4 tápanyag, aminek a pótlására most különösen oda kell figyelni: nem csak a D-vitamin hiánya vezet lehangoltsághoz

A D-vitamin mellett több más anyag is felel a depressziós tünetek elkerüléséért, télen hatványozottan figyelni kell rájuk.

Depresszió elleni tápanyagok télen
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Retikül
Top olvasott cikkek

Az időjárás telente nem kifejezetten kedvez a jókedvnek, kivéve talán akkor, mikor az ember éppen síel, szánkózik vagy hógolyózik. Ám ha az idő esőt ad, havat nem, és minden szürke és kedvetlen, akkor sajnos a depresszió vagy a levertség is könnyen kopogtat.

Ennek hátterében állhat a D-vitamin hiánya is, de számos más anyag hiányállapota is okozhat enyhe depressziós tüneteket, így ezekre is érdemes figyelni. A témában dr. Angyal Géza szülész-nőgyógyász volt a ratkotunde.hu segítségére.

Télen különösen fontos tápanyagok

Folát

A folsav - vagy B9-vitamin, vagy folát, ahogyan a szervezetbe táplálékkiegészítőkkel bejuttatja az ember - egy kifejezetten fontos anyag. Jellemzően a velőcsőzáródási rendellenességek veszélyéről beszélve kerül szóba, de a folsav azért ennél lényegesen többet tesz a szervezetért. A vitamin ugyanis támogatja a sejtosztódást, és befolyással van a szerotonin, vagyis a boldogsághormon képzésére is.

Fontos megjegyezni, hogy a folsav hasznosítására sajnos az MTHFR gén mutációjával élők az étrend-kiegészítőkből jellemzően nem képesek. Ennek oka a folát maga, mely nem megfelelő formában sajnos nem képes hasznosulni az ilyen génmutáció jelenléte esetén - és ez bizony a magyar lakosság 50%-át érinti! Éppen ezért fontos (a kismamák számára különösen), hogy olyan készítményt keressen az ember, melyben Quatrefolic formában jelenik meg a folsav. Ez a negyedik generációs folsav ugyanis a génmutáció jelenlétében is kifejezetten nagy arányban képes a szervezetbe épülni, hasznosulni.

Cink

A cink jellemzően a férfiakkal összefüggésben kerül elő, hiszen a spermiumképzéshez elengedhetetlen anyag. A hölgyek esetében azonban szintén kiemelt jelentőségű, és messze nem csak azért, mert jelenléte képes enyhíteni a depresszió tüneteit. A cink a szervezetben baktérium-, vírus- és gombaellenes hatást fejt ki, többek közt segít megakadályozni a hüvelyi fertőzések kialakulását és felszállóvá válását. Ez minden hölgy esetében hasznos, kismamáknál azonban kiemelten, hiszen a felszálló hüvelyi fertőzések felelnek a vetélések mintegy 70%-áért - mondja dr. Angyal Géza.

A cikk az ajánló után folytatódik

Lehangoltság? Nyerd vissza az életkedved!

Ha tartósan lehangoltnak, fásultnak, kedvetlennek érezzük magunkat, és nem tudunk úrrá lenni rosszkedvünkön, segít az orbáncfű kivonatát tartalmazó Remotiv extra. Ez a patikában, vény nélkül kapható növényi gyógyszer javítja a hangulatot, fokozza a motivációt és csökkenti az enyhe depresszió további tüneteit.

A Remotiv extra vény nélkül kapható, orbáncfűkivonat-tartalmú gyógyszer.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Promóció

B6-vitamin

Ez egy olyan anyag, amivel gyakrabban találkozni, mégis, sokan nem is tudnak róla, hogy a B6-vitamin a neurotranszmitterek termelődésének elősegítése mellett bizony a depresszió kialakulása ellen is hatásos fegyver. A B-vitaminok azonban az étvágyat is növelik, amivel azért lehetnek gondok. Itt újra a terhességre érdemes kitérni, hiszen igen sok kismamát érint a várandósság alatti nagymértékű hízás, mely sok esetben egy életre átformálja a nők testét, önbecsülését, mivel még mozgással is nagyon nehezen lehet tőle megszabadulni. Fontos azonban kiemelni, hogy a B6-vitaminra a terhesség során végig szüksége van a szervezetnek - ez azonban nem minden B-vitamin esetében igaz. Ez azt jelenti, hogy a terhességi hízást is könnyebben kerülhetik el a nők, ha megfelelően tagolt, a trimeszterek igényeit leginkább követő terhesvitamin mellett teszik le a voksukat.

Vas

A vas a vérképzés elengedhetetlen kelléke, a hemoglobin vas hiányában nem képes a megfelelő működésre, így nemcsak a vérképzés, hanem a gázanyagcsere is sérül az anyag hiányállapotai során. Vashiány esetén a fáradtság és a depresszió is könnyen kopogtat, de pótlása nem olyan egyszerű, különösen bizonyos diéták, étkezési irányzatok esetében. A vas ugyanis állati eredetű táplálékokból sokkal jobban képes hasznosulni, vagyis hiába eszi valaki nagyobb mennyiségben a spenótot, messze nem ér el vele olyan eredményt, mint a májjal.

Ennek megfelelően a vasat igen sok élethelyzetben érdemes pótolni táplálékkiegészítővel. Azonban - mint a spenót és a máj esetében - a táplálékkiegészítőknél sem mindegy, melyiket választja az ember. A szervezetbe juttatott anyagokat át kell alakítani ahhoz, hogy hasznosíthatóak legyenek. Ez energiaigényes folyamat, de javítani lehet a hasznosulási arányon - méghozzá jelentősen -, ha eleve biológiailag aktív, szerves formában visszük be a tápanyagokat a szervezetbe. A vas esetében ez a készítményekben jellemzően a vas-citrát formát jelenti. A -citrátok és -glükonátok - melyeket érdemes keresni a táplálékkiegészítőkben - akár 80%-kal is jobban hasznosulnak, mint szervetlen kötésű társaik.

5 dolog, ami alacsony D-vitamin-szinthez vezethet, de sokan nem is tudják

A D-vitamin támogatja az immunrendszert, hozzájárul a csontok épségének megőrzéséhez, befolyásolja a vérnyomást és a hormonrendszer működését is. Hiányában nő a csontlágyulás, a cukorbetegség, a depresszió rizikója, csökken a termékenység, a szervezet kevésbé ellenálló a fertőzésekkel szemben. A D-vitamin szintjét több dolog is befolyásolhatja, egyebek mellett az életkor és a testsúly is.

5 dolog, ami alacsony D-vitamin-szinthez vezethet, de sokan nem is tudják: a testalkat is számít

A D-vitamin szintjére több dolog is hatással van, fontos odafigyelni, hogy ne alakuljon ki hiányállapot.

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük