Mit lehet tenni a koronavírus-szorongás ellen? 5 dolog, amit tudatosíts magadban
A koronavírus és a pánikkeltő rémhírek miatt érzett szorongás ellen is lehet tenni.

koronavirus-felelem-szorongas-panik
Ez is érdekelhet

Aranytojást tojó tyúk - bemutatjuk a LUSH 2020-as húsvéti kollekcióját (x)

Tiszta lakás, ragyogó jókedv (x)

Nátha, megfázás, influenza, vagy a „legrosszabb“…. (x)

Törzshajlítás 1440-szer? Naponta?! (x)

Kert és erkély: a Te otthonod (x)

beauty and style

Stílusos és kényelmes pulcsik az otthon töltött napokra: online is beszerezheted őket »

Eltünteti a sötét karikákat és élénkebbé teszi a bőrt: házi maszk karikás szemekre 2 hozzávalóból »

Megnőtt a frufrud, de a fodrász kizárva? Így igazítsd meg otthon, egyszerűen »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A koronavírusról terjedő hírek, az egyre növekvő számú fertőzéses eset és a szigorodó központi intézkedések miatt a feszültség is fokozódik az emberben, a szorongás és a pánik könnyen teret nyer. Most azonban józan hozzáállásra van szükség.

Miután a vírus Európában, majd Magyarországon is megjelent, hetek alatt bizonytalanságba sodorta a megszokott világunkat. A kialakult helyzet rendkívül megterheli a mentális egészséget. Szinte nap mint nap hallani olyan esetekről, amikor az emberek egymással versenyeznek a boltok áruiért, nő a feszültség az otthon maradók és a szabályra fittyet hányók között, és gombóc nő a torokban, ha megtudja az ember, hogy a közelében is diagnosztizáltak egy fertőzöttet. Ezért fontos tudatosítani néhány dolgot magadban.

Szűrd meg a híreket!

A WHO szerint a szorongásra hajlamosaknak az első és legfontosabb lépés a mentális kiegyensúlyozottság érdekében, hogy tartsák kézben a hírfogyasztásukat: szükség esetén korlátozd a koronavírussal kapcsolatos hírek olvasását, ha másképp nem megy, egy időre kövesd ki a közösségi oldalakon is a pánikot keltő hírforrásokat vagy a rémhíreket terjesztő ismerősöket!

Jelölj ki egy időpontot arra, amikor utánaolvashatsz az aktualitásoknak, és ne lépd túl ezt feleslegesen a további böngészéssel. Az információkat kezeld kritikusan, figyelj arra, hogy csak megbízható forrásból származó híreket olvass!

Most a legfontosabb, hogy pánik nélkül, de vedd komolyan az intézkedéseket, hiszen te magad teheted a legtöbbet a jó forgatókönyvért!

A cikk az ajánló után folytatódik

Maradj kapcsolatban a szeretteiddel!

Az elszigeteltség rontja a szorongásra hajlamosak mentális állapotát, ezért különösen fontos kapcsolatban maradni a családtagokkal, barátokkal. Bár a személyes találkozókról egy darabig nagyon fontos lemondani, hogy a járvány terjedését lelassíthassuk, e-mailben, Messengeren, telefonon, Skype-on akár napi szinten érdemes felkeresni az ismerősöket.

Eleinte még fel sem tűnhetnek a lemondások, később egyre nagyobb lelki teherré fog válni az egyedüllét, különösen azok számára, akik a közösségben érzik magukat igazán jól.

Ne félj, és ne keresd magadon kényszeresen a tüneteket!

A COVID-19 fertőzése a legtöbbeken enyhe tünetekkel jelentkezik, sőt, akadnak olyanok is, akiknél a betegség tünetmentesen lezajlik - így nagyon valószínű, hogy az egészséges emberek többségén úgy fog átmenni a vírus, mint egy erős influenza. Ráadásul felesleges is egy-egy bolti látogatás másnapján a tüneteket keresni magadon, hiszen a vírus lappangási ideje minimum 5, esetenként akár 11 nap is lehet, ezért is tart 14 napig a házi karantén például annak, aki fertőzött személlyel érintkezhetett.

