Csökkenti a koleszterinszintet, óvja a szívet és az ereket: 8 egészséges étel paradicsomból
A nyár egyik legízletesebb finomsága nagyon jót tesz a szervezettel, ráadásul sokféleképpen el is készíthető.

paradicsom
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A nyár étkezés szempontjából már csak azért is jó, mert a piacok kínálatában és a boltok polcain megjelennek az ízletes zöldségek és gyümölcsök, amelyek ilyenkor a táplálkozás leghangsúlyosabb elemeivé lépnek elő, hiszen a hőségben nincs is jobb, mint ezeket a lédús finomságokat fogyasztani. 

A paradicsom sokak kedvence, ami változatos módokon készíthető el. A méltán népszerű mediterrán diétában is fontos szerephez jut, de a magyar konyhában is gyakori alapanyag, például a nyár egyik legkedveltebb, leggyorsabban összedobható fogásában, a lecsóban találkozhatunk vele. Amíg arról késhegyre menő viták folynak, hogy gyümölcs-e, vagy zöldség, az nem vitás, hogy roppant egészséges, az emberi szervezetre nézve számos jótékony hatással bír.

Ízletes és egészséges fogások paradicsomból

A paradicsom körülbelül 95%-a víz, a maradék szénhidrát, rost, így a hidratálásban is segíthet. 100 grammja 18 kalóriát tartalmaz. Meglepően jó forrása az immunrendszert támogató C-vitaminnak, a folsavnak és a káliumnak is, utóbbi révén a vérnyomás szabályozásában is segíthet. Többek között ezért is ér- és szívvédő hatású. Színét a likopin nevű karotinoid adja, ami legnagyobb koncentrációban a héjában található meg. Minél érettebb a paradicsom, annál több benne ez az antioxidáns hatású anyag, de a hőkezelés is növeli a mennyiségét. A likopin védi a bőrt a nap káros sugaraitól, a sejteket a szabad gyökök öregítő hatásaitól. A likopint és a karotinoidokat több kutatás is összefüggésbe hozta a rákmegelőzéssel, egy tanulmány például arra a megállapításra jutott, hogy a mellrák elleni védekezésben is segíthetnek. A likopin az LDL-koleszterin csökkentésében is hasznos lehet, és megfigyelték a paradicsom gyulladáscsökkentő képességét is. Mindezek igazán csábítóvá teszik a nyár egyik legízletesebb csemegéjét. Ha teheted, helyben termesztett paradicsomot vásárolj - már ha nem nevelsz a kertben vagy a balkonon. Hogy változatosan illeszthesd be az étrendedbe, nyolc mennyei receptet ajánlunk.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük