmi folyamatok is okozhatnak falási rohamokat, ahogyan például többet eszik az ember akkor is, ha társaságban van.

A lassú rágás azonban segíthet a teltségérzet elérésében, így ugyanis az ingereknek van idejük elérni az agyat, tehát még azelőtt érzékeli a test a jóllakottságot, hogy az ember túlenné magát. A lassú rágás az emésztést is segíti, ugyanis a szájban összegyűlő nyál rágás közben már megkezdi az étel lebontását. Az odafigyelve evés abban is segít, hogy az ember ételemlékezete fejlődjön, az ételemlékezet pedig segít, hogy az ember lassabban éhezzen meg, ugyanis tovább él az agyában az előző étkezés emléke. Ennek érdekében érdemes minden zavaró tényezőt kiiktatni, kikapcsolni a tv-t, és nem a számítógép előtt enni. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Hogyan fokozható a teltségérzet?

A fehérjében, rostban gazdag ételek telítőbbek, mint a szénhidrátok vagy a zsírok. Ha minden étkezésbe kerül fehérje, az fokozhatja a teltségérzetet. Próbáld ki ezeket a fehérjében gazdag uzsonnákat, ha ennél valamit két étkezés között, így lassabban fogsz legközelebb megéhezni.

Ezt is szeretjük