A legfontosabb, hogy tegyél meg minden tőled telhetőt a saját és a közösség érdekében: figyelj a higiéniára, érintkezz a lehetőségeidhez mérten minél kevesebb emberrel, és tartsd meg az 1-2 méter távolságot. Ha teheted, maradj otthon!

Nagyon valószínű a szakértők szerint, hogy előbb-utóbb sokakat elér majd a betegség, az önkéntes karantént tehát nem csak a fertőződéstől való félelem miatt szükséges betartania annak, akinek lehetősége van rá. Sokkal inkább azért, mert az ember tünet nélkül is vírushordozó lehet, így továbbadhatja azt a veszélyeztetett csoportok, vagy a velük közvetlenül érintkezők számára.

Ha mindenki fegyelmezetten viselkedik, és csak a feltétlenül szükséges teendők erejéig hagyja el a lakást, a vírus terjedése bizonyítottan lassítható, így és az egészségügyi rendszerre nehezedő teher is csökkenni fog.

Találd fel magad!

Egész álló nap a lakásban lenni nehéz, ezért a rutinná váló tevékenységek mellett találj valamit, amitől a napod változatosabb lehet! Töltsd hasznosan az idődet: dolgozz azon tervek listáján, amelyekbe belekezdhetsz a veszélyhelyzet elmúlta után, nézd meg azokat a filmeket, vagy olvasd el azokat a könyveket, amiket mindig csak halogattál időhiányra hivatkozva!

Még jobban teszed, ha tanulásba kezdesz: online temérdek lehetőséged van, és a járvány végére már fontos tudásanyagot sajátíthatsz el, új készségeket vehetsz magadra, ami segíthet akár egy vállalkozás elindításában, a meglevő talpra állításában vagy a munkahelyváltásban is. Bár az esetlegesen kieső jövedelem mindenkit nehézségek elé állít, próbáld meg a helyzetet lehetőségként, és ne tragédiaként felfogni!

Ha a kulturális lehetőségek hiányoznak, kutasd fel az online lehetőségeket, az internetnek köszönhetően ma már számos lehetőség van erre. Élő közvetítések a koronavírus idején címmel elindult egy Facebook-csoport, amely összegyűjti az élőben követhető eseményeket, elindult egy karanténszínház, de például több borász is tart már borkóstolókat az interneten keresztül. Ha pedig a mozgás hiányzik, az interneten arra is találsz lehetőségeket: jógázz, tornázz akár élőben vezetett órákon, ezt a négy fal között is megteheted!

Kérj segítséget!

Amennyiben minden próbálkozás hiábavaló, vagy az ember életébe begyűrűzik a pánik, feltétlenül érdemes segítséget kérni. Az időseknek, krónikus betegeknek a napi teendők, így a csekkbefizetés vagy a bevásárlás elvégzéséhez a fiatalabb családtagok mellett segítséget nyújtanak a helyi önkormányzatok szociális szolgálatai is, érdemes erről tájékozódnia minden érintettnek.

Az online pszichológiai tanácsadás fontos lelki támaszt nyújthat magány esetén, ebből többet is találni az interneten. Ha pedig valakiben olyan kérdés merül fel, amire nem találja a megbízható választ, a Nemzeti Népegészségügyi Központ ingyenesen hívható zöldszámait érdemes keresni. Ezt ugyanis direkt a koronavírus-járvány során felmerülő kérdések szakszerű megválaszolására hozták létre. A következő számokat a hét minden napján, 24 órában lehet hívni mobil- és vezetékes telefonról is: 06-80-277-455 vagy 06-80-277-456.

Teendők a tünetek fellépése esetén

Ha felmerül a koronavírus gyanúja, a közösség érdekében tilos a házi orvost személyesen felkeresni. Mutatjuk, pontosan mi a teendő ilyenkor.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük