Az ősz és tél fontos vitaminjai: ezekből egyél sokat
Az őszi-téli időszakban még fontosabbá válik a tudatos vitaminbevitel, mint az év többi időszakában.

d-vitamin
Ez is érdekelhet

Karácsonyi élmények másként - Csak képzeld el, hogy kialszik minden fény (x)

Punkromantika az Újszínházban - Fenegyerekek a vasfüggöny mögött (x)

Ébredés a kómából (x)

Az anyatejes táplálás is hozzájárulhat a kisgyermekkorban kialakuló tejfehérje-allergia megelőzéséhez (x)

Minek örülünk a legjobban? (x)

beauty and style

Csökkenti a gyulladást és a hegesedést is megakadályozza: ez a cink szerepe a bőrápolásban »

Ezek a szezon legszebb piros rúzsai: mattól a fényesig »

Katie Holmes striákkal is gyönyörű: a 40 éves színésznő nagyon jó formában van »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A cikket az Eurovit Oliva-D támogatta.

Az őszi és téli időszakban a napsütéses órák csökkenésével párhuzamosan egyre fontosabbá válik a D-vitamin bevitele az immunrendszer támogatása érdekében.

A rövidebb napok és a borongósabb időjárás például egyre kevésbé biztosítja az emberi szervezet számára szükséges D-vitamint, amelynek termelődését a napfény segíti elő.

Vitaminok az őszi időszakra

Az Országos Meteorológiai Szolgálat jelentése szerint a napsütéses órák száma az átlagos júliusi 280,7 óra helyett novemberre 76,9, decemberre pedig 50,8 órára esik, tehát nagyjából az ötödére csökken. Mivel a napsütés elengedhetetlen a D-vitamin képződéséhez, szükség lehet a vitaminbevitel kiegészítésére. 

Bár vitaminnak nevezik, valójában egyfajta hormonként tartják számon a D-vitamint, amelyet napfény hatására bizonyos mennyiségben a szervezet is elő tud állítani. Az egyre kevesebb elérhető napsütéssel azonban csökken a D-vitamin természetes képződésének lehetősége.

Elégséges D-vitamin-bevitel

Pedig a D-vitamin támogatja az immunrendszer működését, hozzájárul a kalcium és a foszfor normál felszívódásához, így a csontozat és a fogak, valamint az egészséges izomfunkció megőrzéséhez, a vér normál kalciumszintjének fenntartásához, továbbá szerepet játszik a sejtosztódásban is.

Ismerje meg az Eurovit Oliva-D Forte-t!

Magas D-vitamin tartalma támogatja az egészséges immunrendszert a téli, napfényhiányos hónapokban is. A D-vitamin zsírban oldódó vitamin. Az Eurovit Oliva-D Forte kapszula LAHB (Lipid Alapú Hatóanyag Bevitel) rendszere extra szűz olívaolajat tartalmaz, melyben a D-vitamin eleve oldott, a szervezet számára hasznosítható formában található.

Promóció

Élelmiszerekben nagy mennyiségben a tőkehalmájolajban és a vadvízi lazacban található meg. A kapszula formában bevitt tápanyagnál arra kell figyelni, hogy zsírban oldódó vitaminról van szó, ezért érdemes evés közben bevenni, vagy eleve olajat tartalmazó, lágy kapszulát is lehet választani.

C-vitamin és rutin

Az egyre szűkülő gyümölcs- és zöldségkínálat miatt tudatosabban kell törekedni a C-vitamin bevitelére is. A D-vitamin mellett a másik fontos immunerősítő hatású tápanyag ez, amely a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban is szerepet játszik, ráadásul hozzájárul a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez. 

Az őszi gyümölcsök mellett többek között a citrusfélék, a paprika, a savanyú káposzta, a homoktövis és a csipkebogyó is remek vitaminforrás. Tabletta formájában is szedhető, ám érdemes arra is figyelni, hogy a felszívódásához szükséges rutin a természetes forrásokban található meg inkább.

A napi ajánlott mennyiség máig vitatott a táplálkozástudósok körében, a hivatalosan ajánlott 80 milligramm segít megelőzni a hiányállapotokat, ám az immunrendszer támogatásához ennek többszöröse is szükséges lehet.

További vitaminok az őszre

Az őszi időszakban ugyancsak fontos lehet az A- és a B-vitaminok bevitele. Előbbi a sötétség, illetve a mesterséges fényforrások időszakában is hozzájárul a normál látás fenntartásához. Mivel a természetes források egy része, így a sárgadinnye, a barack vagy a spenót már kevésbé elérhetők, tabletta formájában is kiegészíthető a vitaminszükséglet. A napi ajánlott beviteli mennyiség 800 mikrogramm felnőtteknek.

A B-vitamin-szükségletet ugyancsak fedezni kell az őszi-téli időszakban az immunrendszer és az idegrendszer támogatása végett. A napi ajánlott mennyiség B1-vitaminból 1,1 milligramm, B2-ből 1,4 milligramm, B3-ból 16 milligramm, B5-ből 6 milligramm, B6-ból 1,4 milligramm, B7-ből 50 mikrogramm, B9-ből 200 mikrogramm, B12-ből 2,5 mikrogramm. A B-vitaminok természetes formában a húsokban, a májban találhatók meg leginkább, növényi források közül pedig nagyon fontos a búzakorpa, a gabonapelyhek, az olajos magvak és a csírák.

Gyulladáscsökkentő étrend

A testszintű gyulladás felerősödéséhez hozzájárul a túlsúly, a mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozás is. A tudatos étkezéssel viszont csökkenthetők az ebből fakadó panaszok.

Ezt is szeretjük