8 isteni ételötlet a vas hatékony pótlására: vérszegénységgel javasolt mindennap fogyasztani őket
A vaspótlásban fontos szerepet kap az étrend.

omlett gomba
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A vashiányos vérszegénység kellemetlen tünetekkel járhat: okozhat többek között fáradékonyságot, szédülést, fejfájást, sápadtságot, de pulzusemelkedést, száraz torkot, bőrtüneteket, hajhullást is. Előidézheti az egyoldalú, tápanyagban szegény étkezés, de akár vérképzési vagy menstruációs zavarok is.

A napi vasszükséglet felnőtt nők esetében nagyjából 15-18 milligramm, terhesség, szoptatás, felszívódási zavarok esetén ennél jóval többre van szükség. Vashiány esetén a pótlás elengedhetetlen a szervezet kielégítő működéséhez, a vörösvértestek számának fenntartásához, a megfelelő oxigénellátás biztosításához. A hiánybetegség gyanúja esetén otthoni gyorsteszt végezhető, de csak orvos állíthat fel hivatalos, megbízható diagnózist laborvizsgálat tükrében. 

Ételek a vas pótlására

A vaspótlásra az étrend-kiegészítők mellett a tudatos egészségügyi diéta is alkalmas, ez esetben figyelni kell a felszívódást segítő és gátló anyagokra is: a C-vitamin, a béta-karotin és az E-vitamin támogatja, míg a koffein, a tea csersavtartalma, az oxálsav vagy a kalcium egyidejű fogyasztása blokkolja a hasznosulást. Húsos és zöldséges ételekből egyaránt fedezhető a szükséges mennyiség.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük