Mennyi vizet kell inni egy nap? Az agynak különösen fontos, hogy eleget vigyél be
A napi megfelelő mennyiségű vízfogyasztás kulcsfontosságú a szervek számára.

vízfogyasztás nyitó
Ez is érdekelhet

Túl nagy a mobilos választék? Szűkítsd le a kört a Huawei P40 családra! (x)

Szakértelem és újító szemlélet az Ilcsinél (x)

„Egy gyerek voltam” – vallott Szilágyi Áron (x)

Dobd fel a hétköznapi menüt, készíts citrusos-csípős tengeri sügért! (x)

beauty and style

Romantikus és egyedi esküvői boltívek: el se akartok majd alóla mozdulni »

Hajápolók pára ellen: búcsút mondhatsz az oroszlánsörénynek »

Keringést serkentő japán asahi masszázs: megfiatalítja és ragyogóvá teszi a bőrt »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A víz nélkülözhetetlen az élethez. Az emberi test egyik legfontosabb alkotóeleme, számos funkcióval rendelkezik.

Idetartozik többek között a testhőmérséklet és a vérnyomás szabályzása, tápanyagok és vegyületek vérben történő szállítása, salakanyagok ürítése, az emésztőrendszer, az agy, az ízületek működésének támogatása, a bőr megfelelő állapotának biztosítása - derült ki az MDOSZ legfrissebb közleményéből.

Az életet adó víz

Egy 2010-es kutatás szerint a felnőtt férfiak testtömegének körülbelül 60%-a folyadék, a nőknél ez 50–55%, míg újszülöttek esetében legfeljebb 75%. A szervezet működése akkor kiegyensúlyozott, ha a folyadékfelvétel és a termelődő, valamint az onnan eltávozó víz mennyisége egyensúlyban van.

vízfogyasztás 1
Fotó: Andersen Ross Photography Inc / Getty Images Hungary

Már 1-2%-os folyadékvesztés esetén is csökken mind a fizikai, mind a szellemi teljesítőképesség, megjelennek az első tünetek: fejfájás, koncentrálóképesség csökkenése, fáradtság, szomjúság. A 10% feletti folyadékvesztés akár halálos is lehet. A folyadék leadása vizelettel, széklettel, izzadással és légzéssel történik, amelyet folyamatosan pótolnunk kell. A napi folyadékszükséglet 70-80%-át az italok, 20-30%-át nagy folyadéktartalmú ételek biztosítják.

Az agy működése

Ideális folyadékbevitel esetén az agysejteknek jobb az ellátása friss, oxigéndús vérrel, és így az agy megfelelően tud működni. Enyhe kiszáradás csökkenti a koncentrációs képességet. 2%-nál nagyobb veszteség befolyásolhatja az agy feldolgozási képességeit, és ronthatja a rövid távú memóriát.

Az emésztés

A megfelelő hidratáció fontos szerepet játszik az élelmiszerek emésztésében és a tápanyagok emésztőrendszerből történő felszívódásában. Víz szükséges az emésztőenzimek megfelelő termelődéséhez is. Az elégtelen hidratáció rontja az emésztőrendszer működését, puffadáshoz, székrekedéshez vezet.

A szív működése

A vízháztartás egyensúlyának megtartása elengedhetetlen ahhoz, hogy a vérnyomást egészséges tartományban tartsuk. A kiszáradás csökkenti a szív teljesítményét, ami a pulzusszám növekedéséhez és a vérnyomás csökkenéséhez vezethet. A keringési rendszer folyamatos oxigénellátást biztosít az agy, az izmok és az összes többi szövet számára.

vízfogyasztás 2
Fotó: kickimages / Getty Images Hungary

A vesék működése

A kellő folyadékbevitel elengedhetetlen a vesék megfelelő működéséhez, a káros anyagok kiválasztásához és eltávolításához, ezenkívül a vesekőbetegség megelőzésében is fontos szerepe van.

Izmok és ízületek

Az izmok 70-75%-a víz. Az ízületek „kenőanyagaként” is szolgál a víz, az ízületi folyadék révén.

Ajánlott folyadékbevitel

Az általános folyadékbeviteli ajánlásokat korcsoportokra és nemre lebontva adják meg. A pontos folyadékszükségletet azonban egyénenként kell meghatározni, hiszen rengeteg plusz tényező függvénye, mint például a testtömeg, egészségi állapot, környezeti feltételek, fizikai aktivitás. 

Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság, röviden EFSA ajánlása alapján mérsékelt aktivitás és külső hőmérséklet mellett a felnőtt nők folyadékszükséglete 2 liter/nap, a felnőtt férfiaké pedig 2,5 liter/nap. Ez a mennyiség magában foglalja az összes italból és ételből bevitt vízmennyiséget. Az EFSA külön ajánlást tesz életkoronként a gyermekek, serdülők esetében, illetve terhes és szoptató nők számára. A terhesség ideje alatt naponta extra 300 ml-t, szoptatás esetén plusz 700 ml-t javasolnak.

A cikk az ajánló után folytatódik

A felnőtteknek napi nyolc pohár, egyenként 2-2,5 dl, folyadék elfogyasztása javasolt. A 6-17 éveseknek szintén nyolc pohárban határozza meg az ajánlott mennyiséget, de a pohár mérete 1,5-3 dl. 

A nyolcpohárnyi folyadékból legalább ötpohárnyinak ivóvíznek kell lennie, ez alkalmas leginkább a folyadék nagyobb mennyiségű pótlására, hiszen energiamentes, könnyen hozzáférhető, és legjobban oltja a szomjat. A folyadékbevitel növelhető a víz ízesítésével, például citromlével, mentalevéllel, citromfűvel, de cukor, méz nélkül natúr gyümölcstea is készíthető. Gyümölcs- és zöldséglevek, cukortartalmú teák, üdítőitalok, turmixok, tejes italok csak a folyadékbevitel színesítésére, alkalmanként, kis mennyiségben fogyaszthatóak.

folyadékfogyasztás 2
Fotó: Jose Luis Pelaez Inc / Getty Images Hungary

Edzés során, lázas állapotban, hányás, hasmenés esetén, illetve nagy melegben növekszik a folyadékszükséglet, ilyen esetekben különösen oda kell figyelni a nagyobb mennyiségű folyadékfogyasztásra, illetve az ásványi anyagok pótlására is. Emellett érdemes külön figyelni a csecsemők, gyermekek és idősek megfelelő ivására is, akik hajlamosabbak a kiszáradásra.

Ásványvízzel mosott arcot egy hétig - Képeken mutatjuk, mi történt

Sokan viszont úgy gondolják, hogy jobb, ha nem csapvízzel, hanem ásványvízzel öblíted le az arcodat, mivel ebben kevesebb a káros anyag, és jóval több olyan összetevője van, ami segíti a bőr rugalmasságának megőrzését.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük