Így ne kapj tüdőrákot a városi sportolástól! 3 szabály, amit tarts be!
Mikor, merre és hogyan fuss, ha nem akarod, hogy a mozgás többet ártson, mint amennyit használ?

Ez is érdekelhet

7 tipp kényelmes ajándékvásárláshoz - találd meg a legjobb ajánlatot! (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

beauty and style

Ha válaszolsz erre a 3 kérdésre, tudni fogod, milyen legyen az esküvői sminked »

Olcsó, házi gyanta 3 összetevőből, amitől nem lesz kiütéses az érzékeny arcbőr »

Fázós vagy? 10 megszívlelendő öltözködési trükk télre »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ősszel gyakran előfordul, hogy a nagyvárosok levegőminősége még az amúgy megszokotthoz képest is kívánnivalót hagy maga után.

Ha szívesen sportolsz odakint, valószínűleg ilyenkor megfordul a fejedben, hogy, bár az izmaiddal, ízületeiddel jót teszel, a tüdőd talán nem köszöni meg.

Városi sportolás

Mivel sportolás közben intenzívebbé válik a légcsere - gyakrabban és mélyebb levegőt veszel -, könnyebben jutnak le a tüdőbe a levegőben keringő szennyező anyagok, így nagyobb kárt okozhatnak.

A szmog hazánkban elsősorban szélcsendes, nyirkos időben alakul ki - bár létezik nyári szmog is, ez ritkábban okoz problémát. A legveszélyesebb egészségkárosító részecskék a levegőben a nitrogén-dioxid, az ózon, a króm, valamint a szállópor-részecskék. Ez utóbbiakról részletesebb olvashatsz korábbi cikkünkben.

Légzés orron át

A szálló por durva részecskéi - 10 mikron átmérőjűek - nem jutnak le a tüdőbe, ha sportolás közben orron át veszed a levegőt. Fontos tehát, hogy erre figyelj futás, illetve kerékpározás közben is. Rossz hír, hogy ezzel a módszerrel a finomabb - 2,5 mikronnál kisebb - részecskék tüdőbe kerülését nem tudod kiküszöbölni. De azért mégis tettél valamit.

Kerüld a főutakat!

Próbáld elkerülni a forgalmasabb útszakaszokat! Ez nemcsak szmogos időben érvényes, hanem általában is igaz a városi sportolásra. Ha nincs a közeledben zöld terület, fuss a mellékutcákban - a nagy forgalmú utaktól már 15 méterre csökken a szállópor koncentrációja. Bringások számára segítséget nyújthat a biciklis maszk használata.

Hajnali kezdés

Mivel a szállópor egy része az éjszaka során leülepedik, tanácsos a hajnali, reggeli órákat választani a sportolásra. Ha nem vagy koránkelő, ez elég drámaian hangozhat, de gondolj bele, hogy az őszi-téli hónapokban a jobb levegőminőség mellett még egy érv szól a napindító sportolás mellett: este már sötét van.

Ezt is szeretjük