4-szer annyi C-vitamin van benne, mint a narancsban: a húsos som az erdőink értékes kincse
A húsos som erősíti az immunrendszert, védi a sejteket, és nagyon finom csemege.

húsos som
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az őszi időszakra készülve egyre fontosabb céllá válik az immunrendszer megerősítése, amelyben nélkülözhetetlen szerepet kap az egészséges életmód, a tudatos étkezés és a rendszeres mozgás, valamint a stressz kerülése. A zöldségek és a gyümölcsök kimagasló vitamintartalmuk révén segítik a szervezetet.

A nyár végi és őszi erdők telis-tele vannak értékes, begyűjthető alapanyaggal, melyek csak úgy bővelkednek a hasznos tápanyagokban, antioxidánsokban. A gyógynövények virágain, levelein és gyökerein túl a bogyós gyümölcsök is bátran begyűjthetők - természetesen a természetvédelmi területeken kívül, és fejenként 2 kilogrammos határig.

Húsos som, a remek C-vitamin-forrás

A húsos som aranyló bogyótermései a nyár végén, ősz elején érnek be, terített asztalt kínálva a madaraknak. Érdemes ilyenkor egy keveset begyűjteni belőle, mivel tápanyagtartalma jelentős, különösen antioxidáns hatású C-vitaminban és polifenolokban, antociánban bővelkedik, de pektint is tartalmaz.

Míg a narancs 100 grammja nagyjából 50 milligramm C-vitamint tartalmaz, addig a somban nagyjából 200 milligrammot mutattak ki a kutatások, ezzel jócskán felülmúl más gyümölcsöket, például a kivit vagy az epret is. A som hatóanyagai védik a sejteket az oxidatív stressztől, óvják az ereket, erősítik a szervezet védekezőképességét, csökkentik a gyulladásokat.

Védi a szívet, szépíti a bőrt

A C-vitamin mellett számos mikrotápanyagot tartalmaz, így megtalálható benne a réz, a cink és a mangán is, melyek ugyancsak jó immunerősítők, és hozzájárulnak a bőr szépségéhez. Káliumtartalma révén a szívre és a vérnyomásra is jó hatást gyakorol, míg a benne levő kalcium a csontok és fogak épségét is óvja. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A fanyar, kissé édeskés bogyó rég elterjedt hazánk területén, az elmúlt időben mégis háttérbe szorították a drágább, egzotikus bogyók, mint az acerola, a gojibogyó vagy a vörös áfonya, holott legalább olyan értékes szuperételnek számíthatna.

A som számos módon felhasználható, a nyers fogyasztás mellett aszalványként vagy szárítva téli csemege lehet belőle, de akár befőttként, lekvárként is tartósítható, természetesen a főzés a C-vitamin-tartalmat jelentősen lecsökkenti. 

Fagyasztva jóval hatékonyabban megőrizhetők értékes tápanyagai. Szószként akár az áfonyát is kiválthatja vadhúsok, barna mártás kísérőjeként. A somból a kapribogyóra emlékeztető savanyúság is készülhet, ecetes lében eltéve a korán leszedett gyümölcsök is veszítenek erős karakterükből, csak egy kellemes fanyarság marad meg.

Az értékes csalán

A csalán nem egyszerű gyom, tele van gyógyhatású vegyülettel, és sokoldalúan felhasználható.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük