Tényleg jobb az édeskrumpli a simánál a fogyókúrában? Összehasonlítottuk őket
Miért ajánlják mindenhol az édeskrumplit a krumpli helyett? Eláruljuk a választ.

krumpli-edeskrumpli
Ez is érdekelhet

Távolból csukni-nyitni? Hasznos és kényelmes választás az okos tetőablak (x)

A magyar irodalom gyöngyszeme (x)

Teszteld le bőröd állapotát! (x)

Figyelem: neked sem egyenesek a lábujjaid? (x)

Önmagunk és a ruháink illata fontosabb mint gondolnánk (x)

beauty and style

Nyugtatja és ápolja a bőrt, káros anyagok nélkül: házi arckrém levendulával és aloe verával »

Ez a nadrágfazon az idei év nagy trendje: szuperkényelmes, mégis nőies – Árakkal és lelőhelyekkel »

Így lesz a vasalt haj mindig egészséges és gyönyörű: egyszerű aranyszabályok a ragyogó tincsekért »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Édeskrumplit manapság szinte minden boltban lehet kapni. Ezt a gumós növényt, amely különben nem rokona a hétköznapi burgonyának, sokan előszeretettel ajánlják krumpli helyett. De vajon tényleg annyival egészségesebb a hétköznapi változatánál?

Az édesburgonya - vagy más néven batáta - nem csak kis hazánkban tett szert hirtelen nagy népszerűségre. Az Egyesült Államokban például 2000 és 2014 között 80%-kal nőtt a fogyasztása, és ez annak köszönhető, hogy az emberek egyre tudatosabban táplálkoznak, az édeskrumplit pedig jótékony hatásai miatt újrafelfedezték maguknak.

Mit tud az édesburgonya?

Bár az édeskrumplit sokan egészségesebbnek tartják a hétköznapi krumplinál, nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a burgonyának is nagyon pozitív hatásai vannak, ha megfelelően készíti el az ember - azaz nem fojtja olajba. Az édesburgonyában és a burgonyában nagyjából ugyanannyi kalória, fehérje és zsír van, azonban a batáta rosttartalma 1,2 grammal magasabb, 3,3 gramm 100 grammra vetítve, igaz ez nem számottevő különbség.

edeskrumpli

Ezenkívül a hasonló adatok - közel azonos C- és B6-vitamin-, valamint kalcium- és magnéziumtartalom - mellett 100 gramm batáta fedezi az ember napi A-vitamin-igényét is. Az A-vitamin sejtszinten támogatja a szerveket, így közvetve segíthet az anyagcsere felgyorsításában. A krumpli pedig a magasabb, közel dupla annyi káliumtartalmával száll versenybe, mely vízhajtó hatással bír. 

A legnagyobb különbség talán a két zöldség glikémiás indexében van, vagyis abban, mennyire emelik meg a vércukorszintet. Attól függően, hogy hogyan készítik el, a batáta GI-je 60 és 90 közé esik. A legegészségesebb az, ha az édesburgonyát főzik (így a GI-e 65 körül lesz), mert a sütés közbeni magasabb hő hatással van a keményítőkre a zöldségben. A rendes krumpli glikémiás indexe ennél valamivel magasabb, ráadásul, mivel rosttartalma alacsony, így az olyan burgonyás ételek GI-je, mint amilyen a krumplipüré, megközelítheti a szőlőcukorét. 

A cukorbetegséggel küzdők számára ezért ajánlottabb édeskrumplit fogyasztani, mint hétköznapi burgonyát, ugyanakkor magas glikémiás indexe miatt még így sem tartozik a kifejezetten javasolt zöldségek közé.

A cikk az ajánló után folytatódik

A fogyókúrában is segítség?

Mivel mindkét zöldségnek megvannak a maga pozitív élettani hatásai, így egy kiegyensúlyozott diétába mindkettő beilleszthető mértékkel. Az édesburgonya emelt rosttartalma segít, hogy lassabban éhezzen meg az ember utána, és ugyanolyan változatosan felhasználható, mint egyszerű névrokona, a burgonya. Ugyanakkor a burgonya káliumtartalma miatt jótékony.

A két zöldség kalóriatartalma közel azonos, így pusztán fogyókúrás zöldségként nem érdemes megvásárolni a drága édesburgonyát, és lecserélni a krumplit. A gyökérzöldségek, a sütőtök, a cékla sokkal jobb alternatíva.

Rezisztens keményítők a diétában

A krumpliban rengeteg az úgynevezett rezisztens keményítő. Ez a keményítő nevéhez híven ellenáll az emésztésnek, és a vastagbélbe jutva táplálja az ott élő bélbaktériumokat, így segítve a mikrobiom egészségét.

A képek forrása: Getty Images

Ezt is szeretjük