Az álmatlanság melyik típusa érint téged? A kutatók szerint ettől függ, hogyan mulaszthatod el
Az álmatlanság kezelése, illetve kezeletlenül hagyása az egész életminőségre kihat.

inszomnia
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az álmatlanság olyan gyakori tünet, amely nem csak nappali fáradtsághoz, de akár fizikai betegségekhez és depresszióhoz is vezethet. Éppen ezért foglalkozott a jelenséggel egy holland kutatás is, amely az inszomnia öt típusát különböztette meg.

A típusokról és a kezelés jelentőségéről dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ neurológus főorvosa, szomnológus beszélt. 

Elaludni és átaludni is nehéz lehet

A Netherlands Institute for Neuroscience kutatói több ezer önkéntes adatait elemezve arra a következtetésre jutottak, hogy az inszomnia nem egyetlen alvászavar, inkább öt hasonló, de jól elkülöníthető probléma. A differenciálás szerint az öt altípust a különböző személyiségjegyek, a depresszió kockázata, az agyi aktivitás és a kezelésre adott válasz szerint lehet elkülöníteni egymástól. A szakemberek abban látják a tipizálás jelentőségét, hogy a jövőben így a kezelés is személyre szabottabb lehet.

GettyImages-184296507

Az álmatlanság az egyik leggyakoribb probléma, amivel az emberek orvoshoz fordulnak. Leginkább az elégtelen és rossz minőségű alvást, az elalvási nehézséget és a gyakori megébredést nevezik meg tünetként. Az inszomnia miatt gyakori a distressz érzése, a szorongás, az ingerlékenység és a nappali teljesítmény csökkenése is.

Teljesen érthető, ha kialvatlanul a fókuszálás, a koncentráció és a memória is zavart szenved. Az érdekes az, hogy az inszomniára jelenleg használatos módszerek némelyeknél beválnak, míg másoknál kevésbé. Ez a megfigyelés sarkallta arra a holland kutatókat, hogy alcsoportokat különböztessenek meg az inszomnián belül, a már létező akut - néhány napig vagy hétig tartó -, a krónikus - hónapokig vagy tovább tartó - felosztáson kívül.   

Az inszomnia 5 típusa

A szakértők 4322 alvásproblémákkal küzdő önkéntes kitöltött kérdőívét elemezték, amellyel azokat a személyiségjegyeket mérték fel, amelyeket a tudósok az agyműködésben és az agyszerkezetben mutatkozó különbségekkel hoztak összefüggésbe.

A cikk az ajánló után folytatódik

A válaszok alapján az inszomnia öt típusát különböztették meg, és ezt az eredményt erősítették meg az öt évvel későbbi utánkövetésben is:

1. típus: Erősen szorongó - ebbe a csoportba azok tartoztak, akik magas pontszámot értek el a szorongásra, feszültségre, levertségre utaló személyiségjegyeknél.

2. típus: Mérsékelten szorongó, de jutalomra érzékeny - ehhez a csoporthoz sorolták azokat, akik fogékonyak tudtak maradni az örömteli érzelmekre.

3. típus: Mérsékelten szorongó és jutalomra érzéketlen - ez a típus nem igazán reagált az örömteli érzelmekre.

4. típus: Enyhén szorongó, magas reakciókészségű - ennél a csoportnál az inszomnia tüneteit erősen befolyásolta a környezet és az életesemények.

5. típus: Enyhén szorongó, alacsony reakciókészségű - ezen típus tüneteire nem hatottak a külső körülmények és életesemények.

A kutatók azt is megállapították, hogy az öt inszomniatípus különbözött a gyógyszeres kezelésre és a kognitív viselkedésterápiára adott válaszuk tekintetében is. Ezenkívül a depresszió kialakulásának kockázata is erősen eltért az egyes típusoknál.

GettyImages-1313539387

Az álmatlanság okát kell kideríteni

 - Bármilyen alvászavarról, vagy alváshoz kapcsolódó problémáról van szó, elsősorban ki kell deríteni, milyen okok vannak a háttérben. Az orvosi kivizsgálás során fény derülhet olyan alvásbetegségre vagy egyéb belgyógyászati, pszichiátriai, fül-orr-gégészeti, kardiológiai, pulmonológiai, urológiai eltérésekre, melyek kezelésével az álmatlanság is megszüntethető - hangsúlyozza dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ neurológus főorvosa, szomnológus.

- Az álmatlanságot kiváltó okok felderítése után a kezelőorvos feladata annak meghatározása, hogy a kezelés a továbbiakban gyógyszeres vagy pszichoterápiás módszerek segítségével, esetleg a kettő kombinációjával történjen. 

Gyorsan elalszol, és nyugodtan pihensz: 8 villámgyors és egyszerű nyújtó gyakorlat

Az óvatos nyújtó gyakorlatok segíthetik a zavartalan éjszakai pihenést, csak néhány percet kell rászánnod az elvégzésükre esténként.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük