Minden 5. gyereket érint hazánkban: egy új kutatás nagyon súlyos dologra mutatott rá
Vajon a te gyerekeidnél is megfigyelhető a jelenség?

Ez is érdekelhet

Ki ne szeretné előre látni a jövőt? (x)

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Borozzunk együtt: legyél trendszetter, válaszolj, nyerj! (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Bonyodalom a Hotel Numerában. (x)

beauty and style

Annyira megváltozott Bella Hadid, hogy sokan nem hiszik el, hogy nem plasztikáztatott »

A pulóver még soha nem volt ennyire nőies: már nem a farmer a legjobb barátja »

Amiért a tej nem jó a bőrnek: tudományosan is igazolva »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A gyerekek maguktól nem veszik észre, hogy nyugtalanságuk, fáradtságuk valódi oka a szomjúság is lehet. A kiszáradás azonban komolyabb problémát jelent, mint gondolnád. Egy vizsgálat a közelmúltban ezzel a témakörrel foglalkozott, és megdöbbentő eredményre jutottak a kutatók.

Kiss-Tóth Bernadett, a Nestlé dietetikusa számolt be a kutatás eredményéről. Arra jutottak, hogy a vizsgált 4-10 éves korcsoport minden ötödik tagja dehidratált. A kiszáradással diagnosztizált gyerekek folyadékbevitele az előírt napi minimum mennyiségének 70%-át sem éri el, ami már egy kritikusan alacsony szintnek számít.

- A dehidratáltság rövid és hosszú távon is kedvezőtlen hatásokhoz vezethet - mondta Kiss-Tóth Bernadett. - Már 1-2%-os dehidratáció rövid távon koncentráció- és memóriazavarhoz vezethet. Ezek a készségek azonban nagyon fontos a gyerekek tanulásához, szellemi teljesítőképességéhez és fizikai állóképességéhez. Csak hogy érthető legyen, mit is jelent ez az 1-2%: amikor valaki azt érzi, hogy száraz a szája, vagyis a szomjúságérzet figyelmeztető jelleggel jelentkezik, akkor a szervezet már 2-3%-os vízveszteséggel üzemel.

Mennyi a napi optimális folyadékmennyiség?

Átlagosan másfél-két liter folyadékot kellene fogyasztania a gyerekeknek. Ebben a mennyiségben már benne van a nagy víztartalmú élelmiszerek fogyasztása - vagyis például a levesek, lédús gyümölcsök is -, amihez nyolc pohár folyadéknak, lehetőleg jó minőségű ásványvíznek kellene társulnia.

Ez az érték egyénre bontva függ az életkortól és a testsúlytól, de ugyanígy függ a külső hőmérséklettől, attól, hogy mennyit mozognak.

Igyon eleget a család!

A megfelelő hidratáltság a kiegyensúlyozott életmód része, ami a család minden tagjának elengedhetetlen. A gyerekek szokásaira a legnagyobb hatással a szülők vannak, így ha mindig odafigyelsz arra, hogy mit és mennyit isztok, azzal a kicsikért is sokat tehetsz. Hogy hogyan? Ötletekért, tippekért kattints ide!

A gyerekek megfelelő hidratáltságára a szülőknek vagy az óvónőknek, tanítónőknek kell odafigyelni, mert a kicsik a szomjúságérzetre ösztönösen javarészt még nem figyelnek fel. A rendszeres vízivásra ugyanúgy meg kell őket tanítani, mint mondjuk a cipőfűző megkötésére.

Honnan veheted észre, ha a gyerek nem iszik eleget?

Az ovis- és iskoláskorú gyerekek mellett nem tudsz szülőként mindig ott lenni, de vannak jelek, amiből észreveheted, hogy a kicsi bizony nem iszik kellő mennyiségű folyadékot napközben, és vannak olyan trükkök, amivel fokozhatod az elfogyasztott folyadékmennyiségét.

Miből veheted észre, hogy nem iszik eleget?

  • Fáradékony.
  • Ingerültebben reagál konfliktusokra, mint általában.
  • Rosszabb jegyeket hoz haza, mint szokott.
  • Kevésbé tud koncentrálni.
  • Szórakozott, rendszeresen elkalandozik a figyelme.
  • Panaszkodik, hogy tesiórán nem tud úgy teljesíteni, mint más.

Mit tehetsz, hogy eleget igyon a kicsi?

  • Reggelinél és vacsoránál gondoskodj róla, hogy igyon sok folyadékot.
  • A napi csomagjának mindig legyen része egy palack víz, amiből rendszeresen kortyolgathat.
  • A vízhez szoktasd hozzá a gyereket, ne a cukros üdítőkhöz, gyümölcslevekhez, egyrészt, mert ez az, ami bárhol a rendelkezésére áll, másrészt pedig azért, mert ez a legegészségesebb megoldás számára.
Ezt is szeretjük