3 alvásszakértő mondja el, mit tesz, ha nem tud elaludni: még a mobil is hasznos lehet
Mi a helyzet akkor, ha egy olyan személy nem tud elaludni, akinek a hatékony alvás a szakterülete?

GettyImages-168413257
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Időnként mindenkivel előfordul, hogy bármilyen fáradt is, mégsem jön álom a szemére.

A szakértőknek vannak tippjeik és magyarázataik az ilyen helyzetekre, de érdekes kérdés, hogy vajon ők maguk hogyan oldják meg az elalvást?

Van, amikor semmi sem használ

Az alapvető szabályokat mindenki ismeri: kerülni kell a koffeint és a nehéz ételeket lefekvés előtt, és a különféle kütyük képernyőjének kék fényét bámulni sem előnyös elalvás előtt. A kék fény ugyanis megakadályozza a melatonin hormon termelődését, amely az alvásért felelős. Fontos még a megfelelő szobahőmérséklet és az elme lecsendesítése is, de akár egy nyugtató kamillatea is segíthet álomba szenderülni. 

GettyImages-154953840

Ha azonban semmi sem használ, és már hosszú ideje csak forgolódik az ember, akkor megérett az idő a cselekvésre. A Health.com alapján három alvásszakértő mondja el, ő mit tesz, amikor nem tud aludni.

1. Felkel az ágyból, és csinál valami egészen mást

Ha fél óra múltán is csak forgolódik az ember, felesleges az ágyban maradni - legalábbis egyes szakértők szerint. 

– Ilyenkor általában felkelek, és átmegyek egy másik szobába. Felkapcsolok egy lámpát, és beleolvasok egy magazinba. A TV-t nem kapcsolom be, és nagyon igyekszem, hogy a telefonomat se nézegessem. Ha nagyon pörög az agyam, leírom a gondolataimat - állítja Ilene M. Rosen orvos.

GettyImages-965556938

Amint újra elálmosodik, visszamegy a hálószobába, és ismét megpróbálkozik az alvással.

2. Nem erőlteti az elalvást

Talán meglepőnek hangozhat, de Jennifer L. Martin, a Kaliforniai Egyetem professzora szerint a cél nem feltétlen az elalvás, hanem az, hogy az ember ne stresszeljen ezen. Ő inkább kihasználja a nyugalmat.

- Ritkán van, hogy nem tudok elaludni, de amikor megtörténik, akkor kiélvezem. Miért ne? Kényelmesen fekszem, csend van, senki sem telefonálgat, nem kell házimunkát végezni […]. Ha nem jön álom a szememre, kihasználom az időt, hogy elkalandozzak a fejemben, például megtervezem a következő nyaralás helyszínét.

GettyImages-1140559999

A professzor szerint a nemalvástól való félelem irracionális, hiszen előbb-utóbb mindenki tud aludni. Neki egyszerűen az segít, ha nem foglalkozik vele.

3. Szabályozza a légzését

Shalini Paruthi orvos bevallotta, hogy amikor nagyon nem tud már elaludni, előveszi a telefonját. Persze nem azért, hogy az interneten szörfölgessen, és arra is ügyel, hogy éjszakai üzemmódban használja. 

– A Stop, Breathe & Think appot használom, ami a mindfulness elméletén alapul, és lényegében egy meditációs alkalmazás. Rövid, háromtól kilenc percig terjedő irányított meditációs, relaxáló és légzésgyakorlatokat közvetítő programokkal rendelkezik. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A nyugodt alvás záloga

A mandarin-, narancs esszencia, kamilla-, levendula-, és szantál illóolaj keveréke gondoskodik arról, hogy lágy, nyugodt hangulat uralkodjon a hálószobában, vagy akár a babaszobában is.

További információkat itt találsz.

 

Promóció

Ezek alapján is látszik, hogy mindenki másképp működik, így nem lehet azt mondani, hogy egyetlen bombabiztos módszer van az elalvásra. Meg kell találni, kinek mi segít a leginkább - de ha csak néha fordul elő alvási nehézség, akkor nem érdemes túl sokat problémázni rajta!

Akik bárhol, bármikor tudnak aludni

A gyerekek nem problémáznak a matrac minőségén, vagy hogy egyáltalán éjszaka van-e: gond nélkül álomra hajtják a fejüket a legképtelenebb helyzetekben is.

(Képek forrása: Getty Images)

Ezt is szeretjük