Még a trombózis kockázatát is megnöveli: néhány fontos szabályt be kell tartani, ha várandósan repülsz
Számos rizikófaktor befolyásolhatja a terhesség alatt a repülést, így megfontolandó, vállalkozik-e ilyenkor az ember repülőútra.
Akár egy hosszabb nyaralásról van szó, akár egy céges útról, sok kismama fejében megfordul az a kérdés, mennyire jelent veszélyt terhesen a repülőút a babájára és saját magára nézve. Mikortól meddig utazhat állapotosan, mennyire kell félni az olyan dolgoktól, mint a kabinban uralkodó légnyomás- és oxigéncsökkenés, a trombózisveszély vagy a kozmikus sugárzás.
Ez a legideálisabb időszak a repülésre
Önmagában a repülés a tudomány mai állása szerint nem ártalmas sem az anyára, sem a magzatra, azonban vannak általános ajánlások arra nézve, hogy egy kismama számára melyik időszak alkalmas a repülésre. Szövődménymentes terhesség esetén akár mindhárom trimeszterben lehet utazni - a nyolcadik-tizedik hétben a repülést sokan nem javasolják -, de a legbiztonságosabb és a legkényelmesebb mégiscsak a második trimeszter. Ekkor már a kezdeti rosszullétek és a krónikus fáradtság is elmúlik, nem olyan nagy még a pocak, a kismama általában ebben az időszakban van ereje teljében, így még élvezni is tudja az utazást. Az utazás állapotosan nagyon jó dolog, de az időintervallum lehetőleg három óra alatt legyen, így a kockázat elenyésző lesz.
A legtöbb légitársaság honlapján találhatunk információkat arra vonatkozóan, hogy mikortól meddig repülhetnek gépeiken a várandós kismamák. A társaságoknál külön szabályok vonatkoznak a terhesség alatti repülésre, így mindenképpen fontos jegyvásárlás előtt ennek is utánajárni. A Ryanair honlapjáról ide kattintva, a Wizzair honlapjáról pedig ide kattintva lehet tájékozódni.
Általánosságban elmondható, hogy a 28. betöltött héttől kezdve már csak orvosi igazolással engedik repülőgépre szállni a várandós nőket. Az igazolásnak tartalmaznia kell a szülés várható időpontját, valamint a kismama egészségi állapotát kell feltüntetni, az anyanyelv mellett angol nyelven is. A visszaútra is érvényes igazolással kell rendelkezni.
Komplikációmentes terhesség esetén a 36. hét után - ikerterhesség esetén a 32. hétig - a legtöbb légitársaság már nem vállalja a kismama utaztatását, hiszen ekkor már nagyobb az esélye a szülés megindulásának, esetleg koraszülésnek. Ilyenkor a repülőgépnek meg kell szakítani útját az első repülőtéren, ez a szülő nőnek szükségtelen veszélyt, a társaságnak pedig jelentős anyagi veszteséget okoz, így azt is szem előtt kell tartani, hogy ne csak az odaúton, de a visszaúton se legyen betöltve a 36. hét.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Mi a helyzet a biztonsági kapukkal és a kabinban uralkodó légnyomáscsökkenéssel?
A kismamákat a legtöbb esetben a zaj, a rázkódás, a nyomásváltozás, a kevesebb oxigén, a biztonsági kapukon való áthaladás, a kozmikus sugárzás, a mozgáshiány és a trombózisveszély aggaszthatja.
Biztonsági kapu
A biztonsági kapuk általában alacsony intenzitású mágneses mezőket vagy alacsony energiájú rádióhullámokat használnak a fémeszközök érzékelésére, melyek nem jelentenek veszélyt sem az anyukára, sem a babára nézve, így biztonságosan át lehet alattuk haladni.
A nyomásváltozás és az oxigén csökkenése a kabinban
Komplikációmentes terhesség esetén nem kell, hogy gondot okozzon a kabinban a nyomás- és oxigéncsökkenés. Keringési elégtelenség, szív-, illetve tüdőgondok esetén vagy más tartós betegségnél azonban mindenképpen orvosi szakvélemény szükséges.
Kozmikus sugárzás
A repülőgépek általában 10 ezer méter körüli magasságon repülnek, ezen a magasságon már jóval nagyobb a kozmikus eredetű sugárzás szintje, mint a tengerszinten. A repülőgép belsejében ez a sugárzás alig magasabb, mint a földön, köszönhetően a repülőgép testének, ezért a szakértők véleménye szerint veszélytelen mértékű a sugárzás mind a magzatra, mind a kismamára nézve.
Mozgáshiány, trombózis
A hosszú mozgáshiány és ülés következtében - elsősorban az alsó végtagokon - lassul a vérkeringés, ezért a trombózisveszély jelentősen fokozódik. Nem szabad megfeledkezni a mélyvénás trombózis kockázatát csökkentő kompressziós harisnya viseléséről, és rendszeres időközönként érdemes járkálni a fedélzeten, vagy, ha nincs rá mód, akkor legalább a vádlikat párszor megfeszíteni, hogy elősegítsük a vérkeringést.
Zaj, rázkódás
A baba a magzatvízben úszkálva semmilyen kellemetlenséget nem észlel a repülésből, ha a levegőben a körülmények mások is, mint a földön.
Ilyen esetekben tilos a repülés a kismamáknak
Ha bármilyen komplikáció előfordult a terhesség során, a repülés nem javasolt. Ilyen például a terhességi magas vérnyomás, egy cukorbeteg vagy súlyosan vérszegény várandós, de akár hüvelyi vérzés a terhesség alatti kórelőzményben - erről korábbi cikkünkben egy szülész-nőgyógyászt is megkérdeztünk.
(Képek: Getty Images.)
OLVASD EL EZT IS!
- európa
- érdekesség