Nagyon egészséges a kertek kiirthatatlan gyomnövénye: a porcsin 6 jótékony hatása a szervezetre
A porcsin az egyik legjobb növényi omega-3 zsírsavforrás, többek között a szív- és érrendszer egészségének megőrzésében segít.

porcsin
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Valószínűleg mindenki találkozott már a kövér porcsinnal, vörösesbarna száraival, húsos levélkéivel a járdák szélén és a kertekben is megjelenik, ráadásul olykor nem kis bosszúságot okozva, mert gyorsan terjed, és nehezen kiirtható, így aztán sokan gyomnövényként tekintenek rá.

A hazánkban is igen gyakori, kúszó szárú növényt a népi gyógyászatban már régóta használják, állítólag már az indiánok is főzeléket készítettek belőle, de nyersen is fogyasztható. Gyógyhatásai miatt mindenképp érdemes lehet felfedezni konyhai felhasználásra ahelyett, hogy az ember a kertben hadakozna vele.

Miért olyan egészséges a porcsin?

A kövér porcsin (Portulaca oleracea) a porcsinfélék családjába tartozó, Ázsiában őshonos, pozsgás levelű, kúszó szárú növény. Tojásdad alakú levelei sötétzöldek, apró sárga virágokat is növeszt. Íze savanykás, enyhén sós ízű. Kertekben, járdák mentén gyakori vendég, de mostoha körülmények között, például tápanyaghiányos földben is megmarad. A porcsinfélékhez tartozik a népszerű, bájos dísznövény, a porcsinrózsa, közkeletű nevén kukacvirág vagy kukacka is, ami nem ehető, így nem keverendő össze a kövér porcsinnal!

A porcsin körülbelül 93 százaléka víz, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, kalóriaszegény csemege. Bármennyire is furcsa, a jelentéktelennek tűnő kis növény omega-3 zsírsavakban kifejezetten gazdag, ezeknek a fontos anyagoknak az egyik legjobb növényi forrása. Az omega-3 zsírsavnak több formája is van, az egyik az úgynevezett EPA (eikozapentaénsav), ami leginkább állati eredetű táplálékokban, halakban fordul elő, míg az ALA (alfa-linolénsav) a zöld növényekben is megtalálható. A kövér porcsin mindkettőt tartalmazza, és míg az alfa-linolénsavval kapcsolatban általában a spenót merül fel, legalább ötször több van belőle a porcsinban. Így a növény különösen hasznos a szív- és érrendszer épségének megőrzésében, az artériák egészségének megóvásában, a különböző szívbetegségek kivédésében. Egy kutatás részeként azoknál a túlsúllyal élő tinédzsereknél, akik kapszula formájában porított porcsinmagot kaptak, csökkent a káros LDL-koleszterin szintje.

A cikk az ajánló után folytatódik

A szívbetegségek prevenciójában kálium- és magnéziumtartalma révén is segíthet. A magnézium a szervezet számos folyamatában fontos szerephez jut, alacsony szintjét összefüggésbe hozták a 2-es típusú cukorbetegséggel, így azt feltételezik, hogy ez az ásványi anyag is szerephez juthat a diabétesz megelőzésében. Továbbá a csontok egészségéhez is elengedhetetlen, akárcsak a kalcium, ami szintén megtalálható a növényben.

A porcsin antioxidáns hatású vegyületekben is bővelkedik, C- és E-vitamint is tartalmaz, valamint béta-karotint, ami az A-vitamin előanyaga. Az antioxidánsok a szabad gyökök sejtroncsoló, sejtöregítő hatásai elleni védelemben vesznek részt. A szabad gyökök sok kórkép kialakulásában játszanak szerepet, többek között a daganatos elváltozásokban is, egyebek mellett ezért fontos minél több zöldséget fogyasztani az étkezések során. A C-vitamin az immunrendszer támogatásához fontos, a béta-karotin pedig az A-vitamin legjobb forrásaként a jó látáshoz nélkülözhetetlen.  

A kövér porcsin felhasználható salátaként nyersen, szendvicsbe is tehető, de zöldséglevesben és főzelékként is megállja a helyét. Arra azért figyelni kell, hogy oxaláttartalma a spenóthoz hasonlóan magas, így ilyen típusú vesekő esetén mértékkel fogyasztandó.

Gyógyító gyomnövények

A gyomnövények egy része értékes tápanyagokkal bír, ezért nem biztos, hogy érdemes kiirtani mindet a kertből.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük