Így alakul a cukoranyagcsere a nap folyamán: mire érdemes figyelni, hogy ne legyél éhes?
A stabil vércukorszint a külső és belső tényezők bonyolult összjátéka.

igy valtozik a vercukorszint
Ez is érdekelhet

Hőségben is tökéletes választás az ország legjobb játszóparkja! (x)

Kszi, Simon – Mindenkinek jár egy első szerelem (x)

Daganatos betegek életét menti meg világszerte az őssejtterápia - Ezen betegségek gyógyításában lehet sikeres még (x)

Ezen a filmen sírt a cannes-i filmfesztivál közönsége - Egy fél mozijegy áráért megnézheted (x)

beauty and style

Divattippek testalkat szerint: ezeket az elveket kövesd, és mindenki a nőt látja meg benned »

Kim Basinger 22 éves lánya tiszta anyja: épp csak merészebben öltözködik »

Mamafarmer nőiesen: ilyen szexi tud lenni nyáron »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Függetlenül attól, hogy valaki cukorbeteg, vagy sem, az elfogyasztott táplálék kétségkívül hatást gyakorol a vércukorszintre. Ugyanakkor a megfelelő étrend mellett az étkezések gyakorisága is befolyásolhatja a glükóz anyagcseréjét.

A szőlőcukor, vagyis a glükóz anyagcseréje a legegyszerűbben így írható le: elfogyasztod az ételt, majd miközben emészted a táplálékot, a benne található szénhidrátok egyszerű cukorrá alakulnak, melynek nagy része glükóz. A glükóz ezáltal bejut a véredbe, a hasnyálmirigy pedig inzulinhormont termel, mely szabályozza a glükóz szervezeten belüli elosztását, illetve szállítását. A vércukor egy része rövid távon látja el energiával a sejteket, míg a többit - zsírok formájában - hosszú távra elraktározzák.

Külső és belső tényezők a vércukorszint ingadozásánál

Ha valaki nem cukorbeteg, akkor a HbA1c - a glükózzal összekapcsolódott hemoglobin, azaz vörösvérsejt mennyisége - normális tartománya a Magyar Diabetes Társaság ajánlása szerint körülbelül 3,5–5,5%. Cukorbetegségnél ez az érték 6,5-7%-nak megfelelő. Ebből arra lehet következtetni, hogy, bár a vércukorszint állandóan változik a nap folyamán, viszonylag egy szűk tartományban kellene maradnia. A vércukorszint alakulását több belső és külső tényező is befolyásolja. 

Belső tényezők hatása a vércukorszintre

Leegyszerűsítve a dolgot, az inzulinérzékenység egyén- és napszakfüggő. Kora reggel csökken, majd fokozódik, míg el nem éri a maximumát, többnyire a déli, esetleg a kora délutáni órákban. Késő délutánra aztán ismét lecsökken, és csak később, a lefekvés ideje körül növekszik, majd - egyénileg változó időben és mértékben - éjfél és hajnali három között ismét eléri a maximális szintet.

Az orvostudomány megkülönböztet úgynevezett hajnali jelenséget - dawn phenomenon -, valamint alkonyi jelenséget - dusk phenomenon. Előbbi arra utal, hogy a reggeli inzulinérzékenység némely cukorbetegeknél az átlagnál erősebb, míg utóbbi elnevezéssel a késő délutáni vércukorszint-emelkedést illetik.

A cikk az ajánló után folytatódik

A belső tényezők közé vehető a menstruációs ciklus, ami furcsamód szintén befolyásolhatja a vércukorszint alakulását: a The Diabetes Self Management című szaklap egyik publikációja szerint a vérzés megjelenése előtti napokban megemelkedhet a vércukorszint, bár valaki ebből semmit nem érzékel. Ez elsősorban az ösztrogén- és a progreszteronszint alakulásának függvényében változhat. A vérzés megjelenésével aztán csökkenésnek indul az inzulinigény.

Az érzékenységet egyébként befolyásolhatja a fogamzásgátló, mely megemelheti az inzulinigényt. Sőt, az sem kizárt, hogy az 1-es típusú cukorbetegségben szenvedő nők erősebb vérzést és hosszabb ciklust tapasztalhatnak. A szakemberek ezért javasolják a menzesznaptár vezetését, amiben nyomon követhetőek a változások, illetve, amit érdemes diabetológusnak is megmutatni.

Külső tényezők az inzulintermelésben

A külső tényezők más szóval a befolyásolható tényezők, melyekben komoly szerep jut az egyéni felelősségnek. Ide tartozik a fizikai aktivitás, a testsúly kontrollálása, na és persze az elfogyasztott ételek mennyisége és minősége. Sokan kivitelezhetetlennek tartják a napi öt-hat étkezést, azonban a lehetőségekhez képest mégis érdemes erre törekedni, hiszen ezáltal kiegyensúlyozottabbnak érezheted magad.

Öt tipp a vércukorszint stabilizálásáért

Ne hagyd ki a reggelit: igyekezz magadhoz venni némi táplálékot a felkelést követő néhány órán belül, hiszen, ahogy fentebb olvashattad, a reggeli órákban csökken a vércukorszint, ha pedig a szervezeted nem jut gyorsan élelemhez, az anyagcsere-folyamat felborul, amitől később hajlamosabb lehetsz a túlevésre. Ezt elkerülvén törekedj a kiegyensúlyozott reggelire, ami  tartalmaz fehérjét, rostot és teljes értékű szénhidrátot. Ideális lehet például egy szelet teljes kiőrlésű pirítós mogyoróvajjal vagy egy tál zabkása friss gyümölcsökkel.

Ne egyél közvetlenül lefekvés előtt: az éjféli nasi időnként jó ötletnek tűnhet, az egészséged érdekében azonban érdemes leszoknod erről. A túlevés ugyanis negatívan befolyásolhatja a vércukorszint alakulását, arról nem beszélve, hogy alvási, egyúttal hormonális problémákat is előidézhet.

Étkezz gyakrabban: mindegy, hogy naponta hatszor eszel kevesebbet, vagy betartod a három fő étkezést, mellette pedig elrágcsálsz ezt-azt, a lényeg, hogy vigyél rendszert az étkezésekbe, azaz próbálj meg mindennap körülbelül ugyanabban az időben enni, az ételeid pedig legyenek teljes értékűek, rostban gazdagok. Törekedj arra, hogy egyszerre ne egyél túl sokat, de a farkaséhséget se várd meg!

Reggelizz úgy, mint egy király, vacsorázz úgy, mint egy koldus: ahelyett, hogy este próbálnád behozni az egész napos lemaradást, gondold át, melyik napszakban vagy a legaktívabb, és eszerint szervezd meg az étkezéseket. A legtöbb esetben ez egy kiadósabb reggelit, illetve egy könnyű vacsorát jelent.

A rendszeres testmozgás elengedhetetlen a vércukorszint féken tartásához, ugyanakkor a fizikai aktivitás hosszának szempontjából nem mindegy, mikor és mivel tankolod fel a szervezetedet. Általánosságban, ha hatvan percnél tovább, közepes intenzitással sportolsz, érdemes előtte pár órával enned, illetve az edzés után is, lehetőleg egy órán belül. Arról, hogy pontosan mire van szükség, illetve mikor, érdemes szakorvossal konzultálnod.

Ezt is szeretjük