Úgy érzed, mintha zuhannál, mielőtt elalszol? Ez áll a furcsa jelenség hátterében
Szinte mindenki átéli néhányszor a zuhanásszerű, rossz érzést.

Ez is érdekelhet

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Színésznők, akiket az egész ország imád (x)

Egyedülálló szolgáltatásokat kínáló, újépítésű lakások a XIII. kerületben: Idén extra kedvezménnyel! (x)

Tudod már, hol egyél október 8. és 13. között?

beauty and style

Egyszerű őszi smink, amit mindenki el tud készíteni »

A szupermasni most a legmenőbb az Instán – Így tedd a hajadba, hogy nőies legyen »

Palvin Barbi formás lábait mutogatta: egy kis ízelítőt adott a legújabb harisnyadivatból »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Egy hosszú nap után, amikor végre ágyba kerülsz, szép lassan kezdesz elaludni, ám egyszer csak úgy érzed, mintha zuhannál, majd egy hirtelen rándulás után ismét ébren vagy. Nem a legkellemesebb indítása ez az esti nyugalomnak. De mégis mi történik ilyenkor?

Ezeket az önkéntelen, zuhanásszerű élményt követő felébredéseket gyakran hipnikus rándulásnak vagy elalvási myoclonusnak nevezi a szakirodalom, amely részletesen foglalkozik a különös jelenség hátterével.

Mi okozza a rángatózást?

Az orvosok nem teljesen biztosak abban, miért ébredsz időnként ilyen kellemetlenségekre, ám több elmélet is létezik ezzel kapcsolatban. Az egyik ilyen feltevés, hogy egyszerűen csak az idegrendszered kapcsol kicsit nehézkesen alvó üzemmódba. Ahogy lassul a szívritmusod, csökken a testhőmérsékleted, úgy változik az izmaid állapota is, ami néha rándulásokat okoz.

Egy másik lehetséges magyarázat szerint az agyad korábban alszik el, mint a tested, így az tévesen úgy értelmezi az izmok ellazulását, hogy zuhansz, ezért egy pánikszerű rándulás következik be.

Mi váltja ki az elalvási myoclonust?

Ugyan bizonyosságokról nehéz beszélni, mégis vannak jellemző minták azok körében, akik sokszor tapasztalják a rándulásokat. A jelenséggel egyik leggyakrabban összefüggésbe hozott tényező például az alváshiány, amely felgyorsítja az agy álomba merülését, így könnyebben előfordulhat, hogy a tested ilyen módon reagál.

Éppen ezért a zuhanásérzés leghatásosabb ellenszere, ha minél többször azonos időszakban fekszel le, és nagyjából hét-nyolc órán keresztül zavartalanul alszol. Szintén jót tesz, ha délután kettő óra után már nem fogyasztasz semmit sem, ami koffeint tartalmaz, és elalvás előtt relaxálsz. Elalvás előtt fél órával kapcsold ki a tévét, a számítógép képernyőjét és a telefonodat, ezek ugyanis rontják az alváshoz és regenerálódáshoz szükség hormon, a melatonin termelődését. Ugyanígy nem tanácsolt az esti órákban alkoholos italt fogyasztani vagy munkahelyi levelezést olvasni.

Kell-e aggódnod?

Pánikra semmi ok: a National Sleep Foundation becslése szerint a felnőttek mintegy 70%-a tapasztalja időközönként a jelenséget, ám a többség nem is emlékszik rá.

A hipnikus rándulások alapvetően ártalmatlanok, ám ha nagyon rendszeresen előfordulnak, azzal ronthatják az éjszakai alvásod minőségét, és értékes időt rabolhatnak el pihenéstől. Éppen ezért javasolt ilyen esetekben, hogy a fenti módszerekkel próbáld őket megszüntetni.

Ezt is szeretjük