Ebben a napszakban igyál több vizet: nem csak a szomjúság figyelmeztet a dehidratáltságra
Néhány szituációban fokozottan fontos a folyadékfogyasztás akkor is, ha nem érzi magát szomjasnak az ember.

GettyImages-1038081138
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Bár a nyári forróságban gyakrabban jut az ember eszébe a folyadékpótlás szükségessége, valójában mindennap ügyelni kell a megfelelő bevitelre, hiszen már az enyhe fokú dehidratáltság érezhető tünetekkel járhat, romlik a koncentráció, a teljesítmény, továbbá nő a húgyúti fertőzések kockázata, vagy szédülés, fejfájás lép fel.

A pontos napi folyadékszükséglet több tényezőtől is függ, a kor, az aktivitási szint és a nap folyamán folytatott tevékenység egyaránt meghatározza, átlagosan mégis nagyjából két liter javasolt minden felnőtt ember számára, a nap folyamán jól elosztva. Egyszerre pótolni veszélyes, óránként a vese körülbelül 8-10 deciliternyi folyadékot tud feldolgozni gond nélkül.

Reggel több folyadék szükséges

Akadnak olyan élethelyzetek, amikor különösen fontos a tudatos odafigyelés a folyadékfogyasztásra, hiszen a szervezet többet igényel, ám nem mindig érezhető ez szomjúság formájában. Az nem meglepő, hogy izzadás és edzés után fontos, ám azt sokan nem tudatosítják magukban, hogy az ébredés utáni, reggeli órák a legjobbak a hidratálásra. Az éjszakai passzív pihenés során a test természetes módon kissé kiszárad, de egy nagy pohár víz reggel élénkít, felpörgeti az anyagcserét, sokkal jobb koncentrációs képességet biztosít.

Épp ezért a reggeli ital mellett ebéd után, a délutáni álmosság megszüntetésében, vagy ha fokozott szellemi teljesítményre van szükség, legalább olyan hasznos lehet, mint egy plusz csésze kávé.

Betegség esetén a gyógyuláshoz

A hidratálás kulcsszerepet játszik a gyógyulásban betegség során, különösen, ha az hasmenéssel, hányással, lázzal, izzadással jár, így fokozott vízveszteséggel jár. A legjobb döntés, ha már a megbetegedés első jeleinél több folyadékot fogyaszt az ember, így a kiszáradás tünetei elkerülhetők, a legyengülés is kevésbé veszélyezteti. Az alkohol, illetve a koffeintartalmú italok ilyenkor kimondottan kerülendők, mivel tovább növelhetik a dehidratáció mértékét.

A cikk az ajánló után folytatódik

Menstruáció alatt és előtt is segít

A menstruációjuk előtt sokan kellemetlen tüneteket éreznek, ám a tudatos folyadékpótlás ilyenkor is hasznos lehet. A görcsöket, a fejfájást, a puffadást jelentősen erősíti a dehidratáltság, ráadásul egy kutatás rámutatott, hogy dysmenorrhea, azaz erősen fájdalmas menstruáció fennállásánál a gyakori vízivás rövidítette a fiatal nők ciklusait, és enyhítette fájdalmaikat.

Az első teendő fejfájás esetén

A kiszáradás első jelei közé tartozik a fejfájás, így aztán sokszor előfordul, hogy a kínzó tünet hátterében álló okot egy-két pohár víz képes megszüntetni. A meglévő panaszokat, a migrén erősségét is fokozza a vízhiány, ezért hajlam esetén kiemelten javasolt a tudatosság. 

Masszázs is dehidratálttá tesz

A masszázs előtt és után is javasolt a több vízfogyasztás. A megfelelő hidratáltság elősegíti az izmok és a bőrszövet rugalmasságát, a masszázs hatására pedig a vér-, illetve nyirokkeringés is felélénkül, a hatás fokozásáért fontos további egy-két pohár víz megivása. Ez az ízületek, a csontok egészségének megőrzéséhez is hozzájárul.

Éhség esetén is jól jön egy pohár víz

Amikor valaki indokolatlanul is éhesnek érzi magát, érdemes egy nagy pohár vízzel indítania az étkezést, mivel előfordulhat, hogy az egymáshoz hasonló triggerek megtévesztik az érzékelésért felelős hipotalamusz agyterületet. A dekoncentráltság, a fejfájás, a hányinger, a lassabb reakcióidő mindkettőt jelezheti, ám könnyen kideríthető, melyik is áll fenn: kezdj néhány deciliter vízzel, pár perc után egyértelmű lesz, hogy még mindig korog-e a gyomrod.

Étkezés előtt egyébként is javasolt a vízivás: egy vizsgálat során kiderült, azok a diétázók, akik fél órával az evésüket megelőzően megittak fél liter vizet, 12 hét után több mint 2 kilogrammal többet fogytak, mint a folyadékot nem fogyasztók.

A legfinomabb ízesített vizek

Nehezen veszed rá magad, hogy vizet igyál? Néhány ízesítő segít, ha unalmasnak találod a csapvizet.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük