Így ne kapj tüdőrákot a városi sportolástól! 3 szabály, amit tarts be!
Mikor, merre és hogyan fuss, ha nem akarod, hogy a mozgás többet ártson, mint amennyit használ?

Ez is érdekelhet

Családi üdülőparadicsom, ahol a kicsik és a nagyok is jól érzik magukat (x)

Hogyan hasznosul pontosan a kalcium? Ez a vitamin elengedhetetlen hozzá (x)

Sztárokkal teli luxushajó indul Szegeden: igazi álomvilágba csöppenhetsz (x)

Ez a mézes csoki újrafogalmazza a csokoládét: édesség helyett próbáld ki ezt! (x)

Megújul a városligeti Gyermeknap: új helyszínek és programok várnak (x)

Így töltsd fel a nyári energiakészleteket! (x)

Hamarosan újra DM gyermeknap a Vasúttörténeti Parkban: Ezt a bulit nem érdemes kihagyni! (x)

beauty and style

Kiütések és irritáció borotválkozás után? Megmondjuk, mit csinálsz rosszul »

8 étel, amitől makulátlanul tiszta bőröd lesz: fogyaszd őket rendszeresen »

Gyönyörű nő lett a Vágy és vezeklés egykori sztárja: Saoirse Ronan igazi ír szépség »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ősszel gyakran előfordul, hogy a nagyvárosok levegőminősége még az amúgy megszokotthoz képest is kívánnivalót hagy maga után.

Ha szívesen sportolsz odakint, valószínűleg ilyenkor megfordul a fejedben, hogy, bár az izmaiddal, ízületeiddel jót teszel, a tüdőd talán nem köszöni meg.

Városi sportolás

Mivel sportolás közben intenzívebbé válik a légcsere - gyakrabban és mélyebb levegőt veszel -, könnyebben jutnak le a tüdőbe a levegőben keringő szennyező anyagok, így nagyobb kárt okozhatnak.

A szmog hazánkban elsősorban szélcsendes, nyirkos időben alakul ki - bár létezik nyári szmog is, ez ritkábban okoz problémát. A legveszélyesebb egészségkárosító részecskék a levegőben a nitrogén-dioxid, az ózon, a króm, valamint a szállópor-részecskék. Ez utóbbiakról részletesebb olvashatsz korábbi cikkünkben.

Légzés orron át

A szálló por durva részecskéi - 10 mikron átmérőjűek - nem jutnak le a tüdőbe, ha sportolás közben orron át veszed a levegőt. Fontos tehát, hogy erre figyelj futás, illetve kerékpározás közben is. Rossz hír, hogy ezzel a módszerrel a finomabb - 2,5 mikronnál kisebb - részecskék tüdőbe kerülését nem tudod kiküszöbölni. De azért mégis tettél valamit.

Kerüld a főutakat!

Próbáld elkerülni a forgalmasabb útszakaszokat! Ez nemcsak szmogos időben érvényes, hanem általában is igaz a városi sportolásra. Ha nincs a közeledben zöld terület, fuss a mellékutcákban - a nagy forgalmú utaktól már 15 méterre csökken a szállópor koncentrációja. Bringások számára segítséget nyújthat a biciklis maszk használata.

Hajnali kezdés

Mivel a szállópor egy része az éjszaka során leülepedik, tanácsos a hajnali, reggeli órákat választani a sportolásra. Ha nem vagy koránkelő, ez elég drámaian hangozhat, de gondolj bele, hogy az őszi-téli hónapokban a jobb levegőminőség mellett még egy érv szól a napindító sportolás mellett: este már sötét van.

Ezt is szeretjük