5 étel és ital, ami cukorbetegséggel tiltólistás: pillanatok alatt megemelik a vércukorszintet
Az is számít, hogy hogyan készíted el, és mivel eszed együtt őket.

növényi ital
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A különböző szénhidrátanyagcsere-zavarokkal, így 2-es típusú cukorbetegséggel, valamint az előszobájának is tekintett inzulinrezisztenciával élők jól tudják, hogy az étkezésükre különös gondot kell fordítaniuk. Az élethosszig tartó terápia egyik legfontosabb pillére a táplálkozás, amelyben sarkalatos pont, hogy az egyes élelmiszerek hogyan hatnak a vércukorszintre.

Azt, hogy a különböző táplálékok milyen mértékű vércukorszint-emelkedést idéznek elő, több tényező is befolyásolja, az egyéni érzékenységen túl az elkészítésük módja, illetve a velük együtt fogyasztott ételek is. Vannak azonban olyan élelmiszerek, amelyeknél szinte borítékolható, hogy negatívan hatnak a vércukorszintre, így kerülendők vagy legalábbis kellő körültekintéssel fogyasztandók.

Gyors vércukorszint-emelkedést okozó ételek

A legismertebb mutatószám, amivel az inzulinrezisztenciások és a cukorbetegek az ételekkel kapcsolatban találkoznak, az a glikémiás index (GI), amely egy 0-100-ig terjedő skálán rangsorolja a táplálékokat aszerint, hogy a bennük lévő szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben. A viszonyítás alapja (100%) a szőlőcukor, vagyis a glükóz, ami rögtön felszívódik.

A GI hiányossága viszont, hogy azt nem mutatja meg, hogy egy adott élelmiszerben mennyi szénhidrát található. Ennek orvoslására határozták meg a glikémiás terhelés (Glycemic Load, GL) fogalmát, amit úgy lehet kiszámolni, hogy 100 gramm ételben lévő szénhidrátmennyiséget fel kell szorozni a glikémiás indexszel, majd el kell osztani százzal. A 20 feletti érték magasnak, a 10 alatti alacsonynak számít, a kettő között pedig közepesről beszélhetünk. A GL ismerete hasznosabb lehet a diétázók számára, mint pusztán a GI-vel való számolás, hiszen az adagot is figyelembe veszi, ugyanakkor még mindig nem ad teljes képet.

A legjobb, ha észben tartva az alapelveket és a dietetikusok, orvosok tanácsait, mindenki saját maga kitapasztalja, hogy melyik élelmiszerre hogyan reagál a szervezete. Általánosságban kijelenthető, hogy a fogások szénhidráttartalmának felszívódását lassítja a bennük található rost, fehérje, illetve zsír. Tehát az is számít, hogy mit mivel esznek az érintettek, valamint az elkészítés módja is lényeges. A következő ételek és italok gyors vércukorszint-emelkedést idézhetnek elő, nem jó, ha sokszor szerepelnek a napi menüben.

Növényi italok

A speciális étrendet folyatók gyakran a tejtermékeket is száműzni kényszerülnek a mindennapjaikból, bár az sem ritka, hogy egyszerűen csak úgy gondolják, a növényi helyettesítők egészségesebb opciót jelentenek. Azonban a boltokban kapható termékek sok esetben kifejezetten sok hozzáadott cukrot tartalmaznak, ez a tej helyettesítésére szolgáló italokra is igaz. Nem beszélve arról, hogy a fehérrizs-alapúaknál már a fehér rizs gyors vércukorszint-emelő képességére is gondolni kell. Szerencsére kaphatók hozzáadott cukortól és rizstől mentes változatok is, illetve otthon is érdemes kísérletezni az elkészítésükkel.

Magas keményítőtartalmú zöldségek 

A zöldségek az egészséges táplálkozás legfontosabb összetevői, a bennük lévő rostok, vitaminok és ásványi anyagok elengedhetetlenek a cukorbetegek diétájában is. A keményítőt tartalmazó zöldségek, így például a krumpli vagy a kukorica esetében néhány dologra azért oda kell figyelni, mivel jelentősebb vércukorszint-emelkedést válthatnak ki, mint a keményítőt nem tartalmazó társaik. Fontos például, hogy az utóbbiak gyakrabban szerepeljenek az étrendben.

Emellett pedig a keményítőt tartalmazó zöldségeket érdemes alacsony glikémiás terhelési mutatóval bíró ételekkel társítani, sovány húsokkal, egészséges zsírokkal. Lényeges továbbá szem előtt tartani, hogy hiába emeli meg a krumpli a vércukorszintet, egészséges tápanyagokat és rostokat is tartalmaz, így nem kell kiiktatni, legfeljebb ritkábban ajánlott a fogyasztása. Az összes zöldségre igaz, hogy puhára főzve, turmixolva valamelyest gyorsul a bennük található szénhidrát felszívódása.

Üdítőitalok

A cukrozott üdítőitalok, gyümölcslevek, szénsavas innivalók villámgyorsan megemelhetik a vércukorszintet, nem véletlen, hogy azok a betegek, akiknek hirtelen leesik a vércukorszintjük, gyakran fordulnak hozzájuk, hogy rendeződjön az állapot. Az üdítőitalok többnyire rengeteg cukrot tartalmaznak, és nincs bennük fehérje, zsír vagy rost, ami lelassítaná a szénhidrát felszívódását. A kalóriatartalmuk is magas lehet, ennek ellenére nem segítenek a jóllakásban. Egészséges emberek számára sem ajánlottak, rendszeres fogyasztásuk növeli a diabétesz, a metabolikus szindróma és a magas vérnyomás kialakulásának rizikóját. A szükséges napi folyadékmennyiséget főként vízből érdemes fedezni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás, ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.


Kizárólag online elérhető, a FeminaShopban! 

Promóció

Finomított gabonából készülő termékek

A finomított gabonák, illetve a belőlük készülő termékek gyors felszívódású szénhidrátforrások, előállításuk során, a héj és a csíra eltávolításával rosttartalmuk jelentős részét is elveszítik. Így gyorsabban emelik meg a vércukorszintet, és kevesebb ideig lakatnak jól, mint teljes kiőrlésű, „barna” társaik. Főleg az utóbbiak fogyasztására érdemes törekedni, ám ha mégis becsúszna fehér rizs vagy tészta, társítsd például rostban gazdag zöldségekkel, és figyelj az adagra is!

Gyorséttermi fogások

Gyorsétterembe nem azért jár az ember, hogy élete legegészségesebb menüit fogyassza ott el, viszont hajlamos azt hinni, csak a magas kalória-, zsír-, esetleg a sótartalommal lehet gond, pedig az ott kapható ételek általában finomított szénhidrátokban, sőt hozzáadott cukorban is gazdagok. Ezért aztán a szénhidrátanyagcsere-zavarral élőknek különösen vigyázniuk kell velük.

A fentieken túl egyes gyümölcsök, aszalt gyümölcsök is képesek igencsak megdobni a vércukorszintet. A feldolgozott élelmiszerek többnyire kerülendők, ha az egészség megőrzése, illetve a vércukorszint kordában tartása a cél.

Gyógynövények cukorbetegeknek

A diéta mellett akad néhány gyógynövény, mely hatékonyan növeli az inzulinérzékenységet, segít stabilizálni a vércukorszintet, továbbá csökkenti a szövődmények kockázatát: a belőlük készült teákat megelőzésképpen és kezelés mellett is érdemes lehet fogyasztani.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük