Mitől olyan karcsúak a svéd nők? 3 zsírégető táplálék, amit rendszeresen fogyasztanak
A svéd nők karcsú, fiatalos megjelenésüket az életmódjuknak köszönhetik.

GettyImages-1130443897
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Svédországban ismert az a mondás, hogy „hitta ditt sätt att äta grönare, lagom mycket och röra på dig", ami magyarul annyit jelent, hogy egyél zöldebben, ne túl sokat, és legyél aktív - ez a titka a skandináv országban élők karcsú, fiatalos kinézetének.

Az északi országban a dietetikusok egyértelmű, lényegre törő jelzéseket használnak az ételek csoportosításánál. A zöld jelöli a zöldségeket, a gyümölcsöket, a halakat, a kagylókat, a magvakat és a dióféléket. A sárga a teljes kiőrlésű gabonát, az egészséges zsírokat és az alacsony zsírtartalmú tejtermékeket. A piros jelzéshez pedig a vörös hús, a feldolgozott élelmiszerek, a só, a cukor és az alkohol tartozik. Ezek úgy működnek, mint a zöld-sárga-piros fényjelző lámpánál, azaz szabad-csak odafigyeléssel-tilos.

Mitől olyan karcsúak a svéd nők?

Ez a lámpamodell lehetőséget nyújt arra, hogy az étrendet tudatosabban állítsák össze az emberek. Mi több, a Food and Agriculture Organization of the United Nations szerint egyes élelmiszerek zacskóját külön kulcslyuk szimbólummal jelöltek meg a boltokban. Ez mutatja azt, hogy abban az ételben kevés, vagy egyáltalán nem található transzzsír, cukor, só és tartósítószer, cserébe bővelkedik esszenciális zsírokban, rostokban.

GettyImages-98609234

Emellett nem szabad megfeledkezni az északi diétáról sem, ami bizony Svédországban is elterjedt. Nagy mennyiségű zöldséget ír elő, ilyen a káposzta, a brokkoli, a kelbimbó, a karfiol és a borsó. Az ajánlott halfajták közé a lazacot, a szardíniát a makrélát és a heringet sorolja. Az ország nem bővelkedik gyümölcsök terén, általában bogyós fajtákat fogyasztanak, ilyen az áfonya.

A gabonák közül az északi típusú rozs, a teljes kiőrlésű gabona, az árpa és a zab van terítéken. Előszeretettel visznek be probiotikumokban gazdag ételeket, mint a fermentált élelmiszerek. Mindezeken kívül odafigyelnek a bőséges folyadékfogyasztásra. Ez az életmód csökkenti a vérnyomást, növeli az egészséges koleszterinszintet, redukálja a cukorbetegség kockázatát, ahogy a rákét, szívbetegségét is.

Svédországban a tudatos táplálkozás már régóta gyökeret vert, számos étteremben, akár gyorséttermekben is elérhetőek a növényi alapú ételek. Az élelmiszerek jelöléseivel is arra szeretnék biztatni a lakosokat, hogy minél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasszanak, kiegészítve ökocímkével ellátott tenger gyümölcseivel, amikből legalább heti kétszer-háromszor esznek. A fenntarthatóság jegyében elterjedt a helyi élelmiszerek fogyasztása az import áruk a helyett.

A táplálkozási tanács előírása kimondja, hogy teljes kiőrlésű gabonát válasszanak, olajok közül pedig a repceolajat javasolják, és a vörös hús fogyasztásának eliminálását vagy szigorú mérséklését. A tradicionális svéd ételek zöme is esszenciális olajokban, értékes vitaminokban és ásványi anyagokban bővelkedik, amiből most három népszerűt mutatunk be.

Filmjölk

A filmjölk egy erjesztett tejtermék, mely a lactococcus lactis és a  leuconostoc mesenteroides baktériumfajok fermentálásával készül. Ezek a baktériumok a laktózt tejsavvá alakítják, így még azok is jobban tolerálják, akik laktózérzékenyek.

Filmjölk.
Filmjölk.

A savanyú tejet reggeli gabonapehellyel, müzlivel vagy összezúzott kétszersülttel fogyasztják. A benne lévő probiotikus baktériumok támogatják a bélflóra működését, elősegítik a fogyást és az emésztési folyamatokat. Ilyesmi nálunk az író.

Gravlax 

Svédországban népszerű étel a pácolt lazac vagy gravlax. A lazac magas fehérjetartalmával támogatja az izmok működését, serkenti az anyagcserét, emellett omega-3 esszenciális zsírtartalma is kiemelkedő. Ez utóbbi csökkenti az étvágyat, és hosszan tartó teltségérzetet okoz. 

Gravlax.
Gravlax.

A különleges halétel készítésekor lazacfiléket marinálnak citrommal, chilivel, édesköménymaggal, friss kaporral, sóval, borssal, esetleg vodkával, ebben az elegyben 47-72 órát hagyják pácolódni. Nagyon népszerűek Svédországban a tenger gyümölcsei, a savanyított, erjesztett heringet, azaz surströmminget is szokás ott fogyasztani, de azt erős íze miatt kevesek gyomra bírja.

Ärtsoppa

A svéd sárgaborsóleves is rendszeresen kerül terítékre. A sárgaborsó kimagasló rostforrás, mely a jótékony baktériumokat táplálja, és hosszan laktat. Valójában nem muszáj sárgaborsóból készíteni, lehet a friss, zöld változatot is használni hozzá.

GettyImages-185232773

Alapja gyakorlatilag épp olyan, mint bármely húslevesé, a fűszerek mellé hagyma, lábszárcsont, répa és víz kell hozzá. Laktató fogás, ami nem terheli meg a gyomrot, segíti a bélbolyhok működését. Fehérjeforrásként fehér szárnyashúst szoktak feltétként belefőzni még, de ez utóbbi kihagyható.

A mozgás fontossága

A kiegyensúlyozott táplálkozás mellett a mozgás is kihagyhatatlan része a svéd életmódnak. Egy kutatásból kiderült, hogy a svédek többsége még a nyaralások idején sem szakítja meg edzési rutinját, legtöbbjük naponta, de legalábbis hetente többször sportol. Svéd dietetikusok legalább 30 perces napi mozgást írnak elő, ami lehet egy hosszú séta vagy rövidebb kocogás.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szakértők találgatása szerint elképzelhető, hogy azért olyan fittek a Svédországban élők, mert ott nagyon drága a benzin, emiatt sokan választják inkább a gyaloglást, biciklizést vagy rollerezést. Kiderült az is, hogy a svéd nőknél magasabb a nyugalmi kalóriaégetés mértéke, mint az Egyesül Államok területén élő nőké, mely szintén a gyakori testmozgásból eredeztethető.

8 étel zsigeri zsír ellen

Bizonyos ételek segíthetnek eltüntetni a makacs zsigeri zsírokat.

(Cikken belüli képek forrása: Getty Images Hungary, Kristofer2 / Wikipedia CC BY-SA 3.0, borító-és ajánlóképek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük