Keresztbe teszed a lábad?
A legsúlyosabb következmények
Apróságnak tűnik, de hosszabb távon komoly problémákhoz vezethet, ha ülés közben keresztezed a lábad.

Ez is érdekelhet

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Csatlakozz te is Fördős Zéhez, és #FőzzAGYERMEKEKÉRT! (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

beauty and style

A kávéfilter erre is jó: olcsó trükk a smink tökéletesítésére »

Magyar márka táskái New Yorkban: a Nini Molnar nemzetközi sikerekre tör »

Felejtsd el az uncsi karácsonyi zoknit: ajándékozz élményt! (x) »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az egyik lábad ülés közben átvetődik a másikon - rendszerint a jobb a balon. Ez teljesen hétköznapi, megszokott lábtartás számos kultúrában. Nem csupán a testbeszéd foglalkozik a pozícióval, illetve annak jelentésével, de egészségügyi szempontból is érdemes megvizsgálni. Ha ugyanis túl gyakran ülsz ebben a tartásban, az negatív hatással lehet a keringésedre.

Miről árulkodik a testbeszéded?

Felmérések szerint a nők 80%-a gyakran teszi keresztbe a lábát, szívesen ül ebben a pózban. Nem véletlen, hiszen a testtartás inkább nőies, és egyfajta könnyedséget sugall. Ha szoknyában vagy, térded szolidan kivillanhat - ami adott esetben finom felhívás lehet a veled szemben elhelyezkedő ellenkező nemű felé. Ugyanakkor a póz visszafogottságról tanúskodhat, hiszen, mint minden zárt testhelyzet, tartózkodásra is utal.

Vénabetegségek

A vénák a test szövetei felől szállítják az elhasznált vért a szív irányába. Mivel az alsó végtag vénái vannak kitéve a legnagyobb terhelésnek, a vénabetegségek a testen szinte csak itt alakulnak ki.
Léteznek felületes - bőr alatti -, valamint mély - izom alatti - vénák, ezek összeköttetését az úgynevezett perforáns vénák biztosítják. A vénákban billentyűk szabályozzák a felületesekből a mélyvénák, illetve a szív felé történő véráramlást. Ha rendszeresen keresztbe teszed a lábad, akadályozod a vér megfelelő áramlását a vénákban, így nagyobb valószínűséggel alakulhat ki visszértágulatod, majd annak következtében visszérgyulladásod.

Visszértágulat

A lábszáron kialakult kanyargós lefutású, kitágult, kiöblösödő, felületes vénákat érintő betegséget nevezik visszértágulatnak - latinul varicositas-nak. Amennyiben nem a billentyűk károsodása okozza a bajt - vagyis helyi kiváltó tényezőt nem talál az orvos -, elsődleges vénatágulatról van szó. Ebben az esetben veleszületett kötőszöveti gyengeség áll a háttérben, melyet az ülő életmód, a túlsúly, illetve a keresztezett lábak tovább súlyosbítanak.

Felületes visszérgyulladás

Visszértágulás esetén gyakori szövődmény a vénák gyulladása - latinul phlebitis. A betegséget a lábakon megjelenő hosszanti, vörös csík, esetleg folt jelzi. Ezek alatt a gyulladt vénák tapinthatók, és nyomásra érzékenyek - mindezt kísérheti a bokák bedagadása is.

A felületes visszérgyulladás - ellentétben a mélyvénással - nem fenyeget trombózis veszélyével, mivel azonban a gyulladás átterjedhet a mélyvénákra, kezelése rendkívül fontos. Ez történhet az orvos által felírt gyulladáscsökkentő gyógyszerek segítségével, de érdemes néhány életmódbeli tényezőre is odafigyelned. Fogyassz több folyadékot, sétálj, végezz jógagyakorlatokat. Ha munkád során sokat ülsz, fontos a lábad megemelése - így elősegítheted a vér szív felé áramlását.

Néhány hasznos tanács vénabetegségek ellen

Kerülendő sportok

Rendkívül fontos, hogy ne maradjon ki életedből a sport - hiszen fontos a vénákban lévő vér keringetése. Azokat a mozgásformákat azonban kerülnöd kell, melyek fokozzák a lábadban az amúgy is megnövekedett vénás nyomást. Így nem ajánlott az intenzív futás, a nagyobb súlyokkal végzett gyakorlatok sora, illetve az ugrálással járó sport. Szintén kerüld a melegben végzett mozgásformákat - például a bikram jóga -, ezektől ugyanis a visszerek kitágulnak.

Ajánlott sportok

A legjobb választás az úszás. Egyrészt a hideg víz összehúzza a vénák falában lévő simaizmokat, ezzel segítve a keringést, másrészt a nyomás kipréseli a lábadban pangó vért, így kiürülnek a telt visszerek. Végül pedig a vízszintes testhelyzetnek köszönhetően ugyancsak kisebb nyomás nehezedik a végtagokra. A kerékpározás is kiváló választás, mivel megmozgatja a láb izompumpáit, így a visszerek kiürülnek.

Váltózuhany

Nem csupán bőrödet tartja frissen és fiatalon, de vénáidat is nagyobb rugalmasságra ösztönzi a hideg-meleg vizes váltózuhany. Naponta egyszer alkalmazd a módszert, ha nem bírod az egész testen, elég csak a lábakon.

Ezt is szeretjük