Szakértők szerint ezért nem ajánlott metróval utazni
Vizsgálatok szerint az ultrafinom porrészecskék komoly veszélyt jelenthetnek az egészségre.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Bár kétségkívül a metró a leggyorsabb tömegközlekedési eszköz a nagyvárosokban, sajnos nem számít veszélytelennek.

A metróval való közlekedés káros lehet az egészségre, mivel a meleg, rosszul szellőző állomások tökéletes környezetet biztosítanak a mérgező porok felhalmozódásához - írja a Daily Mail.

A metróalagutak egészségkárosító hatásai

A Southamptoni Egyetem kutatói vizsgálataik során arra az eredményre jutottak, hogy míg a nagyobb méretű porszemcséket kiszűrik az orrszőrök, az ultrafinom porszemcsék bekerülnek a tüdőbe, eljutnak a hörgőkig, sőt, akár a léghólyagocskákig is.

Mint a kutatást vezető Matt Loxham elmondta, a léghólyagocskákon keresztül lép be a belélegzett oxigén a vérbe, vagyis ezeken át a porszemcsék mérgező vegyületei is bekerülhetnek a véráramba.

Mit tartalmaznak az ultrafinom porszemcsék?

Korábban több tanulmány jelent meg például az acélművek vagy más, fémmel dolgozó munkahelyek egészségre gyakorolt negatív hatásairól. Az ilyen helyeken a levegő magas nikkel-, réz- és vastartalma jelent veszélyt.

Ezzel szemben kevés kutatást végeztek a földalatti vasutak alagútjaiban szálló por fémkoncentrációjával kapcsolatban. A Southamptoni Egyetem kutatói vizsgálatukban most összevetették egy európai fővonali metróalagút állomásának, fatüzelésű kályháknak és egy nagyobb forgalmú közúti alagútnak a légszennyezettségét. Az eredmények azt mutatták, hogy a levegő egészségre ártalmas vas-, illetve rézkoncentrációja a metróállomás esetében volt a legmagasabb.

Máj- és vesekárosodást okozhat

Vizsgálatok szerint, ha az ultrafinom porrészecskék bekerülnek a véráramba, hosszú távon káros hatással lehetnek a szív- és érrendszerre, a májra, az agyra és a vesékre. Mint Matt Loxham hozzátette, a földalatti vasúti közlekedés a világ minden nagyvárosában igen kedvelt utazási forma, a londoni metrót például egymilliárd-kétszázmillió ember használja évente.

Fontos azonban megemlíteni, hogy egyetlen metróvonal légszennyezettségének vizsgálata nem elegendő ahhoz, hogy abból általános következtetést vonjunk le földalatti vasúti közlekedés egészségre gyakorolt hatásáról.

Ezt is szeretjük